3943
Sök

Köpråd: Volvo S60 2.4t -03

273 Inlägg
29 januari 2012
Trådstartare
#1
Hallå! smile

Har sökt runt på G.org efter svar men har inte riktigt hittat de jag sökt så nu provar jag med det här:
Ska åka och kolla på en S60 2.4t -03 nu i veckan men eftersom jag inte riktigt är insatt i de nyare N-modellerna så skulle jag vilja ha lite tips om vad jag ska leta efter, om S60 har några speciella sjukdomar och svagheter.
Den har rullat 15000 mil och den har manuell låda (spaceball)

Mvh

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
30 januari 2012
#2
Inte mycket du behöver tänka på. Är den stora servicen gjord? Den ligger vid 16k annars. Är den inte gjord så pruta mer smile

Missljud i framvagnen är inte ovanligt, dock nästan aldrig något dyrt smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

273 Inlägg
31 januari 2012
Trådstartare
#3
F4S4N skrev:
Inte mycket du behöver tänka på. Är den stora servicen gjord? Den ligger vid 16k annars. Är den inte gjord så pruta mer smile

Missljud i framvagnen är inte ovanligt, dock nästan aldrig något dyrt smile

Om den stora servicen är gjord vet jag inte, däremot är kamremmen bytt nyligen, den ingår väl i 16k servicen så då får man väl anta att hela servicen är gjord? smile Vet inte varför remmen är bytt i förtid men jag gissar på åldern.

Det är väl nästan standard med missljud från framvagnen på Volvo har jag fått intrycket av tongue S60 Har inga andra speciella sjukdomar som är specifikt för den modellen? Det är ju en -03 så de borde sitta Bosch-gasspjäll i den istället för de andra skräpet dom körde med 00-01? Är det vanligt med oljeläckage mellan motor-vxllåda? Är handbromsen av samma irriterande konstruktion som s/v70 97-00 med manuell justering? tongue

Blev många frågor nu lol

TI AMO INTER PER SEMPRE
224 Inlägg
31 januari 2012
#4
satsa på en 04 om du kan så får du en facelift både ut och invändigt.
Senast redigerat av Gilgamesh (31 januari 2012)

Why don't we cut you up into little pieces and feed you to your pooches? Hmm? And then we'll see how loyal a hungry dog really is

Rejsa ?
2 959 Inlägg
31 januari 2012
#5
Gilgamesh skrev:
satsa på en 04 om du kan så får du en facelift både ut och invändigt.

Nja en halv facelift, den riktiga kom ju 05.

Autotech

Rejsa ?
2 959 Inlägg
31 januari 2012
#6
ArizonaEagle skrev:
F4S4N skrev:
Inte mycket du behöver tänka på. Är den stora servicen gjord? Den ligger vid 16k annars. Är den inte gjord så pruta mer smile

Missljud i framvagnen är inte ovanligt, dock nästan aldrig något dyrt smile

Om den stora servicen är gjord vet jag inte, däremot är kamremmen bytt nyligen, den ingår väl i 16k servicen så då får man väl anta att hela servicen är gjord? smile Vet inte varför remmen är bytt i förtid men jag gissar på åldern.

Det är väl nästan standard med missljud från framvagnen på Volvo har jag fått intrycket av tongue S60 Har inga andra speciella sjukdomar som är specifikt för den modellen? Det är ju en -03 så de borde sitta Bosch-gasspjäll i den istället för de andra skräpet dom körde med 00-01? Är det vanligt med oljeläckage mellan motor-vxllåda? Är handbromsen av samma irriterande konstruktion som s/v70 97-00 med manuell justering? tongue

Blev många frågor nu lol

Oljeläckage mellan motor och låda förekommer men inte vanligt på dom.
Ja typ samma konstruktion på handbromsen som de tidigare modellerna.
Kan ha problem med låsmuduler i dörrarna så låsning/öppning inte fungerar som det ska, dock lite osäker på när dom rättade till det. Tror faktiskt det var till 03.
AC kompressorn kan haverera mellan 15-20k mil, det är inte jätteovanligt. Lyssna efter gnissel/dåligt lagerljud från den när den arbetar.

