3103
Sök

Saab 9-3 ss aero -03 ger mig grundladdtryck efter chippning..??

1 210 Inlägg
31 december 2011
Trådstartare
#1
Ja jag köpte mig en maptuner i julas, och lade in programvaran, men tycker den inte ger nån effekt.. Har varit i kontakt med maptun, och loggat min körning och mailat till dom, han sa att programvaran var rätt, men att de visade sig  att jag inte fick laddtryck som jag borde få..
De som han snabbt kunde konstatera av en blick via loggen, trodde han att de kunde vara magnetventilen, vaccum slangar ifrån turbon till bypass ventilen... 

Min fråga är då..
Hur kan jag kontrollera min magnetventil? bör jag kunna skicka ström på den och höra om den klickar?
jag drog ur kontakten på den. och bilen går likvärdigt som med kontakten i... de innebär att den går på grund laddtryck va??

Kan de vara tändstift?   Kanske Lmm är skitig?

Får inga felkoder alls, och bilen går inte dåligt/misständer.. Utan laddar som den gjorde när jag köpte den..
kan de vara så illa , att när jag köpte den så var magnetventilen redan trasig..

Nu kommer ju Fredrik på Maptune kolla igenom min logg och supporta mig på måndag, men jag är ju endå sugen på att hitta problemet endå.. För hårdvaru fel är de ju..

Han ser hur programmet försöker att ge effekt med både bränsle/ladd ... Men nått stoppar de hela så att jag inte får nån effekt... 

Detta gäller ju trionic 8 så klart...

mvh Micke
Senast redigerat av Ekis! (31 december 2011)

grön aktivist
846 Inlägg
31 december 2011
#2
Har du provat en annan magnetventil?
Är säkringarna hela?
Kontrollerat slangarna som han skrev till dig?
Är alla bromslamporna hela? (På min 9000 så gick bilen ner till GLT när bromsljuset var ur funktion).


1 210 Inlägg
31 december 2011
Trådstartare
#3
Confide skrev:
Har du provat en annan magnetventil?
Är säkringarna hela?
Kontrollerat slangarna som han skrev till dig?
Är alla bromslamporna hela? (På min 9000 så gick bilen ner till GLT när bromsljuset var ur funktion).

Nej har inte provat nått annat, de är ju de att jag vill ju undvika att handla grejer i felsöknings syfte...
men de verkar inte bättre att jag måste göra de då... hmm

Bromslamporna är däremot inte nr skylt belysningen.. Men de känns ju lite banalt att de skulle kunna vara orsaken!?? neutral

1 210 Inlägg
31 december 2011
Trådstartare
#4
Min fråga är då..
Hur kan jag kontrollera min magnetventil? bör jag kunna skicka ström på den och höra om den klickar?
jag drog ur kontakten på den. och bilen går likvärdigt som med kontakten i... de innebär att den går på grund laddtryck va??

Ingen som har koll på detta??

grön aktivist
846 Inlägg
1 januari 2012
#5
Du skall kunna blåsa och suga i "W" och "C" men inte i "R".
Testa detta?


888 Inlägg
1 januari 2012
#6
Confide skrev:
Du skall kunna blåsa och suga i "W" och "C" men inte i "R".
Testa detta?

Detta stämmer inte, detta gäller bara den gamla ventilen som sitter i og900 och 9000 apc system.

1 210 Inlägg
1 januari 2012
Trådstartare
#7
Ja de verkar vara sämre koll här på t 8 systemen.. hmm 
Men tror du HenkeTIC har rätt tyvärr...  Har googlat en massa men hittar ingen felsöknings schema på just 8:ans MV...

Däremot så kan väll nån av er kanske bekräfta de jag tror... Dvs när jag rycker ur El-kontakten till MV så går den i Gl-tryck... Och likvärdigt även då när jag har den ikopplad...

Med andra ord så bör min MV vara trasig!!?? 

Har jag fel...?  smile

2 452 Inlägg
1 januari 2012
#8
du borde ha en trasig magnetventil men samtidigt borde den ju ge dig en felkod...för när du rycker ut kontakten skall den gå i grundläge men när den är inkopplad så skall den ju ge effekt

döden kommer tillbaka

1 210 Inlägg
1 januari 2012
Trådstartare
#9
turbodeath skrev:
du borde ha en trasig magnetventil men samtidigt borde den ju ge dig en felkod...för när du rycker ut kontakten skall den gå i grundläge men när den är inkopplad så skall den ju ge effekt

De är ju de som är de konstiga.. Jag får ingen felkod att läsa ut??
Men visst håller jag med dig, däremot så märker jag typ ingen skillnad när jag rycker ur den mot när den är inkopplad..
De känns som den "laddar" lika mycket hur jag än gör där...

888 Inlägg
1 januari 2012
#10
Kolla så staget till wastegaten inte kärvar. prova dra det fram och tillbaks.

Prova nolla boxen alltså dra av pluspolen i någon minut och sen prova igen, man gör detta för att adaptera boxen. Sen provar du igen, dra den gärna lite nu och se om där e någon skillnad.

Kör du normalt och mycket långkörningar med en bil med Trionic 8 så ställer den om sig för bästa bränsleförbrukning.

1 210 Inlägg
1 januari 2012
Trådstartare
#11
HenkeTIC skrev:
Kolla så staget till wastegaten inte kärvar. prova dra det fram och tillbaks.

Prova nolla boxen alltså dra av pluspolen i någon minut och sen prova igen, man gör detta för att adaptera boxen. Sen provar du igen, dra den gärna lite nu och se om där e någon skillnad.

Kör du normalt och mycket långkörningar med en bil med Trionic 8 så ställer den om sig för bästa bränsleförbrukning.

Boxen är nollad, jag vet att styrboxen ställer om sig för bästa bränsleförbrukning.. 
Grejen är den att den laddar 0.45bar nu dvs Gl..   Normal original bör den ladda 0.75 minst   Nu med steg ett programvara bör den ladda 1.0 minst..

Jag är inte helt off på hu saab styrsystem fungerar, de är ju därför jag reagerar.. När de är så otroligt markanta skillnader..

+ polen var de första jag drog bort självklart...   smile  Har även letat fel koder, och de finns inga...

En tanke jag även haft är att de är bypas ventilen som är trasig eller att turbon är "slut"   
Wastegate staget har dragit i, där är jag däremot lite novis.. Visst ska väll de gå med motstånd när den är kall motorn?  Så ja de du säger att jag ska kolla om de kärvar... ??   

Hur vet jag vad som är rätt där.. smile

888 Inlägg
1 januari 2012
#12
Den ska gå att dra. När man drar i det ska det va ett jämt motstånd och inte kärva som att det blir ett hack eller hur man ska förklara.

Hur låter den när den dumpar? jämt pys mer typ som 3 flåsningar efter varandra?

1 210 Inlägg
1 januari 2012
Trådstartare
#13
HenkeTIC skrev:
Den ska gå att dra. När man drar i det ska det va ett jämt motstånd och inte kärva som att det blir ett hack eller hur man ska förklara.

Hur låter den när den dumpar? jämt pys mer typ som 3 flåsningar efter varandra?

Jämt pys när den dumpar... smile

1 210 Inlägg
4 januari 2012
Trådstartare
#14
Vill tacka för hjälpen här, och berätta att problemet är löst....

De var en "kärvande" MV som ställde till de för mig...
Nu åker man fulltryck med 1.1bar... big_smile


Sök