3923
Sök

Opel Rekord 2000 sprint -77.

Detta är mitt första projekt på min Opel rekord coupé sprint, berlina 2000 -77. Bilen köptes efter 20 år i en lada och ska bli riktigt fin och uppfräschad.

100 273 Visningar
Uppdaterades senast 21 juni 2016
99 Inlägg
7 juni 2012
#101
Härligt jobb, och fälgarna blev ju riktigt bra smile

32 Inlägg
7 juni 2012
#102
Var e gilla knappen? varför e inte alla tjejjer som du? Var finns ni? Ha ha Tummen upp


Maskinförare
416 Inlägg
8 juni 2012
#103
Du ska vara sjukt nöjd smile

Sluta prata i munnen på mig när jag avbryter dig!

22 Inlägg
8 juni 2012
#104
Zomba skrev:
I övrigt så står det och stampar just nu.. huvudbromscylindern är det iaf inget problem med men bromsarna tar fortfarande 0...

Bara att gå lös på rören då! Jag har en 1100 kadett som tog riktigt dåligt och drog lite åt höger. Jag kollade allt, och då menar jag allt (klossar, kolvar osv..) Fortfarande samma. Sen skruvade jag loss ett av gummirören och bromsade... det kom inte mycket olja. Det var stopp i röret till vänsterbromsen. Bytte gummiröret och vips bilen bromsade mycket bättre men drog stenhårt åt vänster istället tongue. Bara att byta på andra sidan också.

Opel - meningen med livet

130 Inlägg
23 juni 2012
Trådstartare
#105
Bilen startar! Har ett videoklipp på detta men lyckas tyvärr inte få in det här!
Har bara att problem kvar och det är huvudbromscylindern. Beställde en i från skruvat.se men denna passade tyvärr inte inte alls! Så nu efterlyser jag ifall någon har en liggandes hemma och skräpar just en sådan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156442/156442-fde47c156170834a74bf88695f5a24c9.jpg

Så nu hoppas jag att det finns en vänlig själ där ute som vill se en Sprint på vägarna!

/ Ellen

MITT Projekt: Opel Rekord coupé sprint -77 http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 35727/%20/

310 Inlägg
23 juni 2012
#106
Ska kolla vad det är jag ha liggandes
Mvh Johan


310 Inlägg
28 juni 2012
#107
sonken91 skrev:
Ska kolla vad det är jag ha liggandes
Mvh Johan

Tyvärr så har behållaren spruckit.


130 Inlägg
28 juni 2012
Trådstartare
#108
Okey! men jag har en hel behållare, så då borde det vela funka iallafall? big_smile

MITT Projekt: Opel Rekord coupé sprint -77 http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 35727/%20/

72 Inlägg
29 juni 2012
#109
ja det är bara att byta koppen smile


130 Inlägg
5 juli 2012
Trådstartare
#110
Hej hej!
Beställt en huvudbromscylinder i från skroten på öland nu och fick ett ett bra pris med frakten troligtvis så landar den här hemma om några dagar så då är det bara att hålla tummarna att denna ska passa annars så är det bara att leta vidare. Hoppas bara att jag får ut och åka något med kärran nu i sommar!

sen är det lite småfix kvar som kommer komma på plats vart eftersom som fixa bagageutrymmet få ordning på den bråkande takluckan och fylla i lite ny lack på vissa småställen!

Bjussar på en bild på nya åket så länge.
https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156442/156442-a87f59927ec36910025abb5606b64096.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156442/156442-d1db7a72e73b0b33d1e0030ea72e5a4a.jpg
Ska ut på vägarna om ett tag den med, håll utkick efter en tråd till denna med wink

MITT Projekt: Opel Rekord coupé sprint -77 http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 35727/%20/

SRD
5 juli 2012
#111
fan vad kul att du kör saab med smile kul projket har du också

Svetsare
1 204 Inlägg
5 juli 2012
#112
bra jobbat kul att du int gett upp som så många bruk gö när de väl börjas, följer detta te slutet eller början kanske de heter? Menar klar  smile

(Bara fantasin sätter gränserna)

130 Inlägg
21 juli 2012
Trådstartare
#113
Denna Opel är ett ständigt gnagande i mitt huvud och nu ber jag verkligen om hjälp för att få igång bil skrället!!!
Den nya bättre begangnade huvudbromscylindern hjälpte inte till ett dugg så problemet kvarstår tyvärr! Tänkte försöka gå in på det lite mer noggrant här ihopp om lite hjälp!

