4033
Sök

Rost på Golf, hur fixa? :(

33 Inlägg
12 september 2006
Trådstartare
#21
det skall jag göra, har ju köpt alla saker redan, Sandpapper,rostkyddsprimer,sprutspackel,glasfiberspackel, röd sprayfärg, beställt färg på burk hos bilhandlaren,stålborste så jag tänker göra mitt bästa för att fixa det. Men som sagt tog körkortet den 30:de skulle tanka för första gången förra veckan eller om det va 2  veckor sen, jag stod på macken i 15min (utan överdrift) för att lyckas tanka(pinsamt men sant). Men jag brukar lära mig saker fort hoppas det även gäller bilen,har ju även en Heynes gör det själv bok. Men hur förklarar man för sambon som är galen för att bi mekanikern säger så, och att jag lyssnar på vad folk säger på ett forum istället för dem som jobbar med det? tongue
Jag skall fota rosten idag slutar jobba vid 13:30 så jag fixxar bilderna så snabbt jag kan. Men det är väll bra om jag får låna slip osv från bil mekanikern eller är det bättre att köra allt för hand med sandpapper hemma?

Hur lägger jag upp bilder så jag vet? smile

Jag kan inte beskriva i ord hur tacksam jag är för all hjälp jag får här. Det är ingen som bor i närheten av Edsbyn som man kan vara med de första gångerna som kan kolla så att det går rätt till? så än en gång tack för all hjälp och alla råd jag fått hittils
Senast redigerat av sway307 (12 september 2006)

Envis optimist
454 Inlägg
12 september 2006
#22
Ja du det finns alltid folk som tror sig veta att vissa saker är omöjliga att lyckas med. Har själv varit med om samma sak med min bil. Ge inte upp iaf! Klart att det finns vissa bilar som kanske är i för dåligt skick för att de inte ska vara värt att laga men enligt mig är det nog få. Så lägg upp bilderna så kan du nog få mer tips.

Citerar Arne Hirdman: "Hur mycket vore möjligt om ingen försökte det omöjliga"


33 Inlägg
12 september 2006
Trådstartare
#23
bilder finns nu här om det inte fungerar så ligger dem i mitt garage. Hoppas ni kan hjälpa mig , och att det är något som man kan åtgärda annars tror jag nog jag skiter i bil överhuvudtaget känns så nu iaf hmm   skriver min text om bilderna ovanför bilden det gäller

Rutan vid vänster baksäte om man sitter på förar plats, bilden är tagen rakt framifrån, visar även gammalt försök till lagning
http://www.garaget.org/gallery/archive/36507/3261/36507-14717.jpg
Vänster bakruta i bakkant om man sitter i förar säte, synlig rost men främst bubblor
http://www.garaget.org/gallery/archive/36507/3261/36507-14719.jpg
skarven till vänster om bakluckan, sett snett bakifrån.
http://www.garaget.org/gallery/archive/36507/3261/36507-14720.jpg
spolarmunstycket på bakluckan lite skitit fönster men rosten syns iaf tongue
http://www.garaget.org/gallery/archive/36507/3261/36507-14722.jpg
höger framdäck, utzoomat men rost bubblor sträcker sig från främre delen på skärmen över hela skärmen till skärmens ände, färgen kan nästan dras loss i stora flagor precis under kanten
http://www.garaget.org/gallery/archive/36507/3261/36507-14723.jpg
mera inzoomat på höger fram skärmen
http://www.garaget.org/gallery/archive/36507/3261/36507-14724.jpg
Höger framskärm en bit bakåt
http://www.garaget.org/gallery/archive/36507/3261/36507-14725.jpg
Vänster framskärm samma sak med rosten här som höger sidan sträcker sig över hela skärmen dock inte lika mycket som på höger sidan
http://www.garaget.org/gallery/archive/36507/3261/36507-14727.jpg
vänster fram
http://www.garaget.org/gallery/archive/36507/3261/36507-14730.jpg
rostbubblor runt radio antennen
http://www.garaget.org/gallery/archive/36507/3261/36507-14736.jpg
säger sig självt kommer fler bilder så ni ser skadan bättre
http://www.garaget.org/gallery/archive/36507/3261/36507-14738.jpg
bogserfäste? höger bak
http://www.garaget.org/gallery/archive/36507/3261/36507-14739.jpg
här der ni vilken grad av skada det är bak, dock endast denna del som fått sig en tryckare inget annat (tydligen)
http://www.garaget.org/gallery/archive/36507/3261/36507-14740.jpg
det allvarligaste rostskadade området , har en kille som skall skära bort detta och svetsa nytt
http://www.garaget.org/gallery/archive/36507/3261/36507-14735.jpg
rosten under förarplats, vid domkraftsfästet (samma som ovan)
http://www.garaget.org/gallery/archive/36507/3261/36507-14732.jpg
Senast redigerat av sway307 (12 september 2006)

