4957
Sök

Nytt år nya svinerier

fälg fantast
1 086 Inlägg
6 655 Inlägg
3 januari 2012
Sänkta skatter = Lägre inkomst
Lägga skatt på bensin = Mer inkomst + vanliga skatten

Vi som jobbar betalar skatt..men, om vi lägger skatten på bränslet istället?
Genom att höja kan man även få skattepengar från
Ungdomar, Turister, m.m.

magic!

De/Dem

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
3 januari 2012
Känns inte som politikerna bryr sig nämnvärt om befolkningen då man i ett läge där bensinen endå kommer blir dyrare pågrund av irans jamsande att dom ska stoppa oljan att passera sundet, HÖJJER skatten på drivmedlen som får detta land att snurra runt.

Det bevisar för mig personligen att det bara handlar om att bygga klyftor och att verkligen trycka ner och göra det svårare för dom som redan har det jävligt knapert, Jag gnäller inte då jag har så jag klarar mig, men jag har inte heller röstat fram dessa gamar till makten. Så ni som röstade blått, gnäll inte,arbeta och betala skatt men för gudsskull bli inte sjuk, då är du inget värd.

2slow

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
3 januari 2012
Många andra länder har bensinpriser som ligger i paritet med sverige men till skillnad från Sverige har de andra länderna betydligt lägre både moms och inkomstskatt, vilket betyder att de som bor där kan ha flera tusenlappar lägre lön än här men ändå mer över att leva för...

Det alla glömmer i den här debatten är att hur man än tittar på det så är det totala skattetrycket som avgör hur "dyrt" eller "billigt" det är i ett land.

I sverige har vi Arbetsgivaravgift, fn. 31,42%Kommunalskatt på typiskt 32%, moms på 25%. dvs. Reallönen som du får ut av din arbetsgivare blir inte mycket köpkraft... Totala skattetrycket ligger altså på 58,60% av de pengar din arbetsgivare ska ut med p.g.a din anställning d.v.s. Både lön och arbetsgivaravgiften (den dolda löneskatten) så har du alltså 41,39kr  kvar på en hundralapp arbetsgivaren är tvingad att lägga ut för dig.

Till detta kommer ytterligare punktskatter div. Miljöskatter. Så det är intresant att politiker överhuvudtaget överväger skatteHÖJNINGAR.

Anledningen till att svensson inte fattar detta är för att två av skatterna är "dolda", arbetsgivaravgiften ser inte svensson på lönespecen och då "finns den inte", momsen är ju bara en summa på kvittot så då "finns ju inte den heller"

Prova att räkna själva. Alla skattesatser finns här: http://www.skatteverket.se/foretagorgan … 20817.html

http://www.skatteverket.se/privat/skatt … 03098.html

http://www.skatteverket.se/foretagorgan … 05374.html

Med vänlig hälsning, Magnus

Edit: stavfel mm., edit två: räknefel, dethär med procent är svårt när man är upprörd...
Senast redigerat av zovix (3 januari 2012)

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
3 januari 2012
zovix skrev:
Många andra länder har bensinpriser som ligger i paritet med sverige men till skillnad från Sverige har de andra länderna betydligt lägre både moms och inkomstskatt, vilket betyder att de som bor där kan ha flera tusenlappar lägre lön än här men ändå mer över att leva för...

Det alla glömmer i den här debatten är att hur man än tittar på det så är det totala skattetrycket som avgör hur "dyrt" eller "billigt" det är i ett land.

I sverige har vi Arbetsgivaravgift, fn. 31,42%Kommunalskatt på typiskt 32%, moms på 25%. dvs. Reallönen som du får ut av din arbetsgivare blir inte mycket köpkraft... Totala skattetrycket ligger altså på 82,44% av de pengar din arbetsgivare ska ut med p.g.a din anställning d.v.s. Både lön och arbetsgivaravgiften (den dolda löneskatten) så har du alltså 17,55kr kvar på en hundralapp arbetsgivaren är tvingad att lägga ut för dig.

Till detta kommer ytterligare punktskatter div. Miljöskatter. Så det är intresant att politiker överhuvudtaget överväger skatteHÖJNINGAR.

Anledningen till att svensson inte fattar detta är för att två av skatterna är "dolda", arbetsgivaravgiften ser inte svensson på lönespecen och då "finns den inte", momsen är ju bara en summa på kvittot så då "finns ju inte den heller"

Prova att räkna själva. Alla skattesatser finns här: http://www.skatteverket.se/foretagorgan … 20817.html

http://www.skatteverket.se/privat/skatt … 03098.html

http://www.skatteverket.se/foretagorgan … 05374.html

Med vänlig hälsning, Magnus

Edit: stavfel mm.

Enkelt förklarat, skattetrycket är så hårt att det inte blir nått kvar att handla för. Man kunde lika gjärna få mat och bensinkuponger i lön.

Lite roligt var det sist dom sänkte inkomstskatten så fick dom in mer skatt då folk får lite pengar att handla för.
Senast redigerat av azid (3 januari 2012)

2slow

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
3 januari 2012
IceEyes skrev:
RD_87 skrev:
Börjar bli dags att göra som fransmännen och blockera vägarna eller nåt! Med början vid riksdagshuset....

Tyvärr är vi alldeles för initiativlösa i Sverige för att anordna en liknande aktion. De svenskfientliga stolpskotten till politiker som vi röstat in kan praktiskt taget höja skatterna till horribla nivåer utan någon större reaktion. I bästa fall knyter herr Svensson näven i byxfickan och muttrar lite bittert över att bensinen blivit dyr.

