3833
Sök

Köpråd VW POLO

180 Inlägg
4 januari 2012
Trådstartare
#1
Hej!

Jag har planer på att köpa min första bil och jag är fast ställd på att det ska bli en Volkswagen Polo eftersom de är små, smidiga och de drar framför allt väldigt lite bensin. Jag är inte speciellt duktig när det gäller bilar, men jag har försökt läsa på lite.

Det första jag undrar är vad den stora skillnaden är mellan en Polo -99 och en -00?
Jag kollar runt lite på blocket ibland och min budget ligger på ca 15.000kr (Kanske tom lite till, men inte över 18.)
Tror ni det går att hitta en fin -00 för den pengen, eller är det smartare att börja kolla på -99?

Är det något som är extra viktigt att kolla på när jag ska köpa bilen?

Tack smile

Forummoderator
17 920 Inlägg
4 januari 2012
#2
En Polo för 15 lappar är varken smidig eller snål. Faller på alla punkter. Kan krångla en del om man har otur dessutom. Titta på japanare eller lågmilade koreaner.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
4 januari 2012
#3
Polo 6N (dvs karossen imellan typ -94 och -99) Är det tydligen bara problem med.
Medans 6N2 (den efter -00) har vunnit flertal priser för bästa småbil när den lanserades.

Bättre att köpa en Golf MK3 för dom pengarna.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

6 620 Inlägg
4 januari 2012
#4
Liten och snål
http://www.blocket.se/ostergotland/Suzu … 14&w=1

Lägg ut närme 18 och köp en Honda Civic
http://www.blocket.se/ostergotland/Hond … 14&w=1

Lite större men Honda har mycket bra driftsäkerhet~

De/Dem

huh?
10 427 Inlägg
4 januari 2012
#5
Polo 6N gillar jag, tycker de känns helt ok att köra och går relativt snålt (bara kört gamla 1,6 8v 75hk/135Nm i
en 99:a). Exet köpte en 99:a som rullat runt 9000mil våren 2010 och det har väl varit en del problem.

Sliter däck fram (enligt mig tongue )
Mindre oljeläckage från växellåda.
Kokande kylvätska pga trasig termostat.
Problem med låset i förardörren (löst sig självt? tongue)
Kryper rost här och var (trösklar, skärmkanter, dörrar)

I övrigt har det väl inte varit något större problem på de 2 åren. tongue

Men en Golf III känns defintivt "rejälare" att köra. Kanske mest lönt att kika på en sån.
Om man nu inte får en Polo 6N2 00-01 med Lupo-instrumentpanelen för 15k. cool


180 Inlägg
4 januari 2012
Trådstartare
#6
Tack för era svar! Jo jag har funderat på att börja kolla på Golf med. Men jag kan ingenting om dem.
Vad är det som gör att en Golf är vettigare att köpa i mitt fall?smile Drar golf så som Polo:n gör, alltså ca 0.5l/mil?

92 Inlägg
4 januari 2012
#7
Du får mer bil för pengarna med en golf/vento 3a. Utrymme mässigt alltså.

De drar ca 0.7L i milen( iallafall min vento som har 1.8L 89hk).

För runt 13 o uppåt får du en bra golf 3a/vento. (Rostar gör de men det är som med många andra bilar) Men runt 13tusen så får du en i stort sätt rostfri. Och driftsäker bil, kolla bara när Kamrem är bytt o andra vanliga slitsaker är bytta.

Billiga i försäkring också finns mindre motorer än min också.

Bara kolla runt på blocket.

Om du vill veta mer är det bara att skicka ett PM

Lycka till

/William


180 Inlägg
4 januari 2012
Trådstartare
#8
Om man ska kolla på Golf.. Finns det golfar som drar ca 0.6l/mil max?
Är det stor skillnad mellan årsmodeller? Vilken modell samt årsmodell på den anser du är bäst?

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
4 januari 2012
#9
Rickykling skrev:
Om man ska kolla på Golf.. Finns det golfar som drar ca 0.6l/mil max?
Är det stor skillnad mellan årsmodeller? Vilken modell samt årsmodell på den anser du är bäst?
Allt handlar om hur man kör, inte vad man kör.
Det finns väll en gräns, men jag tror man kan få det flesta standardbilarna (typ 1.8/2l) att dra 0.6/7 bara man vet hur man ska göra.

Om du ska ha ngt som "drar 0.6/mil max" får du nog köpa en moped istället
Senast redigerat av LeafBox (4 januari 2012)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

:-)
367 Inlägg
4 januari 2012
#10
Jag hade en Polo -98 (6N)

Fanns i familjens ägo i 3 år, startade alltid.
Jag körde som en jävla galning med den och den höll för allt, behövde aldrig byta en del på den.
Fan en sån pärla det var!

180 Inlägg
5 januari 2012
Trådstartare
#11
LeafBox skrev:
Om du ska ha ngt som "drar 0.6/mil max" får du nog köpa en moped istället
Kanske var lite fel av mig att säga max 0.6/l.. men något åt det hållet. Polo drar ju tex nått åt det håller vad jag vet iaf.. dvs blandad körning.

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
5 januari 2012
#12
Rickykling skrev:
LeafBox skrev:
Om du ska ha ngt som "drar 0.6/mil max" får du nog köpa en moped istället
Kanske var lite fel av mig att säga max 0.6/l.. men något åt det hållet. Polo drar ju tex nått åt det håller vad jag vet iaf.. dvs blandad körning.
Fortfarande, i princip vilken "normal" bil som helst bara du vet hur du ska köra.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Seg bôvel
322 Inlägg
5 januari 2012
#13
steifan skrev:
Polo 6N gillar jag, tycker de känns helt ok att köra och går relativt snålt (bara kört gamla 1,6 8v 75hk/135Nm i
en 99:a). Exet köpte en 99:a som rullat runt 9000mil våren 2010 och det har väl varit en del problem.