272 Inlägg
12 september 2006
#24
Youngblood skrev:
sway307 skrev:
hur vet man om en bil är klarlackad?

Blir det en 2:a så har du ytterligare 1 månad på dig att fixa det..

Samt en månad till efter körförbud innan den måste ombesiktigas helt..

272 Inlägg
12 september 2006
#25
dessutom låter 9000:- med tanke på bilderna som en medelbra affär..

33 Inlägg
12 september 2006
Trådstartare
#26
mr_loffe skrev:
dessutom låter 9000:- med tanke på bilderna som en medelbra affär..

Då har jag inte nämnt att bilen hade ett nyttavgassystem monterat Juli -06 och Sommardäck köpta -05 som drar upp priset lite grann med kvitton såklart. Tog främst dessa bilder för att få hjälp och tips hur jag skall göra med rosten.
Senast redigerat av sway307 (12 september 2006)

Envis optimist
454 Inlägg
12 september 2006
#27
Ja du. Det fanns ju en hel del rost ändå. Ska försöka vara ärlig... Rost på karossen är egentligen samma sort arbete oavsett vars det är. Slipa, (grundmåla), spackla, prymer å lack. Dock så ska du veta att det tar väldigt mkt tid att få det riktigt bra. Det går förstås göra de rätt snabbt om man inte är allt för noga. Det viktigaste är ju att rosten försvinner samt att lagningen är så pass bra gjort så att rosten ej kommer tillbaka.

Men enligt mig är det inte så uppmuntrande att göra jobbet om det inte ser bra ut efteråt. Så visst, det är fullt möjligt att laga, men kommer att ta mkt tid om du vill få det bra. Men det går förstås alltid snabbare efter ett tag då man börjar kunna lite. Lycka till!


33 Inlägg
13 september 2006
Trådstartare
#28
som sagt rosten som ligger under skall en kille skära bort och svetsa ny plåt. Resten av rosten tänkte jag ge mig på själv. Så hur gör jag med rosten vid fönstren? måste rutan lyftas ut där då eller?  Rekommenderar ni att jag använder bil mekanikerns verktyg eller kan jag använda egna saker för hand? vilken av rots delarna skall jag ge mig på först?

Om rutan lyfts ut är detta väldigt komplicerat? hur går jag då tillväga?

Jag är inte alls lika mycket ute efter att det skall bli snyggt. Jag vill hålla bilen vid liv så längen som möjligt det är främst därför jag vill få bort rosten
Senast redigerat av sway307 (13 september 2006)

Envis optimist
454 Inlägg
13 september 2006
#29
Börja med en liten skada på en någorlunda plan ytan. Skadar ju inte att den inte syns så mkt heller eftersom mann faktiskt blir bättre ju mer man provat på. Jag har rostlagat stora delar av en bil utan maskiner så det går. Köp en slipkloss av nåt korkmaterial å börja där. Vill du kan du ju köpa nån billig slipmaskin på typ clas ohlson eller Ö/B. Lär inte hålla allt för länge men de är ju oftast garanti.

För att fixa rosten vi rutan måste nog rutan loss först. Jag har aldrig provat ta ur och stoppat tillbaka en ruta men någon annan kanske kan svara på hur mkt jobb det är?