Ja man är ju för lat, men jag lovar dyrt & heligt att hänga på om någon startar upp nåt! smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Forummoderator
26 397 Inlägg
3 januari 2012
RD_87 skrev:
IceEyes skrev:
RD_87 skrev:
Börjar bli dags att göra som fransmännen och blockera vägarna eller nåt! Med början vid riksdagshuset....

Tyvärr är vi alldeles för initiativlösa i Sverige för att anordna en liknande aktion. De svenskfientliga stolpskotten till politiker som vi röstat in kan praktiskt taget höja skatterna till horribla nivåer utan någon större reaktion. I bästa fall knyter herr Svensson näven i byxfickan och muttrar lite bittert över att bensinen blivit dyr.

Ja man är ju för lat, men jag lovar dyrt & heligt att hänga på om någon startar upp nåt! smile

..då måste ju nån starta det också..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Evildan
3 januari 2012
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=213000

en redan skriven gnälltråd om bränslepriset.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
3 januari 2012
AirOne skrev:
RD_87 skrev:
IceEyes skrev:

Just det! Sätt igång! big_smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Evildan
3 januari 2012
RD_87 skrev:
AirOne skrev:
RD_87 skrev:

var många i tråden jag länkade till som minsann skulle sluta upp och protestera, inget har hänt, mkt snack och liten verkstad.
jag anser fortfarande att bensinen är för billig.

Forummoderator
26 397 Inlägg
3 januari 2012
RD_87 skrev:
AirOne skrev:
RD_87 skrev:

Visst..jag kan gå ut på gatan här om du vill och skrika och gorma men inte kommer politikerna i Stockholm - cirkus 60 mil härifrån - höra mig för det? Hahaha..

1 271 Inlägg
3 januari 2012
tycker att ingen tankar sin bil från och med nu så bara ställer man bilen där den får tort ska vi se när dom börjar klaga för att de står bilar ivägen överallt

Forummoderator
26 397 Inlägg
3 januari 2012
-stoffe- skrev:
tycker att ingen tankar sin bil från och med nu så bara ställer man bilen där den får tort ska vi se när dom börjar klaga för att de står bilar ivägen överallt

Min chef blir ganska förbannad om inte jag kommer på mitt jobb inatt..
Och jag går inte en och en halv mil till jobbet..

Men tanken är god.

Seg bôvel
322 Inlägg
3 januari 2012
Bra, om nu lönen inte räcker till bensin kan man med gott samvete slanga de ansvariga politikernas bilar. Men de drivs väl säkert på flädersaft, risifrutti eller något annat miljövänligt.
Skämt åsido, hade tänkt mig att köpa en större bil när nuvarande lägger av, men det här får mig fan att tveka.
Känns dock jävligt fel att låta politikerna "vinna" den här fighten, så blir nog en stor bil ändå.

Många politiker tjatar mycket om åka kollektivt för att spara bensin.
Den dag jag slipper busschaufförer som föddes med en mobil i handen, stora dagis/skolklasser ombord på bussarna, inställda turer, blinkande destinationsskyltar, lösa säten (Som lossnar när man ska gå av så att man ramlar), fågelfrön (!) på bussgolvet, silvertejpade bussar samt sönderslitna/nedklottrade sätesryggar så ser jag bussen som ett hållbart alternativ till bilen.
Vissa bussar här i stan är fräscha som fan, men 28:ans linje är en ren skam.
Senast redigerat av DuelBall (3 januari 2012)

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
3 januari 2012
DuelBall skrev:
Bra, om nu lönen inte räcker till bensin kan man med gott samvete slanga de ansvariga politikernas bilar. Men de drivs väl säkert på flädersaft, risifrutti eller något annat miljövänligt.
Skämt åsido, hade tänkt mig att köpa en större bil när nuvarande lägger av, men det här får mig fan att tveka.
Känns dock jävligt fel att låta politikerna "vinna" den här fighten, så blir nog en stor bil ändå.

Många politiker tjatar mycket om åka kollektivt för att spara bensin.
Den dag jag slipper busschaufförer som föddes med en mobil i handen, stora dagis/skolklasser ombord på bussarna, inställda turer, blinkande destinationsskyltar, lösa säten (Som lossnar när man ska gå av så att man ramlar), fågelfrön (!) på bussgolvet, silvertejpade bussar samt sönderslitna/nedklottrade sätesryggar så ser jag bussen som ett hållbart alternativ till bilen.
Vissa bussar här i stan är fräscha som fan, men 28:ans linje är en ren skam.

Åk taxi.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

210 Inlägg
3 januari 2012
Äh, det gör inget. Jag tankar ändå bara för 200 kr åt gången...

roll

Kolla gärna in mitt Audi A4 Projekt!

SQ
1 343 Inlägg
3 januari 2012
lol
Xqsme skrev:

roll

Ljudnörd!

460 Inlägg
3 januari 2012
Xqsme skrev:

roll

haha precis, bra sagt!

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

Ubåtsingenjör
7 344 Inlägg
3 januari 2012
Sitter nu på Teneriffa och sippar på en öl wink

Här nere ligger soppa priset på 0,99 euro litern ! tacka eu för det höga bensin priset ...

2 452 Inlägg
3 januari 2012
o så undrar politikerna varför det kommer in så mycket smuggel på annat håll...folk som smugglar cigg,snus o öl jo för att folk försöker få det att gå runt överallt ju...

döden kommer tillbaka

Sök