Autotech

TI AMO INTER PER SEMPRE
224 Inlägg
31 januari 2012
#7
halv är bättre än ingenting big_smile

Why don't we cut you up into little pieces and feed you to your pooches? Hmm? And then we'll see how loyal a hungry dog really is

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
31 januari 2012
#8
ArizonaEagle skrev:
F4S4N skrev:
Inte mycket du behöver tänka på. Är den stora servicen gjord? Den ligger vid 16k annars. Är den inte gjord så pruta mer smile

Missljud i framvagnen är inte ovanligt, dock nästan aldrig något dyrt smile

Om den stora servicen är gjord vet jag inte, däremot är kamremmen bytt nyligen, den ingår väl i 16k servicen så då får man väl anta att hela servicen är gjord? smile Vet inte varför remmen är bytt i förtid men jag gissar på åldern.

Det är väl nästan standard med missljud från framvagnen på Volvo har jag fått intrycket av tongue S60 Har inga andra speciella sjukdomar som är specifikt för den modellen? Det är ju en -03 så de borde sitta Bosch-gasspjäll i den istället för de andra skräpet dom körde med 00-01? Är det vanligt med oljeläckage mellan motor-vxllåda? Är handbromsen av samma irriterande konstruktion som s/v70 97-00 med manuell justering? tongue

Blev många frågor nu lol

Oljeläckage är inte vanligt. Dock så är det ganska vanligt att det läcker lite från turboreturen. Lätt att luras av att något allvarligt har hänt, men i själva verket är det bara en packning för 20kr, som dessutom är lätt att byta. Det brukar läcka väldigt lite men tillräckligt för att det till slut ska bli mycket klet under bilen. Brukar se ut som att det pissat ut olja tongue

Kika in på min gamla V40 så ser du hur det kan se ut smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

273 Inlägg
1 februari 2012
Trådstartare
#9
För de första så vill jag tacka för alla svar, skitschysst smile

Jag hade gärna satsat på en -04 eller -05 men det är svårt att hitta en för under 70k, jag vill ju ha minst 2.4t smile Dessutom så har denna S60 XC-grill och xenon så jag tycker den ser riktigt bra ut ändå smile

De mesta som har med AC brukar väl vara dyrt, så kompressorn är väl inget undantag?
Är det vanligt att låsmodulerna strular och räcker det att smörja upp dom isåfall?
Ah okej, så det är inte som på 850 då? smile Och oljereturen sitter väl på undersidan av turbon, mot torpedväggen?
Jag kollade på bilden, ser ut som de kan läcka ganska rejält. Och va fasen hade du gjort med handen? smile

Rejsa ?
2 959 Inlägg
1 februari 2012
#10
ArizonaEagle skrev:
För de första så vill jag tacka för alla svar, skitschysst smile

Jag hade gärna satsat på en -04 eller -05 men det är svårt att hitta en för under 70k, jag vill ju ha minst 2.4t smile Dessutom så har denna S60 XC-grill och xenon så jag tycker den ser riktigt bra ut ändå smile

De mesta som har med AC brukar väl vara dyrt, så kompressorn är väl inget undantag?
Är det vanligt att låsmodulerna strular och räcker det att smörja upp dom isåfall?
Ah okej, så det är inte som på 850 då? smile Och oljereturen sitter väl på undersidan av turbon, mot torpedväggen?
Jag kollade på bilden, ser ut som de kan läcka ganska rejält. Och va fasen hade du gjort med handen? smile

Ac kompressorn är dyr ja. Har för mig runt 5-6k för en ny men finns renoverade utbytes billigare.
Ibland går det att smörja och ibland är det till att byta modulerna.
Yes sitter samma typ av oljeretur som på 850.

