Jag tycker denna tråden är rätt intressant får jag erkänna, 3-serie, A4, A6, Passat och V70 är fem modeller jag har kört en hel del med, de fyra sista inom jobbet medan BMW är ett bilmärke jag har mycket god erfarenhet av privat.
Audi A6 upplever jag att man kan stryka enkelt i förmån för lillebror, A4 är med sina 4.8m nästan lika stor och rymlig som A6 men modernare, smidigare och roligare att köra. V70 är en bra bil men Volvo är inte längre det ekonomiska val den en gång var, servicekostnaderna är dyrare än till många konkurrenter och de flesta modeller är törstiga. Skall du under 0.8L/mil blandad körning i denna prisklassen får du köra diesel med hög skatt, de D5 jag kört har legat kring den förbrukningen och det tycker jag är mycket för en diesel på "bara" 185hk. V70 DRIVe är snålare men dyrare än 160.000:- i inköp och duktigt klen med sina 109hk i tunga V70.
V70 och A4 är i sig egentligen lite stora och otympliga om du inte mest kör längre sträckor, A4 är som sagt stor för sin klass men i fallet Volvo skulle du egentligen övervägt V50 med. Jag upplever personligen V50 som lite billig, och hade hellre kört en "riktig Volvo" i form av V70, men lillebror är ändå värd en titt.
Passat har vi haft två stycken på jobbet, en bra bil på många vis. Jag kan särskilt rekommendera den större dieseln på 170hk med automatlådan DSG, mer motor än du egentligen behöver med dina krav men det är en trevlig kombination; Stark diesel och snabb dubbelkopplingslåda. Kan dock intyga att VW/Audi inte hör till de billigaste bilarna när det gäller service eller reparationer. Och skall man satsa på VAG, då är frågan om A4 inte är lite roligare än Passat att äga?
BMW är ett märke jag är glad i, och en 318i (143hk) eller 320i (170hk) passar egentligen in på dina krav väldigt väl. Uppgiven förbrukning är 0.65L/mil (Bensin och automatlåda) och skatten ligger strax under 1100:-/år, BMW är även billiga i service och hör till de billigare bilarna att reparera i storleksklassen. Sedan har BMW de nöjdaste ägarna i Sverige tillsammans med Toyota och Subaru och hör generellt till de pålitligaste modellerna även om det finns någon modell och motor som utgör ett undantag.
Jag hade funderat vidare på Audi A4 (1.8TFSI räcker) och BMW E91 Touring i din situation och jag hade lutat starkt åt BMW, den enda egentliga nackdelen jag ser med 3-serie är att baksätet är mindre än hos A4: Men ingen av dessa modeller är egentligen tänka för vuxna baksätespassagerare så det är frågan om trång eller trängre snarare.
En BMW med ett större baksäte är 5-serie, då var vi tillbaka på en onödigt stor bil men baksätet sitter man gott i! 520i med 170hk dricker 0.7L/mil med automatlåda och skatten (Baserad på utsläpp) är således någon hundring högre än för 3-serie, samtidigt som 5-serie är lite mer avancerad vilket oundvikligen innebär att det finns mer som riskerar att gå sönder. Kanske värd en titt för att fundera på om den passar bättre än 3-serie?
Lycka till med köpet!