3878
Sök

Volvo 945 turbo -98a." ventilknack "

983 Inlägg
25 januari 2012
Trådstartare
#1
Hej nu är det så att min 945a turbo har börjat ventil "knacka". Den har aldrig haft något miss ljud från motorn innan detta.
Jag åkte idag ca 10 mil och den började knacka efter 2 mil men det var bara när den låg på ca 2,500 -3000 rpm.
efter när ja kört runt 5 mil började han låtar ordentligt och ja vart lite orolig men behövde ta mig hem så ja körde lugnt.

Jag och min kompis gick när ja släppte av honom och konstaterade att det var från ventilerna det "knackade" på tomgången så nu undrar jag vad som felet skulle kunna vara och var jag eventuellt skulle kunna göra åt det?
Bilen har även en ganska orolig tomgång och kan hända att den dör ibland.

bilen har gått ca 27000mil (tysk import vid 21000mil)

Det är bytt olja och filter för ca 1000mil sedan.
Det ända som är gjort med motorn är att jag satt på sportlufts filter och ställt upp laddet.

Tacksam för svar Mvh Jesper


1 230 Inlägg
26 januari 2012
#2
aldrig att du har kört 1000 mil sen vi bytte olja ? yikes


983 Inlägg
26 januari 2012
Trådstartare
#3
manne_940 skrev:
aldrig att du har kört 1000 mil sen vi bytte olja ? yikes

tomas va här nyss å han trodde det var något annat än "ventilknack" trodde de lät mer som något lager eller något dylikt hmm


766 Inlägg
26 januari 2012
#4
Säker på att de inte bara är avgasläcka vid turbon? Kan låta väldigt likt ventilknack

983 Inlägg
26 januari 2012
Trådstartare
#5
cpu1337 skrev:
Säker på att de inte bara är avgasläcka vid turbon? Kan låta väldigt likt ventilknack

är helt säker på det hmm har plockar bort dp å satt dit det igen så det är riktigt tätt hmm men det låter ändå tyvärr.
Ljudet kommer från ventilerna eller något lager hmm


Jävel
2 018 Inlägg
26 januari 2012
#6
ventilerna tickar, lagrena knackar. Min 945a knackade i lagrena i ungefär en mil, sen rev ja isär motorn o fick byta vevaxel,vevstakar o alla lager. Den hade gått ner sig på veven. Den lät bara när man varvade upp o släppte gasen. Gick knappt att höra knacket på tomgång

You got to risk it, to get the biscuit :)

1 230 Inlägg
26 januari 2012
#7
Plankpojk skrev:
ventilerna tickar, lagrena knackar. Min 945a knackade i lagrena i ungefär en mil, sen rev ja isär motorn o fick byta vevaxel,vevstakar o alla lager. Den hade gått ner sig på veven. Den lät bara när man varvade upp o släppte gasen. Gick knappt att höra knacket på tomgång

då tror jag det är lagrena för nu när du säger det så är det en jävla skillnad mot när min caddy tickade det här knackar liksom wink


983 Inlägg
26 januari 2012
Trådstartare
#8
Plankpojk skrev:
ventilerna tickar, lagrena knackar. Min 945a knackade i lagrena i ungefär en mil, sen rev ja isär motorn o fick byta vevaxel,vevstakar o alla lager. Den hade gått ner sig på veven. Den lät bara när man varvade upp o släppte gasen. Gick knappt att höra knacket på tomgång

Aha okej. då får ja höra me far min hur jag ska göra då jag inte är så bra på det här med motorer.
tack för svaret btw smile


Jävel
2 018 Inlägg
26 januari 2012
#9
Skoppet skrev:
Plankpojk skrev:
ventilerna tickar, lagrena knackar. Min 945a knackade i lagrena i ungefär en mil, sen rev ja isär motorn o fick byta vevaxel,vevstakar o alla lager. Den hade gått ner sig på veven. Den lät bara när man varvade upp o släppte gasen. Gick knappt att höra knacket på tomgång

Aha okej. då får ja höra me far min hur jag ska göra då jag inte är så bra på det här med motorer.
tack för svaret btw smile

Lugnt, vi får hoppas att det inte är lagrena bara smile

You got to risk it, to get the biscuit :)

983 Inlägg
26 januari 2012
Trådstartare
#10
Men om jag skulle lämna in den på en verkstad ? Är det svårt för dom att byta och blir de dyrt måtro?  har tyvärr inte kunskapen eller verktygen för att göra denna operation hmm


Jävel
2 018 Inlägg
26 januari 2012
#11
Om dom ska renovera tror jag att det blir dyrt, inte för att det är så svårt utan mest för att det tar tid.
Om det nu är så att lagerna gått ner sig är det nog billigast att köpa en bättre beg motor o stoppa i. Finns gott om dom på blocket, tpc, sävarturbo osv..
Senast redigerat av Plankpojk (26 januari 2012)

You got to risk it, to get the biscuit :)

