2860
Sök

Golf 3 TDI -98 Motor samt växellåds service frågor!

418 Inlägg
13 januari 2012
Trådstartare
Hej! Har kollar runt lite på internet men tycker inte jag har fått några direkta svar jag kan förlita mig på!

Jag tänkte byta Motorolja samt växellåds olja på min golf 3 tdi -98 nu i helgen och har lite frågor där ikring!

Hur många liter motorolja samt växellåds olja ska det vara i ?

Hur fyller man på / tömmer växellåds olja? Något speciellt jag bör tänka på?

Vilken sorts motorolja ska jag använda mig av? Funderar på halvsyntet, Men angående viskositet känner jag mig rätt grön då detta är min första diesel, Känns som alla säger väldigt olika!

Vilken sorts växellåds olja ska jag använda mig av? Behöver inte direkt vara någon värsting olja!

Vad är det för oljefilter på dessa? har hört att det ska vara som  på en bmw e36, att du lägger i filtret i en burk eller dylikt? eller är det som på en gamal hederlig volvo att du skruvar bara på ett nytt filter?

Är det något mer jag kan passa på när jag ändå är igång?

Mvh Anton Näslund!

Administratör
2 978 Inlägg
13 januari 2012
Växellådsoljan har en avtappningsplugg under lådan och en nivåplugg jämte drivaxeln hur många liter det går i minns jag inte men man hälller i tills det börjar rinna ur nivåpluggen dock får man hällla väldigt försiktigt så man inte överfyller själva hålet och tror att det är fullt efter 3dl...  Vad gäller motorolja så tycker jag du ska köra på mineralolja av god kvalite duger gott till en sån motor. Du kan förfylla filtret men du måste inte göra det men om du gör det så tänk på att du måste dra av en knapp halvliter på påfyllningsmängden till motorn...

En kopp av den svarta såsen...

418 Inlägg
13 januari 2012
Trådstartare
Okej! Förstod inte riktigt du skrev att man skulle fylla på växellåds olja upp till kanten vid nivåpluggen  men sen skriver du att man inte får överfyllda det? eller missuppfattar jag det ? Mvh anton Näslud!

Administratör
2 978 Inlägg
13 januari 2012
nja alltså lådan utformning är sån att man måste hälla på ganska försiktigt i nivåhålet för annars rinner olja tillbaka ut genom nivåhålet. Det borde gå in nån/några  liter i alla fall...

En kopp av den svarta såsen...

418 Inlägg
13 januari 2012
Trådstartare
Okej! så man får fylla försiktigt så den inte börja spotta tillbaka olja! Men den ska vara fylld upp till hålet sen? Det är alltså inte som i en motor att det ska vara en viss angiven mängd olja?

Du råkar inte ha några tips på vilken viskositet på motorolja? Har för mig jag har hört att 5w- 40 eller om det var 5w-30?

Samt tips på vilken transmissions olja jag bör använda mig av? Mvh

Sök