-MATS- skrev:
Big_JN skrev:
-MATS- skrev:
Trevlig last på släpet
![smile](img/smilies/smile.png)
!
Tror du att 10 extra häst kan ge dig problem, jag menar vid besiktningen
![hmm](img/smilies/hmm.png)
?
Tyvärr blir det stora problem pga av att motorn måste ha katalysator som original och det har inte KR motorn tyvärr.
![sad](img/smilies/sad.png)
Aha - ööhh, det var ju inte direkt 'trevligt'
![hmm](img/smilies/hmm.png)
.
Jag kände inte till det där med katalysator eftersom jag mest mekar med riktigt gammalt skrot
![wink](img/smilies/wink.png)
Mycket lättare med bilar som är äldre, fram till 1975 vill säga. Ifrån 1976 så gäller hårdare regler bl a byter du till en annan motor än original så måste motorn ha katalysator vilket betyder mycket strul om man vill vara laglydig och regga om bilen. Inte konstigt att många kör olagligt!
Saxat ifrån SFROs hemsida
"Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!
Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.
För dieselmotor gäller däremot bara att motorn ska ha fungerande köldstartsanordning och klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning.
Stoppdatumet är att bilen ska vara tagen i bruk före 1 januari 1993 för att bytet ska vara möjligt. Årsmodell är alltså inte viktigast utan det är när bilen är reggad. En ”tidig” 1993:a kan alltså vara OK att byta motor i, men inte en ”sen” (reggad under 1993). Viktigt!
Observera också gränserna för effekt och vridmoment."