Autotech

273 Inlägg
1 februari 2012
Trådstartare
#11
Busgrabb skrev:
ArizonaEagle skrev:
För de första så vill jag tacka för alla svar, skitschysst smile

Jag hade gärna satsat på en -04 eller -05 men det är svårt att hitta en för under 70k, jag vill ju ha minst 2.4t smile Dessutom så har denna S60 XC-grill och xenon så jag tycker den ser riktigt bra ut ändå smile

De mesta som har med AC brukar väl vara dyrt, så kompressorn är väl inget undantag?
Är det vanligt att låsmodulerna strular och räcker det att smörja upp dom isåfall?
Ah okej, så det är inte som på 850 då? smile Och oljereturen sitter väl på undersidan av turbon, mot torpedväggen?
Jag kollade på bilden, ser ut som de kan läcka ganska rejält. Och va fasen hade du gjort med handen? smile

Ac kompressorn är dyr ja. Har för mig runt 5-6k för en ny men finns renoverade utbytes billigare.
Ibland går det att smörja och ibland är det till att byta modulerna.
Yes sitter samma typ av oljeretur som på 850.

Jag misstänkte de.. Hittade en V70 2.5t -05 nu också till vettigt pris och vettiga mil smile Är de ungefär samma sjukdomar på dom? Jag ska kolla på båda bilarna på fredag så får man bara hoppas att dom är reko smile

Rejsa ?
2 959 Inlägg
1 februari 2012
#12
ArizonaEagle skrev:
Busgrabb skrev:
ArizonaEagle skrev:
För de första så vill jag tacka för alla svar, skitschysst smile

Jag hade gärna satsat på en -04 eller -05 men det är svårt att hitta en för under 70k, jag vill ju ha minst 2.4t smile Dessutom så har denna S60 XC-grill och xenon så jag tycker den ser riktigt bra ut ändå smile

De mesta som har med AC brukar väl vara dyrt, så kompressorn är väl inget undantag?
Är det vanligt att låsmodulerna strular och räcker det att smörja upp dom isåfall?
Ah okej, så det är inte som på 850 då? smile Och oljereturen sitter väl på undersidan av turbon, mot torpedväggen?
Jag kollade på bilden, ser ut som de kan läcka ganska rejält. Och va fasen hade du gjort med handen? smile

Ac kompressorn är dyr ja. Har för mig runt 5-6k för en ny men finns renoverade utbytes billigare.
Ibland går det att smörja och ibland är det till att byta modulerna.
Yes sitter samma typ av oljeretur som på 850.

Jag misstänkte de.. Hittade en V70 2.5t -05 nu också till vettigt pris och vettiga mil smile Är de ungefär samma sjukdomar på dom? Jag ska kolla på båda bilarna på fredag så får man bara hoppas att dom är reko smile

Ja det är ju nästan samma bil...

Autotech

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
1 februari 2012
#13
ArizonaEagle skrev:
För de första så vill jag tacka för alla svar, skitschysst smile

Jag hade gärna satsat på en -04 eller -05 men det är svårt att hitta en för under 70k, jag vill ju ha minst 2.4t smile Dessutom så har denna S60 XC-grill och xenon så jag tycker den ser riktigt bra ut ändå smile

De mesta som har med AC brukar väl vara dyrt, så kompressorn är väl inget undantag?
Är det vanligt att låsmodulerna strular och räcker det att smörja upp dom isåfall?
Ah okej, så det är inte som på 850 då? smile Och oljereturen sitter väl på undersidan av turbon, mot torpedväggen?
Jag kollade på bilden, ser ut som de kan läcka ganska rejält. Och va fasen hade du gjort med handen? smile

En komplett AC-kompressor med magnetkoppling kostar ungefär 2500kr på bildelsbasen om du vill ha en hyffsat fräsch. 2300kr för en helt ny på www.skruvat.se . Det är inte ovanligt att magnetkopplingen går sönder om bilen gått långt. Den brukar börja vina ett tag innan den skär ihop men inte alltid.

