3733
Sök

Söker riktigt bra högtalare med hög kvalite tips?

Japanese Engineering
690 Inlägg
29 januari 2012
Trådstartare
Hej!

Jag är bra på allt om bilar förutom billjud. Har skaffat mig en Alpine huvudenhet W910R och jag letar nu efter bra högtalare, vill ha det absolut bästa. Det ska vara väldigt bra kvalite i högtalarana vill inte bara ha bas.

Storlek: 6.5

Tack

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
30 januari 2012
Du vill ha det absolut bästa säger du?
Skall det drivas på enheten?
Om så är fallet så är det ingen idé att tipsa om ngt.....för det kommer inte att låta bra ändå wink

Om du däremot skall ha ett steg att driva med så kan jag rekomendera EAD bredbandshögtalare E130 ( http://www.eadsweden.com/drive-units/ea … grp=555713 ) alternativt lillebror E100HD+ ( http://www.eadsweden.com/drive-units/ea … grp=555713 ) som är på 4.5" med 130mm monteringshål men spelar betydligt mer än folk förväntar sig, då menar jag över HELA registret.
Spridningen är dessutom snuskigt bra....jag har ett par monterade nere i dörrarna (framkant) och ljudet uppfattas som att det kommer ifrån överkanten av dörrsidan.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

1 727 Inlägg
30 januari 2012
1EVOXIN1 skrev:
Hej!

Jag är bra på allt om bilar förutom billjud. Har skaffat mig en Alpine huvudenhet W910R och jag letar nu efter bra högtalare, vill ha det absolut bästa. Det ska vara väldigt bra kvalite i högtalarana vill inte bara ha bas.

Storlek: 6.5

Tack

Bästa ljud är upp till lyssnaren, byggkvalitet finns det en del att välja på.
Strax utanför Stockholm finns en hel del riktigt bra produkter.
"Googla min signatur", och ta dig dit för en lyssning.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

179 Inlägg
30 januari 2012
Jag tycker du ska höra dig fram om en lämlig serie från Focal. Du kommer inte bli besviken
Senast redigerat av Pelle84 (30 januari 2012)

Japanese Engineering
690 Inlägg
6 februari 2012
Trådstartare
Förlåt att jag svarar sent, tack för alla tips!

Vad tycker ni om Alpines högtalare? Tänkte kanske köpa allt från dem. Vad tycker ni om deras ljudprocessor? Värt att köpa? Stor skillnad?

Tack igen.

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

3 187 Inlägg
6 februari 2012
PerfectionR skrev:

Vad tycker ni om Alpines högtalare? Tänkte kanske köpa allt från dem. Vad tycker ni om deras ljudprocessor? Värt att köpa? Stor skillnad?

Tack igen.

bor du i stockholm så sväng förbi pierre på seastream och lyssna på lite olika märken samt få lite tips och ideer.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 februari 2012
PerfectionR skrev:

Tack igen.

Deras högtalare har jag än så länge ingen egen erfarenhet av, men Type-X PRO ska väl inte vara fyskam... Ljudprocessorerna däremot har jag erfarenhet av, helt okej att jobba med och det går att ställa in allt tillräckligt bra för dom flesta.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Japanese Engineering
690 Inlägg
6 februari 2012
Trådstartare
big-jepp skrev:
PerfectionR skrev:

Tack igen.

bor du i stockholm så sväng förbi pierre på seastream och lyssna på lite olika märken samt få lite tips och ideer.

Ska kontakta/besöka honom om jag får tid, föredrar att beställa från internet då jag har fullt upp med bygget, jobbet och plugget smile

Japanese Engineering
690 Inlägg
6 februari 2012
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
PerfectionR skrev:

Tack igen.

Deras högtalare har jag än så länge ingen egen erfarenhet av, men Type-X PRO ska väl inte vara fyskam... Ljudprocessorerna däremot har jag erfarenhet av, helt okej att jobba med och det går att ställa in allt tillräckligt bra för dom flesta.

Vet att det låter dumt men vad exakt gör en ljudprocessor?, har bara hört att de är riktigt bra smile

1 631 Inlägg
6 februari 2012
PerfectionR skrev:
big-jepp skrev:
PerfectionR skrev:

Tack igen.

Ska kontakta/besöka honom om jag får tid, föredrar att beställa från internet då jag har fullt upp med bygget, jobbet och plugget smile

Du lär spara mest tid på att besöka en handlare och köpa rätt från början! Speciellt om du inte vet vad en ljudprocessor är...

PS: "Absolut bästa" idag med stor chans att låta bra oavsett bil är tex Pioneer ODR. Men det är nog dyrare än vad du tänkt dig.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

Japanese Engineering
690 Inlägg
6 februari 2012
Trådstartare
gurenius skrev:
PerfectionR skrev:
big-jepp skrev:

Du lär spara mest tid på att besöka en handlare och köpa rätt från början! Speciellt om du inte vet vad en ljudprocessor är...

PS: "Absolut bästa" idag med stor chans att låta bra oavsett bil är tex Pioneer ODR. Men det är nog dyrare än vad du tänkt dig.

Är inte Pioneer ODR bara huvudenhet? Jag är villig att lägga max ca 25-30 000kr på ljud, huvudenheten gav jag 13 000 för. Har endast hållit på med motorer och kaross hela mitt liv, jag har självklart monterat enklare ljudsystem smile

1 631 Inlägg
6 februari 2012
PerfectionR skrev:
Är inte Pioneer ODR bara huvudenhet? Jag är villig att lägga max ca 25-30 000kr på ljud, huvudenheten gav jag 13 000 för. Har endast hållit på med motorer och kaross hela mitt liv, jag har självklart monterat enklare ljudsystem smile

Nej, ODR finns som steg och högtalare också. Dock dyrare än din budget. Din återstående budget ger dig bra grejor, om än inga värsting-prylar. Du bör diskutera (och lyssna på olika alternativ) om hur den ska spenderas. Beroende på vilken typ av ljud du önskar får du prioritera olika. Tex kan en processor vara bästa valet för en SQ-kille medan dubbla midbasar kan vara det för någon annan. Likaså spelar graden av montering in. En korrekt scen-bild kräver tex i de flesta fall viss ombyggnad av bräda eller a-stolpe.

Rekommendationer av produkter från folk som inte förstått vad du är ute efter är ingenting värda.

Din erfarenhet av motorer och kaross kan jämföras i ljudvärlden. Det viktigaste för körupplevelsen är hur ALLA grejor fungerar ihop!

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

Sök