matteeee skrev:
PHrnfeldt skrev:
Man kan ju istället ändra systemet så att om ja känner för att cykla utan cykelhjälm så är det mitt problem om ja skadar mej, och dör jag är det mina anhörigas. Minska kostnaderna för staten så slipper vi detta trams.
Det funkar ju på cykelhjälm, och där har vi i Sverige bara lag till barn under 15 - rimligt enligt mig. Om du cyklar på någon annan kvittar det lite om du har hjälm eller inte.
Men, om du vill köra som en vettvilling med din bil och riskera att skada dig själv är en sak, men om på vägen tar du med dig, förutom kostnader för samhället, även andra liv är det självklart något som måste ändras.
När man då ser en tydlig koppling till att unga män tenderar att vara en väldigt mycket större riskfaktor är det väl självklart där man ska sätta in någon åtgärd?
Att låta alla 18-åringar sladda av sig på en parkering eller liknande tror jag inte hjälper. Då växer bara egot och tron att man kan behärska bilen ännu mer.
Problemet med 18-åriga grabbar i bil är inte förmågan att hantera bilen (eller bristen på det). Problemet är förmågan att förstå konsekvenser av något som ännu inte hänt - och att proaktivt minska riskerna.
Detta "fenomen" lyser också igenom ganska tydligt i denna tråd...
Har för det första aldrig påstått att regeln gäller för folk över 15, men jag drog vidare på hans exempel ur en australiensk medborgares synvinkel s a s.
Ja, men då är vi ju där. Man kan ju, som jag skrev, förändra åldern för körkort till en mera passande ålder, men då får ju samhället stå för den kostnaden. Som någon skrev så är det ju inte realistiskt för oss här uppe att bo kvar eftersom att det inte går bussar för att jag ska kunna ta mej till jobbet i tid.
Det är väl fan bättre att bekosta utvärderingar på personerna som ska ta körkortet och göra riskanalyser på områdena personen ifråga ska köra kring isf.
Förstår att det jag skrev verkar själviskt och ogenomtänkt men man blir ganska less när de som bestämmer hela tiden skiter i alla problem de föder och har några jävla skygglappar för hur vi här i norr har det. De kommer på en jävla massa idéer om vad vi ska köra för bränsle så hälften av våra mackar har fått lägga ned. De ska tvinga oss att skatta för att de tycker att vi kör fel bränsle och nu ska de begränsa oss genom att säga att vi bara får köra en viss tid på dygnet och på det ska jag betala för att de inte lagstadgar mot ren och skär IDIOTI som att röka, vilket i förlängningen inte ger ett skit utom sjukhuskostnader för staten.
Utöver det ska jag betala skatt till några jävla idrottsanläggningar och fotbollsplaner som även elitidrottare använder utan nån större kostnad, men vill jag ha en dragstrip eller dyl så nog fan finns det bortsett den ekonomiska biten ett sätt att förhindra även det.
Jag är rent generellt jävligt frustrerad över hur samhället är uppbyggt och därför lackar jag ur när jag läser om sånt här.