Sliter däck fram (enligt mig tongue )
Mindre oljeläckage från växellåda.
Kokande kylvätska pga trasig termostat.
Problem med låset i förardörren (löst sig självt? tongue)
Kryper rost här och var (trösklar, skärmkanter, dörrar)

I övrigt har det väl inte varit något större problem på de 2 åren. tongue

Men en Golf III känns defintivt "rejälare" att köra. Kanske mest lönt att kika på en sån.
Om man nu inte får en Polo 6N2 00-01 med Lupo-instrumentpanelen för 15k. cool
Det där känner jag igen från min 97:a (1.6), finns oljefläckar på infarten där min bil brukar stå.
Däcken har jag inte haft några problem med, de nuvarande Nokian NRe köptes in maj 2004 och har rullat ca 7000 mil och har ca 3 mm kvar, rullar alltså minst en sommar till. Byter position på däcken varje år.
Låset i förardörren har jag inte upplevt något med, kan bero på att jag inte har centrallås.

Rosten är mer än bara "krypande" på min bil, rostmonstret snarare käkar på bilen för varje dag som går. Har grova rostskador i bakskärmar, nederkant dörrar och trösklar. Även fått lite rost i dörrkarmar (Fanns där redan 2003, såg likadant ut då), samt i mitten på förardörren (!). Ska dock tilläggas att bilen inte är tvättad allt för ofta vintertid.

I övrigt är det en jäkla bra bil i mina ögon sett, inte behövt laga någonting under de snart två år jag ägt bilen.
Har behövt byta tuta och spänna handbromsvajern, det är allt. Rosten tar jag itu med nu i helgen.
Framför allt är den rolig att köra, 1.6 går riktigt skapligt vid landsvägs- och motorvägskörning. Dock känns det lite stötigt och svajigt när man kommer när man kommer över 140-150, men så fort får man ändå inte åka wink
Senast redigerat av DuelBall (5 januari 2012)


huh?
10 427 Inlägg
5 januari 2012
#14
DuelBall skrev:
Rosten är mer än bara "krypande" på min bil, rostmonstret snarare käkar på bilen för varje dag som går. Har grova rostskador i bakskärmar, nederkant dörrar och trösklar. Även fått lite rost i dörrkarmar (Fanns där redan 2003, såg likadant ut då), samt i mitten på förardörren (!). Ska dock tilläggas att bilen inte är tvättad allt för ofta vintertid.
Rostfläck i mitten på förardörren på exets bil också. Väldigt märkligt. Säljaren hade hört att det kunde bero
på galvaniska strömmar från en krockbalk som sitter innanför där. Lite märkligt är det wink


134 Inlägg
5 januari 2012
#15
Jag har en polo 6N2 -2001 som andrabil,  måste säga att den känns bra mycket modernade invändingt än den tidigare. Motorn är en 1,4  kanske inte de roligaste motor alternativet men den går billigt! (ca 0.45-0.55) och är ändå rätt pigg istan.
En stor nackdel är att dörrlåsen lätt fryser, men annars så är de en kanonbil.

Jag kollade på några st som ja prutade på och hittade en fin som hade gått 10000mil för 20000kr ca 1år sen.


180 Inlägg
5 januari 2012
Trådstartare
#16

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
5 januari 2012
#17
Rickykling skrev:
Tror ni denna kan vara något?
http://www.blocket.se/ostergotland/Vw_p … 14&w=1
Hör bara om han bytt växellådan eller packboxen till den.
Som sagt ett vanligt och dyrt fel

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

180 Inlägg
5 januari 2012
Trådstartare
#18
LeafBox skrev:
Hör bara om han bytt växellådan eller packboxen till den.
Som sagt ett vanligt och dyrt fel
Han hade inte bytt något av det.
Senast redigerat av Rickykling (5 januari 2012)

fotograf
119 Inlägg
5 januari 2012
#19
Köpte en polo 6n2 i slutet på sommaren för att ha nåt billigt, tycker den känns relativt modern inuti jämfört med 6n och jämfört med många andra bilar med samma år på nacken. har 1,4 75hk motorn, rör på sig helt ok och är skapligt snål, tror ja ligger runt 0,7 blandad körning med rätt mkt stadskörning. men visst man känner ju att det inte är superkvalitet, fick byta koppling trots att den bara gått 4300mil i skrivande stund. och hade förut problem med att den inte alltid ville starta. min är dock helt rostfri så har inte haft några problem med det. men ska du hitta en för 15k får du nog kika på 6n eller ta en som gått bra mycket mil. kolla så kamremen är bytt och att koppling och växellåda går bra smile


180 Inlägg
5 januari 2012
Trådstartare
#20
j0cke90 skrev:
Köpte en polo 6n2 i slutet på sommaren för att ha nåt billigt, tycker den känns relativt modern inuti jämfört med 6n och jämfört med många andra bilar med samma år på nacken. har 1,4 75hk motorn, rör på sig helt ok och är skapligt snål, tror ja ligger runt 0,7 blandad körning med rätt mkt stadskörning. men visst man känner ju att det inte är superkvalitet, fick byta koppling trots att den bara gått 4300mil i skrivande stund. och hade förut problem med att den inte alltid ville starta. min är dock helt rostfri så har inte haft några problem med det. men ska du hitta en för 15k får du nog kika på 6n eller ta en som gått bra mycket mil. kolla så kamremen är bytt och att koppling och växellåda går bra smile
Tack för svaret:) Men vad tror du om bilen som jag linkade för några inlägg sen?  Hur mycket kan en sån dra?


Sök