3997
Sök

Noob fråga Sparklåda?

33 Inlägg
3 september 2006
Trådstartare
Tjena köpte vår första igår i Gävle en Golf CL 1.8 -88 års modell inget märkvärdigt.
Nytt avgassystem Juli 06 och nya sommardäck Juli 05, dubbdäck ingick. Dock några saker som var Bra att veta från besiktningen var brustna fjädrar höger och vänster fram. och till det som jag vill ställa en fråga om rosthål fram under förar dörren. Jag kände hålet med handen det kanse är en öppenhands storlek under bilen dnett neråt fram från förar dörren, jag berättade detta för en kompis som sade att det var sparklådan är det verkligen sparklådan?  Jag kan själv INGET om bilar tog lappen i Onsdags och et ju knappt hur man tankar (tog ca 15 min första gången igår)

Så med tummen mitt i näven och villig att lära mig skaffade vi (jag och min sambo) en Haynes bok om Golf 2:or har läst lite i denna och finner det väldigt intressant dock ingen förklaring på vad en sparklåda är big_smile

Är detta rosthål något jag kan laga själv? är det en del som är enkel att byta ut?

hade även en skada bak längst ner  hade blivit på backad. Där dragkroken skall sitta och där det är ett hål för bogser kroken i den delen , är detta en egen del som man kan hitta på skroten och byta ut?

Ni finner nog med största sannolikhet denna post VÄLDIGT roligt men jag är allvarlig, förlåt om jag slösar er tid men skulle kännas skönt om det finns ett ställe att tillgå för hjälp
MVH Jens och ny medlem på denna sida

Evolution
1 627 Inlägg
3 september 2006
sparklådor är tröskellådor den plåtbit som går under dörrarna, det kan va kneppigt att byta själv beror på man kan ju byta hella men det är jobb med eller bara byta en bit genom att kapa bort en bit runt hålet sen lägga i en ny bit och svettsa

Fäll ner pungen och landa

33 Inlägg
3 september 2006
Trådstartare
tack för svaret, kan man hitta sånna delar på skroten? kostar dem mycket?
är svetsning något man bör leja någon som är duktig på eller klarar man att svetsa något själv?
skall kanske tillägga att jag aldrig har svetsat förr och äger inte saker åt det.

och hur är det med bakdelen? såg ut som att materialet var plats/glasfiber aktigt i brottanvisningen

Evolution
1 627 Inlägg
3 september 2006
vet inte riktigt hur de ser ut på golf men dom som säljer bildelar brukar ha sparlådor inte specielt dyrt men det är ganska mycket jobb. Ska du bar byta ut en bit så kanske du har en kompis som kan hjälpa dej för svettsa kan va lite knppigt om man inte gjort det innan

Fäll ner pungen och landa

draminbil.nu
1 382 Inlägg
3 september 2006
Först och främst: Inget att be om ursäkt för att du ställer frågor, oavsett vad det är för frågor
Att svetsa är inte det lättaste att göra. Har du någon kompis med svets kan ju alltid han visa dig så kan du göra det själv. Eller så är det ju lättare att be kompisen om hjälp med hela jobbet. Nästa gång blir det ju lättare om du kan göra det själv.

33 Inlägg
3 september 2006
Trådstartare
ok, skall höra med en kompis som e rörmockare, han borde ju klara biffen.

tack för svaren

Sök