steifan skrev:
Polo 6N gillar jag, tycker de känns helt ok att köra och går relativt snålt (bara kört gamla 1,6 8v 75hk/135Nm i
en 99:a). Exet köpte en 99:a som rullat runt 9000mil våren 2010 och det har väl varit en del problem.
Sliter däck fram (enligt mig
)
Mindre oljeläckage från växellåda.Kokande kylvätska pga trasig termostat.
Problem med låset i förardörren (löst sig självt?
)
Kryper rost här och var (trösklar, skärmkanter, dörrar)I
övrigt har det väl inte varit något större problem på de 2 åren.
Men en Golf III känns defintivt "rejälare" att köra. Kanske mest lönt att kika på en sån.
Om man nu inte får en Polo 6N2 00-01 med Lupo-instrumentpanelen för 15k.
Det där känner jag igen från min 97:a (1.6), finns oljefläckar på infarten där min bil brukar stå.
Däcken har jag inte haft några problem med, de nuvarande Nokian NRe köptes in maj 2004 och har rullat ca 7000 mil och har ca 3 mm kvar, rullar alltså minst en sommar till. Byter position på däcken varje år.
Låset i förardörren har jag inte upplevt något med, kan bero på att jag inte har centrallås.
Rosten är mer än bara "krypande" på min bil, rostmonstret snarare käkar på bilen för varje dag som går. Har grova rostskador i bakskärmar, nederkant dörrar och trösklar. Även fått lite rost i dörrkarmar (Fanns där redan 2003, såg likadant ut då), samt i mitten på förardörren (!). Ska dock tilläggas att bilen inte är tvättad allt för ofta vintertid.
I övrigt är det en jäkla bra bil i mina ögon sett, inte behövt laga någonting under de snart två år jag ägt bilen.
Har behövt byta tuta och spänna handbromsvajern, det är allt. Rosten tar jag itu med nu i helgen.
Framför allt är den rolig att köra, 1.6 går riktigt skapligt vid landsvägs- och motorvägskörning. Dock känns det lite stötigt och svajigt när man kommer när man kommer över 140-150, men så fort får man ändå inte åka