3230
Sök

Vilken tändföljd b234f ?

194 Inlägg
19 januari 2012
Trådstartare
#21
sen kan jag ju berätta en annan sak.   

första gången jag plockade ihop allt så startade den.   då såg jag att jag hade glömt o lägga en packbox till högra kamaxel rätt,  så jag fick öppna upp ventilkåpan och lossa den högra axeln och lägga dit packboxen sen skruva dit axeln igen och resten.   då startar den inte...

937 Inlägg
19 januari 2012
#22
antagligen remen som sitter någon kuge fel eller motorn sitter inte i noll läge, 16v är ömtåliga så är noga att allt sitter rätt det är inte som på en 8v som den kan snurra utan rem utan att bli ventilsallad wink


194 Inlägg
19 januari 2012
Trådstartare
#23
hur kan en rem sitta på fel kugg?   de är ju en rem liksom.  ser la lika dan ut runt om?

937 Inlägg
19 januari 2012
#24
casto skrev:
hur kan en rem sitta på fel kugg?   de är ju en rem liksom.  ser la lika dan ut runt om?

ja visst är den det smile, men om du nu inte har nollat motorn så att första cylindern (kolven) är högst upp, och ventilerna i första cylindern ska vara stängda, lite noga så att det dära blir rätt annas kan det blir dyrt wink
Senast redigerat av Kalasgasarn (19 januari 2012)


2 415 Inlägg
19 januari 2012
#25
Kalasgasarn skrev:
casto skrev:
hur kan en rem sitta på fel kugg?   de är ju en rem liksom.  ser la lika dan ut runt om?

ja visst är den det smile, men om du nu inte har nollat motorn så att första cylindern (kolven) är högst upp, och ventilerna i första cylindern ska vara stängda, lite noga så att det dära blir rätt annas kan det blir dyrt wink

haha. ja. dom är lika känsliga som vitmotor ( volvos 4-5-6 cylindrar)... hade jag varit du nu, så hade jag börjat om från början. riv ner kamrem,spännare osv. nolla motorn igen. kolla allt flera gånger om att det står rätt! jag tror du har ställt fel. hehe kolla så du inte har ställt kamaxlarna fel! 1-2 mm fel gör myycket på kamaxeln,eller veven!
sen river du ut tändstiften. och tar en lång skruvmejsel,(även ren) stoppar ner i tändstifthål 1 (cylinder 1)  och om du har ställt veven rätt, så skall 1ans kolv så högst upp, och skall precis vända. så om du vrider lite lite bara så skall du kunna se att skruvmejseln ramlar ner lite. (ta det mycket försiktigt bara) vrid med hylsa och ett långt skaft!


sen. har du haft loss drevet till vevaxeln???
ifall. kolla så inte det innersta drevet bara snurrar. för då kan ju riva av toppen igen.

jag hade lossat på drevet till vevaxeln och kollat så allt var helt där.

och när du ändå ärigång kan du väl ta några kort på hur allt sitter? så kanske vi kan få ett öga över allt också

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!

937 Inlägg
19 januari 2012
#26
Tryck_o_pys skrev:
Kalasgasarn skrev:
casto skrev:
hur kan en rem sitta på fel kugg?   de är ju en rem liksom.  ser la lika dan ut runt om?

ja visst är den det smile, men om du nu inte har nollat motorn så att första cylindern (kolven) är högst upp, och ventilerna i första cylindern ska vara stängda, lite noga så att det dära blir rätt annas kan det blir dyrt wink

haha. ja. dom är lika känsliga som vitmotor ( volvos 4-5-6 cylindrar)... hade jag varit du nu, så hade jag börjat om från början. riv ner kamrem,spännare osv. nolla motorn igen. kolla allt flera gånger om att det står rätt! jag tror du har ställt fel. hehe kolla så du inte har ställt kamaxlarna fel! 1-2 mm fel gör myycket på kamaxeln,eller veven!
sen river du ut tändstiften. och tar en lång skruvmejsel,(även ren) stoppar ner i tändstifthål 1 (cylinder 1)  och om du har ställt veven rätt, så skall 1ans kolv så högst upp, och skall precis vända. så om du vrider lite lite bara så skall du kunna se att skruvmejseln ramlar ner lite. (ta det mycket försiktigt bara) vrid med hylsa och ett långt skaft!


sen. har du haft loss drevet till vevaxeln???
ifall. kolla så inte det innersta drevet bara snurrar. för då kan ju riva av toppen igen.

jag hade lossat på drevet till vevaxeln och kollat så allt var helt där.

