3797
Sök

Kompressor eller turbo konvertering

23 Inlägg
2 februari 2012
Trådstartare
#1
Tjenare!

Jag har en Audi 80 med en 2,6 V6 som jag har lite trimmnings funderingar på, antingen en turbo konvertering eller kompressor bygge?!

Har ingen aning om hur jag skall gå till väg, då jag ahr lite mera klös än vad det är original, men man vill ju alltid ha lite mera, försökte få tag i vassare kammar med tillbehör men har ej funnit något.

Tack på för hand!


/// Goofy_


1 948 Inlägg
4 februari 2012
#2
Turbo blir ju bra jobbigt på v6a - för det smidigaste, om man nu kan kalla det de, borde ju bli att sätta på 2 st agg.

Kompressor brukar oftast kunna bli dyrare, och sen så tar ju kompressorn ganska så mycket effekt själv... dvs du kommer få större påfrestningar på motorn för att få samma effekt som du skulle fått med turbo.

Mitt tips är att leva med effekten du har nu och spara ihop pengar till en bättre bil istället. Du kan ju även att prova lura dig själv genom att ta bort en ljuddämpare, klassiskt tonårs-trim big_smile

German Engineering
9 083 Inlägg
4 februari 2012
#3
Mitt råd är att spara ihop pengar till en bil med turbo original smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

23 Inlägg
5 februari 2012
Trådstartare
#4
Är ju ingen sport att köpa sig en bil som redan är klar eller hur?
Jag skall nog allt klura ut något..


Wolfman Cruisers
1 258 Inlägg
5 februari 2012
#5
Jag skulle nog byggt om till biturbo ja smile  lite svårare med fränare...

----->Strippen S2<-----

VCRACING

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
5 februari 2012
#6
Jag skulle inte byggt alls på den motorn iaf.
Bygg på 5:an istället, håller bättre och är ju bra mkt häftigare
Senast redigerat av LeafBox (5 februari 2012)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Herr
127 Inlägg
8 februari 2012
#7
LeafBox skrev:
Jag skulle inte byggt alls på den motorn iaf.
Bygg på 5:an istället, håller bättre och är ju bra mkt häftigare

Haha jag funderar på det.
Montera en g60 på en Coupe GT. Blir det lättare om man monterar det på en redan turbo(MC) motor ist. en sugis(HY).

-=Sin now Pray later=-

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
8 februari 2012
#8
Atte skrev:
LeafBox skrev:
Jag skulle inte byggt alls på den motorn iaf.
Bygg på 5:an istället, håller bättre och är ju bra mkt häftigare

Haha jag funderar på det.
Montera en g60 på en Coupe GT. Blir det lättare om man monterar det på en redan turbo(MC) motor ist. en sugis(HY).

en g60 är ju allt för liten för en 2,6liters 6a ... sen är det ingen direkt driftsäker snurra heller. Bättre att köpa en lite större eaton eller kanske en lysholm
Senast redigerat av CHEEVA (8 februari 2012)


Herr
127 Inlägg
9 februari 2012
#9
CHEEVA skrev:
Atte skrev:
LeafBox skrev:
Jag skulle inte byggt alls på den motorn iaf.
Bygg på 5:an istället, håller bättre och är ju bra mkt häftigare

Haha jag funderar på det.
Montera en g60 på en Coupe GT. Blir det lättare om man monterar det på en redan turbo(MC) motor ist. en sugis(HY).

en g60 är ju allt för liten för en 2,6liters 6a ... sen är det ingen direkt driftsäker snurra heller. Bättre att köpa en lite större eaton eller kanske en lysholm

Okej men det skulle allt gå med en g60? jag är ju inte ute efter enorm effekt, bara lite omkörnings underlättning;)
Går det ett konvertera original motorn?

Mvh/Atte

-=Sin now Pray later=-

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
9 februari 2012
#10
klart de går konvertera orginal motorn... men en g60 är ändå på tokförliten, den kommer inte orka ladda något nämnvärt

bättre att leta rätt på någon eaton från någon skrotad merca eller liknande, dessutom är g60 en ganska rasbenägen kompressor... det är därför alla som kör g60 byter till en skruvkompressor istället


Herr
127 Inlägg
9 februari 2012
#11
Okej då struntar jag i den kompressorn och letar större istället.

Här är iaf en tråd från Motorgeek om en ungrare som monterat på sin Gt. riktigt jävla FETT cool
http://www.motorgeek.com/viewtopic.php?f=6&t=32561
Dock har jag inte lust att bygga quattro av min.

Men vad säger besiktningen om kompressor konv. är det samma regler som vid turbo?

Förlåt för kapningen hmm

-=Sin now Pray later=-

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
9 februari 2012
#12
Atte skrev:
Okej då struntar jag i den kompressorn och letar större istället.

Här är iaf en tråd från Motorgeek om en ungrare som monterat på sin Gt. riktigt jävla FETT cool
http://www.motorgeek.com/viewtopic.php?f=6&t=32561
Dock har jag inte lust att bygga quattro av min.

Men vad säger besiktningen om kompressor konv. är det samma regler som vid turbo?

Förlåt för kapningen hmm

besiktningen gillar inte alls att du har överladd ! är näst intill omöjligt att få lagligt, går dock men då måste du bygga om till ombyggtfordon samt regga för miljöbränsle.. då kan du få det godkänt med "ändrad motor". Men det är MYCKET jobb och mycket pengar som ska till


Herr
127 Inlägg
9 februari 2012
#13
CHEEVA skrev:
Atte skrev:
Okej då struntar jag i den kompressorn och letar större istället.

Här är iaf en tråd från Motorgeek om en ungrare som monterat på sin Gt. riktigt jävla FETT cool
http://www.motorgeek.com/viewtopic.php?f=6&t=32561
Dock har jag inte lust att bygga quattro av min.

Men vad säger besiktningen om kompressor konv. är det samma regler som vid turbo?

Förlåt för kapningen hmm

besiktningen gillar inte alls att du har överladd ! är näst intill omöjligt att få lagligt, går dock men då måste du bygga om till ombyggtfordon samt regga för miljöbränsle.. då kan du få det godkänt med "ändrad motor". Men det är MYCKET jobb och mycket pengar som ska till

Ja precis, som jag trodde då :C

-=Sin now Pray later=-

3 860 Inlägg
10 februari 2012
#14
Goofy_ skrev:
Är ju ingen sport att köpa sig en bil som redan är klar eller hur?
Jag skall nog allt klura ut något..

Kan hålla med! Tänk vad mång kul byggen som finns där ute, hur skulle det se ut om ingen vågade!?

Kör på, säker massor av jobb men en skruvkompressor hade varit riktigt läckert!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech


Sök