Jag har inget tryck i bromsarna varken fram eller bak, det bubblar i huvudbromscylindern och jag har provat med nya packningar och olika cylindrar med problemet kvarstår. Ledningarna har blåsts med tryckluft och har luftat bromsarna efter handbokens instruktioner!
Just nu så är det ända stället med tryck på ( och då menar jag verkligen TRYCK ) är nippeln som är placerad i motorutrymmet. Tankarna nu går på att:

1: prova flytta över de nyapackningarna i den bättre begangnade cylindern, har någon packning hamnat fel??
2: hitta en liten box där tydligen det kan sitta någon form av säkerhetsåtgärd som kan slagit i från ( något tips jag snappade upp av en mekaniker, förstod inte riktigt vad han menade men....
3: kan det vara bromsförstärkarna?
4: byta hela bromssystemet till något helt annat..

Finns det några idéer???

MITT Projekt: Opel Rekord coupé sprint -77 http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 35727/%20/

2 046 Inlägg
21 juli 2012
#114
AMG bromssystem så bromsar du bra.. De vill jag lova..

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

5 071 Inlägg
21 juli 2012
#115
Det kan vara packningarna i huvudbromscylindern, eller själva huvudcylindern själv. Skulle det vara läckage vid något hjul skulle det synas var vätskan kommer ut.

Och du har provat med flera olika huvudcylindrar?
Senast redigerat av JohnWayne (21 juli 2012)


32 Inlägg
21 juli 2012
#116
låter som om själva stången e skadad då trycks bara vätskan runt. Det man ska akta sig för vid luftning e o trycka bromspedalen i botten då kan kolven i huvudbromscylindern skadas.  Låter som att ngt dyl har hänt då du inte får tryck utan de bara bubblar i behållaren sad


Hobbymekaniker
471 Inlägg
21 juli 2012
#117
Har du bromsregulator för bakre kretsen? Dom kan bete sig lite lustigt...

Vad jag ställer mig frågande till är hur du kan lufta bromsarna, men inte få tryck i dom? Kan du lufta bromsarna måste  ju bromsvätskan ta sig hela vägen ut. Kommer vätskan ut ur huvudcylindern då du pumpar så ska du få tryck! Det sitter inga backventiler i systemen på de gamla Oplarna vad jag vet, bromsregulatorn för bakre kretsen är det enda som skulle kunna strula, men då ska du ha tryck fram.

Enda alternativet då är att HC'n läker, men har du provat 2+ sådana med samma fel så är de ju konstigt också..

Hur känns pedalen? Svampig, eller går den lätt hela vägen ner i botten, tar den verkligen stopp och känns som en normal bromspedal Ska kännas?

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/

130 Inlägg
24 juli 2012
Trådstartare
#118
Tack för tipsen!
efter lite eftertanke och tack vare era tips så kommer det att provas att gå "förbi" broms förstärkaren någon gång nu i veckan för det är i den nipeln som det kommer mest luft i från och känslan är att den har blivit igen satt och då går luften tillbaka till behållaren igen.. det är en idé iallafall!

MITT Projekt: Opel Rekord coupé sprint -77 http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 35727/%20/

130 Inlägg
29 juli 2012
Trådstartare
#119
PROBLEMET ÄR FUNNET!
Denna lilla historia är det stora mysteriet!
https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156442/156442-eb9f9d6e3b86b03050388dca6a82e0fb.jpg
bromskraftregulatorn är helt enkelt trasig, jag tog helt enkelt med den till en av verkstäderna som vi har genom jobbet och han fick ta sig en titt på den, han lyckades även att hitta en ny från skroten som ska köpas i veckan och sedan ska det inte längre vara några problem med bilen! Han går även mycket bättre utan ventilknack och andra missljud så sen är det bara på med hjulen och rulla till besiktningen smile
Tack för tipsen!

MITT Projekt: Opel Rekord coupé sprint -77 http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 35727/%20/

Maskinförare
416 Inlägg
29 juli 2012
#120
Gött att det löste sig till slut smile

Sluta prata i munnen på mig när jag avbryter dig!


Sök