och när du ändå ärigång kan du väl ta några kort på hur allt sitter? så kanske vi kan få ett öga över allt också

håller med dig lika bra att börja, om även om det är skit tråkigt smile


2 415 Inlägg
19 januari 2012
#27
Kalasgasarn skrev:
Tryck_o_pys skrev:
Kalasgasarn skrev:

ja visst är den det smile, men om du nu inte har nollat motorn så att första cylindern (kolven) är högst upp, och ventilerna i första cylindern ska vara stängda, lite noga så att det dära blir rätt annas kan det blir dyrt wink

haha. ja. dom är lika känsliga som vitmotor ( volvos 4-5-6 cylindrar)... hade jag varit du nu, så hade jag börjat om från början. riv ner kamrem,spännare osv. nolla motorn igen. kolla allt flera gånger om att det står rätt! jag tror du har ställt fel. hehe kolla så du inte har ställt kamaxlarna fel! 1-2 mm fel gör myycket på kamaxeln,eller veven!
sen river du ut tändstiften. och tar en lång skruvmejsel,(även ren) stoppar ner i tändstifthål 1 (cylinder 1)  och om du har ställt veven rätt, så skall 1ans kolv så högst upp, och skall precis vända. så om du vrider lite lite bara så skall du kunna se att skruvmejseln ramlar ner lite. (ta det mycket försiktigt bara) vrid med hylsa och ett långt skaft!


sen. har du haft loss drevet till vevaxeln???
ifall. kolla så inte det innersta drevet bara snurrar. för då kan ju riva av toppen igen.

jag hade lossat på drevet till vevaxeln och kollat så allt var helt där.

och när du ändå ärigång kan du väl ta några kort på hur allt sitter? så kanske vi kan få ett öga över allt också

håller med dig lika bra att börja, om även om det är skit tråkigt smile

ja jag tror nog han får göra de, för någon stanns är de fel.. tro mig. jag gjorde samma misstag på min 960, fast jag fortsatte köra på starten... senare vissade sig ja hade satt de fel. så nu går den på 5av6. hehe.

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!

194 Inlägg
19 januari 2012
Trådstartare
#28
okok testar smile     btw,  hur får jag bort tändstift ?    har bara nån vanlig liten tändstiftsnyckel men den är ju kort osv? 

sen undrar jag om man kan ha satt veven ett varv fel?  för ett varv på veven motsvarar väl ett halvt varv på axlarna?   eller är jag ute o cyklar?

2 415 Inlägg
19 januari 2012
#29
casto skrev:
okok testar smile     btw,  hur får jag bort tändstift ?    har bara nån vanlig liten tändstiftsnyckel men den är ju kort osv? 

sen undrar jag om man kan ha satt veven ett varv fel?  för ett varv på veven motsvarar väl ett halvt varv på axlarna?   eller är jag ute o cyklar?

då du har mindre tändstift på en 16v än 8v, så är det mindre nyckel.. använd en långhylsa. tror det är 16mm...

du har 1 markering på vevaxeln du skall använda (BILDEN)
http://forumbilder.se/images/0d1200922359A49be.jpg

nedanför markeringen ser du dreven du sätter kamremmen i... kilen i den kan ha gått sönder. och då snurrar bara kamdreven.. alltså bara toppen.. men inte kolvarna... men börja att riva ner allt igen. och känn på det drevet. så det inte är trasigt. och återkom sedan..


1 fråga. när du montera allt. drog du runt motorn med handkraft innan du vred på nyckeln? du skall dra runt motorn 4-5 varv innan du kan försöka starta motorn.

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!

937 Inlägg
19 januari 2012
#30
Tryck_o_pys skrev:
Kalasgasarn skrev:
Tryck_o_pys skrev:
haha. ja. dom är lika känsliga som vitmotor ( volvos 4-5-6 cylindrar)... hade jag varit du nu, så hade jag börjat om från början. riv ner kamrem,spännare osv. nolla motorn igen. kolla allt flera gånger om att det står rätt! jag tror du har ställt fel. hehe kolla så du inte har ställt kamaxlarna fel! 1-2 mm fel gör myycket på kamaxeln,eller veven!
sen river du ut tändstiften. och tar en lång skruvmejsel,(även ren) stoppar ner i tändstifthål 1 (cylinder 1)  och om du har ställt veven rätt, så skall 1ans kolv så högst upp, och skall precis vända. så om du vrider lite lite bara så skall du kunna se att skruvmejseln ramlar ner lite. (ta det mycket försiktigt bara) vrid med hylsa och ett långt skaft!


sen. har du haft loss drevet till vevaxeln???
ifall. kolla så inte det innersta drevet bara snurrar. för då kan ju riva av toppen igen.

jag hade lossat på drevet till vevaxeln och kollat så allt var helt där.

och när du ändå ärigång kan du väl ta några kort på hur allt sitter? så kanske vi kan få ett öga över allt också

håller med dig lika bra att börja, om även om det är skit tråkigt smile

ja jag tror nog han får göra de, för någon stanns är de fel.. tro mig. jag gjorde samma misstag på min 960, fast jag fortsatte köra på starten... senare vissade sig ja hade satt de fel. så nu går den på 5av6. hehe.

