Tänkte att man skulle starta en projekt tråd här på garaget om mitt Pontiac bygge
Ja köpte bilen för ca 1.5 år sedan som ett projekt, o tanken va att det skulle bli klart så snabbt som möjligt, men andra saker har kommit ivägen o ej något har blivit gjort.
Men nu har man äntligen fått tid över så nu ska den allt kunna köras till sommaren
När ja köpte den så var mycket gjort på bilen men mycket kvar med, motorn är totalt ombyggt och finns inte en enda orginal grej kvar förutom blocket, över hundra timmar nerlagt på motorbygge, invägning, balansering m.m. Effekten är ej uppmätt än, men kommer att vara EN HEL DEL! ja har ej kört den än men förra ägaren intyga att skapa rökridå i hundra knyck är inga större problem
Karossen var ombyggt till flippfront men något fäste fanns ej, bakvagn var ombyggt till 4-link med Impala bakaxel, kardantunnel och torpedvägg ombyggt men ej färdigt för att lättare kunna ta ur motor o låda, andra fästen för kyl o fläckt och en hel del andra modifikationer...
Och så var bilen helt nerstrippad.
Så där var jag, dags o sätta igång!
Tanken med bilen är en bil som går fort rakt fram, men oxå brett på sidan, ska vara gatlaglig så man kan ta en liten cruise när man känner för det, men när man vill kunna ta till strippen o vara ett tufft motstånd
Här är lite bilder från när jag hämtade bilen förra sommaren.
Nyhemkommen till garaget
454'an... MONSTRET!!
Men har man en motor som kan vrida en planets axel urled så måste det juh oxå synas, så ett Birdcatcher scoop inhandlades rätt snabbt
Såja mycket bättre!
Strippad inredning med Autometer mätarhus o en kardan tunnel som ej är klar, B&M Quicksilver växelspak, jädrigt grym att manövrera
4-link länkage med 12-bultad diffad Impala axel.
Loud pipes save lifes
Och såhär har Pontiac'en stått de senaste 1.5 året... dags o sätta igång!
Kommer att uppdatera o lägga upp bilder så som projektet fortsätter, deadlinen är satt till maj 2012, så en lär ha fullt upp!!