983 Inlägg
26 januari 2012
Trådstartare
#12
Plankpojk skrev:
Om dom ska renovera tror jag att det blir dyrt, inte för att det är så svårt utan mest för att det tar tid.
Om det nu är så att lagerna gått ner sig är det nog billigast att köpa en bättre beg motor o stoppa i. Finns gott om dom på blocket, tpc, sävarturbo osv..

ah okej smile ska kolla det! tack för tippset smile


Automationselektriker och Svetsare
111 Inlägg
27 januari 2012
#13
Måste tyvärr säga att jag tror det är lagrena:/ Ventilknack brukar nämligen inte bli värre efter ett par mil och det låter mest på tomgången, däremot lagerknack har jag erfarenhet av låter vid lite frivarvning runt 2500-5000 varv brukar det låta som värst.

Har du ingen möjlighet att lyfta ur motorn? Du behöver Ringnycklar: Alla mellan kan behövas 10-19 behöver ta bort lite plast, kylare, intercooler skruva bort från motorkuddarna (Kan vara en 21 ringnyckel på denna) Samt spännband och en GROV planka eller ett spett/något annat hållbart och långt samt en stark polare så lyfter ni ut motorn på 2 man. Har du möjlighet att låna motorlyft av någon så är det att rekommendera.

När motorn väl är ute är det bara att öppna tråget så kan du be någon kunnig kolla om lagrena är slut.

Du har säkert någon kompis med kunskaper som kan låna ut verktyg och hjälpa till över en dag eller två.
Om du har möjlighet till detta så behöver det inte kosta mer än en 3000-4000.

Annars måste jag tyvärr säga att en motor kostar ca 5000 om det är nya motorn (94-98) då den är starkare och har oljesprut på kolvarna och att en verkstad tar säkert 8000 för att byta motorn så det är nästan vad en 940 är värd.

Hoppas iallafall att det löser sig för dig, har rivit ett gäng b230 och det är inte så svårt om du skulle försöka ge dig på det själv! Har aldrig använt en Haynes bok, men det sägs att det står allt i dom så det kan du ju låna på biblioteket eller köpa en!
Senast redigerat av strande (27 januari 2012)


983 Inlägg
27 januari 2012
Trådstartare
#14
strande skrev:
Måste tyvärr säga att jag tror det är lagrena:/ Ventilknack brukar nämligen inte bli värre efter ett par mil och det låter mest på tomgången, däremot lagerknack har jag erfarenhet av låter vid lite frivarvning runt 2500-5000 varv brukar det låta som värst.

Har du ingen möjlighet att lyfta ur motorn? Du behöver Ringnycklar: Alla mellan kan behövas 10-19 behöver ta bort lite plast, kylare, intercooler skruva bort från motorkuddarna (Kan vara en 21 ringnyckel på denna) Samt spännband och en GROV planka eller ett spett/något annat hållbart och långt samt en stark polare så lyfter ni ut motorn på 2 man. Har du möjlighet att låna motorlyft av någon så är det att rekommendera.

När motorn väl är ute är det bara att öppna tråget så kan du be någon kunnig kolla om lagrena är slut.

Du har säkert någon kompis med kunskaper som kan låna ut verktyg och hjälpa till över en dag eller två.
Om du har möjlighet till detta så behöver det inte kosta mer än en 3000-4000.

Annars måste jag tyvärr säga att en motor kostar ca 5000 om det är nya motorn (94-98) då den är starkare och har oljesprut på kolvarna och att en verkstad tar säkert 8000 för att byta motorn så det är nästan vad en 940 är värd.

Hoppas iallafall att det löser sig för dig, har rivit ett gäng b230 och det är inte så svårt om du skulle försöka ge dig på det själv! Har aldrig använt en Haynes bok, men det sägs att det står allt i dom så det kan du ju låna på biblioteket eller köpa en!

Okej. Får se va farssan tar för beslut idag. han skulle rulla ner den till den lokala bil verkstaden idag så får dom lyssna på den.
tack för ditt svar det hjälpte mycket. Mvh jesper


2fast4you
371 Inlägg
27 januari 2012
#15
ser att du bor i örebro. där rullar det ju ett par volvo bilar. för att spara pengar skulle jag luska runt lite i dina trakter om det finns nån som kan hjälpa dig privat med eventuellt ett byte.

haru kört fast eller

983 Inlägg
27 januari 2012
Trådstartare
#16
impresst skrev:
ser att du bor i örebro. där rullar det ju ett par volvo bilar. för att spara pengar skulle jag luska runt lite i dina trakter om det finns nån som kan hjälpa dig privat med eventuellt ett byte.

Ja precis det gör jag. Bilen är nu inlämnad på volvo här i stan å dom skulle ställa en lättare "diagnos" på den.
skulle det vara något allvarligt så ville dom att jag skulle byta motorn.
så jag får se hur det blir.

Ska in och leta runt på en ny motor och så nu har några vänner som kunde hjälpa mig för en låda öl eller 2 smile



Sök