haha ja sånt som händer, har renoverat 2st 16vipare och byggt turbo på en så vet att dom går inge vidare om man gör fel wink
Senast redigerat av Kalasgasarn (19 januari 2012)


194 Inlägg
19 januari 2012
Trådstartare
#31
jag har lagt upp en massa bilder i mitt album nu så kolla gärna!

2 415 Inlägg
19 januari 2012
#32
Kalasgasarn skrev:
Tryck_o_pys skrev:
Kalasgasarn skrev:

håller med dig lika bra att börja, om även om det är skit tråkigt smile

ja jag tror nog han får göra de, för någon stanns är de fel.. tro mig. jag gjorde samma misstag på min 960, fast jag fortsatte köra på starten... senare vissade sig ja hade satt de fel. så nu går den på 5av6. hehe.

haha ja sånt som händer, har renoverat 2st 16vipare och byggt turbo på en så vet att dom går inge vidare om man gör fel wink

hehe okey. nice är ju nästan exakt samma som 8v fast det är annan topp bara tongue

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!

2 415 Inlägg
19 januari 2012
#33
casto skrev:
jag har lagt upp en massa bilder i mitt album nu så kolla gärna!

allt såg ju rätt ut... har du kollat så du har bra spridarbild?

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!

194 Inlägg
20 januari 2012
Trådstartare
#34
alltså jag har jonglerat med spridarna-kontakterna.  tänkte ju inte på att dom kanske ska sitta rätt, då jag tog av dom.   nån som vet hur dom ska sitta?

194 Inlägg
20 januari 2012
Trådstartare
#35
De luktar bensin som fan när man har stått på startmotorn ett tag..  Ska man behöva lämna in den på Volvo?   Känns ju bara som nått litet skitfel eftersom att jag hade igång den sen bara öppna o lyfte på en axel o fixa läckan sen plocka ihop att igen, o då startar den inte.

937 Inlägg
20 januari 2012
#36
casto skrev:
De luktar bensin som fan när man har stått på startmotorn ett tag..  Ska man behöva lämna in den på Volvo?   Känns ju bara som nått litet skitfel eftersom att jag hade igång den sen bara öppna o lyfte på en axel o fixa läckan sen plocka ihop att igen, o då startar den inte.

klart dom ska sitta i rätt föjld annas spruta dom ju in när motorn står i fel läge, det borde du se vilken kabel som är böjd åt vilket håll? kablarna böjer ju sig när dom varit vridna åt samma håll i 30 år wink
Senast redigerat av Kalasgasarn (20 januari 2012)


2 415 Inlägg
20 januari 2012
#37
Kalasgasarn skrev:
casto skrev:
De luktar bensin som fan när man har stått på startmotorn ett tag..  Ska man behöva lämna in den på Volvo?   Känns ju bara som nått litet skitfel eftersom att jag hade igång den sen bara öppna o lyfte på en axel o fixa läckan sen plocka ihop att igen, o då startar den inte.

klart dom ska sitta i rätt föjld annas spruta dom ju in när motorn står i fel läge, det borde du se vilken kabel som är böjd åt vilket håll? kablarna böjer ju sig när dom varit vridna åt samma håll i 30 år wink

exakt. om du kollar noga på plasten, så ser du att dom är böjda åt ett håll. om du inte har börjt dom förmycket. men om du öppnar upp dom, så finns det olika färger på kablarna till spridare... jag kan kolla på min 8v efter färgerna om du vill. så får man gå den vägen.. det är de enda sättet ifall man har blandat dom o inte kan få ihop dom igen.
Senast redigerat av Tryck_o_pys (20 januari 2012)

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!

2 415 Inlägg
20 januari 2012
#38
sen att det luktar bensin efter mycket körande på starten, är ju för att motorn spottar ut bensin och sen rinner det ner i avgasröret..  och ångerna följer avgaserna sedan. men om du provar att filma engång så vi kan höra hur den låter?

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!

937 Inlägg
20 januari 2012
#39
Tryck_o_pys skrev:
sen att det luktar bensin efter mycket körande på starten, är ju för att motorn spottar ut bensin och sen rinner det ner i avgasröret..  och ångerna följer avgaserna sedan. men om du provar att filma engång så vi kan höra hur den låter?

ja det hade varit bra smile, men tänkte på en grej till fördela locket eller rotorn är inte kass? min rotor gick av en gång så det kanske du med har råkat ut för? eller klap i kontakt från tändspolen till fördelaren eller annat? smile


194 Inlägg
20 januari 2012
Trådstartare
#40
har precis tagit in batteriet på laddning.   sen fixar jag en film!


Sök