Bytte själv hela kompressorn på min S60 förra året. Väldigt enkelt jobb som tar ungefär 1h om man vet vilken ordning man ska ta det i smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

273 Inlägg
2 februari 2012
Trådstartare
#14
F4S4N skrev:
ArizonaEagle skrev:
För de första så vill jag tacka för alla svar, skitschysst smile

Jag hade gärna satsat på en -04 eller -05 men det är svårt att hitta en för under 70k, jag vill ju ha minst 2.4t smile Dessutom så har denna S60 XC-grill och xenon så jag tycker den ser riktigt bra ut ändå smile

De mesta som har med AC brukar väl vara dyrt, så kompressorn är väl inget undantag?
Är det vanligt att låsmodulerna strular och räcker det att smörja upp dom isåfall?
Ah okej, så det är inte som på 850 då? smile Och oljereturen sitter väl på undersidan av turbon, mot torpedväggen?
Jag kollade på bilden, ser ut som de kan läcka ganska rejält. Och va fasen hade du gjort med handen? smile

En komplett AC-kompressor med magnetkoppling kostar ungefär 2500kr på bildelsbasen om du vill ha en hyffsat fräsch. 2300kr för en helt ny på www.skruvat.se . Det är inte ovanligt att magnetkopplingen går sönder om bilen gått långt. Den brukar börja vina ett tag innan den skär ihop men inte alltid.

Bytte själv hela kompressorn på min S60 förra året. Väldigt enkelt jobb som tar ungefär 1h om man vet vilken ordning man ska ta det i smile

De där låter ju billigt för att va AC smile Jag ska kolla på båda bilarna imorgon så får man se om man kommer hem med någon av dom smile

2 600 Inlägg
2 februari 2012
#15
finns bra priser på kompressor här med http://www.vparts.se/sv/artiklar/volvo/ … -xc70.html om man nu skulle behöva tongue annars är s60 mycket trevlig bil och v70 med så lycka till=)

gör som jag kör gubba racer=)

273 Inlägg
2 februari 2012
Trådstartare
#16
klimpan skrev:
finns bra priser på kompressor här med http://www.vparts.se/sv/artiklar/volvo/ … -xc70.html om man nu skulle behöva tongue annars är s60 mycket trevlig bil och v70 med så lycka till=)

Jag trodde en kompressor skulle ligga kring 5k så de va ju inte så farligt som jag trodde tongue Tack så mycket, det är skicket som får avgöra vilken bil det blir smile

Rejsa ?
2 959 Inlägg
2 februari 2012
#17
ArizonaEagle skrev:
klimpan skrev:
finns bra priser på kompressor här med http://www.vparts.se/sv/artiklar/volvo/ … -xc70.html om man nu skulle behöva tongue annars är s60 mycket trevlig bil och v70 med så lycka till=)

Jag trodde en kompressor skulle ligga kring 5k så de va ju inte så farligt som jag trodde tongue Tack så mycket, det är skicket som får avgöra vilken bil det blir smile

Det är billigt när det är Kinatillverkat vettu smile

Autotech

TI AMO INTER PER SEMPRE
224 Inlägg
2 februari 2012
#18
köp denna big_smile min kusins bil, riktigt prisvärd!

http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_S … amp;last=1

Why don't we cut you up into little pieces and feed you to your pooches? Hmm? And then we'll see how loyal a hungry dog really is

Rejsa ?
2 959 Inlägg
2 februari 2012
#19
Gilgamesh skrev:
köp denna big_smile min kusins bil, riktigt prisvärd!

http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_S … amp;last=1

Lite korkat bara att skriva automat i annonsen och sedan är den manuell på bilderna, kan nog göra att många missar den vid sökning.

Autotech

TI AMO INTER PER SEMPRE
224 Inlägg
2 februari 2012
#20
hehe märkte det precis, snackade precis med honom och han är medveten om det, borde dock ändra som sagt.

Why don't we cut you up into little pieces and feed you to your pooches? Hmm? And then we'll see how loyal a hungry dog really is


Sök