39 Inlägg
13 september 2006
#30
Hmm... mycket surr så det är svårt att få grepp om... ;-) Men bilderna säger ju en del. Jäkla fula partier vid bogserfäste och domkraftsfäste, du får räkna med att det kan behöva lagas i golvet ovanför domkraftsfästet, kanske även i tröskelns skarv om det krupit långt. En vettig verkstad bör inte ta mer än max 3-4000 kr för att åtgärda båda partierna, beror på om det måste handlas en ny plåt till bakpartiet. Be att de rostskyddar samtidigt, de brukar ha bra grejer men man får kolla så de verkligen använder dem. Det bör vara en bra grundfärg med komplexbildare först, sedan tunnflytande rostskydd och sist en kraftig underredsmassa. Man kan ju göra det själv också, då är det helt okay att använda linolja som nån sa - ta kokt annars tar det veckor innan den torkar. Ytan härdar till att bli hård som glas och det går även att förstärka alkydbaserad lackfärg (typ Beckers Plomb, Alcro Protect) med en skvätt så håller de bättre. Bägge dessa innehåller komplexbildare så de funkar både som grund och topplack och är behändiga om man ska kladda själv med pensel. Rutan måste lyftas ur för att åtgärda rosten, det gör närmsta glasmästare snabbt. Skärmkanterna är enkla att byta (två plåtar, ytter och inner möts och den yttre kläms över den inre). Ferrariröd kan vara två olika nyanser: Ferrari Rosso Corsa (drar åt orange) eller Rosso... äh, glömt men kolla i lista. Den är aningen mörkare, klar röd. Svårt att säga av bilderna vad du har. Tycker f ö din Golf ser ut som de flesta, det går nog bra det där bara du hittar vettigt folk. En varning: alla känner igen en nybörjare och många verkstäder skäms inte att utnyttja folk, så var kritisk. Suckarna över rosten beror bara på att golvlagningar är bland det värsta alla bilplåtisar vet... inget märkvärdigt men trist och skitigt göra ;-). Lycka till!

33 Inlägg
13 september 2006
Trådstartare
#31
Tack för alla svar.
Jag tänkte laga all rost själv utom underdelen där jag har bett en "allfixare" skära loss det skadade inifrån förarplats golvet och sedan svetsa dit ny plåt. Han tar skamligt billiga priser och gör jobbet suveränt iaf dem senaste jag hört med.

Att vända sig till en verkstad är inget att föredra här, jag har hört med verkstäderna här och dem säger samma sak: 

Vi lagar helst inte rost men om vi gör det så gör vi det såklart ordentligt, jag frågade då vad de använder sig av.

Svaret var :
Tar bort all rost sedan glasfiber spackel.

Min motfråga var då men rostskydd då?:nej det behövs inte spacklet är ett ypperligt rostskydd.

Någonting i stil med detta har samtliga bilmekaniker sagt så dem vill jag inte vända mig till. Däremot fick jag erbjudandet av en annan bilmekaniker att använda hans verkyg, slip osv utan att det kostade något. Men då känns det som ett slag i ansiktet på honom om jag använder hans grejjer men lagar rosten på ett helt annat sätt än han själv tycker så jag får nog fixa det mesta själv(inte mig emot synd att jag aldrig gjort det förr).

Jag efterlyser fortfarande någon kunnig människa i närheten av där jag bor (Edsbyn 3mil från Bollnäs) Som är aktiv här på forumet. Som jag kan ha hjälp av när jag lagar för det vore suveränt. Det viktigaste är att fixxa till bilen så att jag kan använda den så längen som möjligt. 

Jag har ett parti på förar plats på tröskeln där lack och hela rubber har nötts bort till ren plåt så jag tänkte där det inte är ett rostangrepp än så får jag ju känna lite på sakerna där iaf.

Jag har ju heller inget garage att hålla till i så allt görs utomhus så vädret måste tillåta men i eftermiddag skulle jag få en burk färg att hämta på Automotor , så ikväll sätter jag igång med det lilla partiet , om ni vill så kan jag säkertlägga upp lite bilder

33 Inlägg
13 september 2006
Trådstartare
#32
Har nu gjort det lilla partiet som jag trodde men när färgen väl kom bort så var det en hel del rost. Väntar just nu på att spacklet skall torka. Men INTE en chans att jag gör resten för hand för det var jobbigt som fan. Vilken sorts slipmaskin skall man ha? jag tänkte ju införskaffa nått som inte kostar en miljon men duger denna http://clasohlson.se  Sök på nummer: 30-8683  fast jag tänkte då åka till Söderhamn och köpa nått på ÖB

Envis optimist
454 Inlägg
14 september 2006
#33
Jag köpte en planslip på öb för under hundrigen. Klart att den inte kommer hålla, har redan bytt en på garantin men som jag ser det är det lite pengar för att kunna nöta ut X antal maskiner på ett år.


33 Inlägg
14 september 2006
Trådstartare
#34
Nu är det klart med den första lilla delen gjorde en stor tabbe genom att jag spacklade och målade HELA vägen ut till maskeringstejps kanten, det gav mig en "förhöjning" runt hela området
är det viktigt att slipa ner dessa kanter?   

Men lindström om du har en sån plan slip hur kommer du då åt små områden? tex 2cm i diameter eller dyl.?

39 Inlägg
22 september 2006
#35
Kul att det går åt rätt håll med projektet! Ska bara säga nåt om spackel, utifrån egna erfarenheter. Tja, ska det vara alldeles riktigt ska det vara nån primer emellan men då är det risk att det inte häftar ordentligt eftersom spacklet då måste binda mot primern och primern mot plåten, i stället för att spacklet biter fast ordentligt - det har en etsande verkan som iofs kan befordra rost teoretiskt men brukar inte vara problem med rätt spackel om man inte ser på nån tio års perspektiv eller så. Finns olika åsikter beroende på vilken lackare man frågar. Glasfiberspackel fungerar i sig isolerande (det är ungefär samma material som i plastbåtar) och det finns väl knappt nån primer som det inte löser upp, så det är lika bra att ta det direkt på tycker jag. Byggde själv upp bra mycket av en bucklig frontplåt en gång med det och det släppte inte ens när färgen flagat av och allt var rostbrunt nån fem år senare så jag gillar det. Dessutom är det mycket, mycket tåligare än sånt som PP Elastic, PP 100 etc och liknande "grå" fyllnadsspackel av andra märken som dessutom tar åt sig fukt och sväller plus ger underrost om de inte är väl överlackade eller lacken blir skadad. Bättre då att använda polystyrenspackel (vit) typ Hagmans Micro eller motsvarande, den liknar gelcoat i uppbyggnaden och ger dessutom en hårdare (men lättslipad) yta som är motståndskraftigare mot stötar och inte tar upp fukt. Som exempel har jag en totalt fullagad framskärm på bruksbilen som nu börjat rosta underifrån i svetsfogarna som löper kors & tvärs (jag lappade ihop en av två dåliga... :-p), men polystyrenspacklet vägrar släppa trots norrländskt saltslask i fyra vintrar, det bara trycks upp av rosten som sväller bakom. Främre hörnet är f ö helt byggt av finspacklet plus tidningspapper(!) i lager (jaha, där rök väl all trovärdighet, men jag får ta risken... ;-) ) i brådska inför snön samtidigt som svetsen pajade. Har börjat spricka lite i mest utsatta hörnet pga all rost och ca 5 mm överlapp mot plåten så det är väl dags att söka en frisk skärm nu ;-), men du förstår vikten av att välja rätt material. För övrigt bör man aldrig bygga mer än 3 mm lager med fin/lättspackel för då sätter det sig när lösningsmedlen dunstar, tar ett tag. Iofs sjunker glasfiber också, men inte lika mycket, så det är bäst att fylla upp småbucklor etc med det och bara ta annat för att jämna av med. Sen kan man ju ta sprutspackel innan grunden för sista milimetern.

33 Inlägg
22 september 2006
Trådstartare
#36
Tjena tack för svaret intressant att höra hur alla lagar sin rost, har nu fixxat rost hålet under och vid domkraftsfästet. Domkraftsfästet kunde man slita loss alting  och fick skära ur ca 30-40 cm plåt runt omkring svetsade dit plåten och fogade samman med en plåt som löper framåt under skärmen på vänster fram rost primade det, sedan glasfiberspackel. när det hade torkat så la jag på en halv burk med underedsmassa(Tjockt rostskydd PPs spray version) Flera lager svetsade dit domgraftsfästet på den ditsatta plåten för att det skall se bra ut och gjorde samma sak där. Ser riktigt bra ut men "only time will tell" hoppas det kommer fungera bra, nu skall jag börja med lite mer ytrost, byta ena lyktan fram som har ett stenskott. Och på något vänster få tag i nån som kan hjälpa mig med urtrampningslagret


Sök