Har fått en ganska bra erbjudande på en Nissan S14 som har automatlåda. Då jag bara har kört lättlastbil med automat så vet jag inte hur det är att köra bil med automat låda. Hur är det då att köra automat med turbo? Är det helt värdelöst? Är det stor "skillnad" mellan manuell förutom att man inte behöver växla då? Försvinner känslan ?
känslan försvinner om det är s14 som är i frågan, enligt mitt tycke, men prova den, om den faller dig i smaken så köp eftersom det är ju från person till person hur den vill ha o känenr för det
Det är ju både och. Skönt att slippa växla alltid. Men som ovan skrivit så vill vissa jobba med växelspaken. Sen beror det ju på växlelåda o växellåda, vet inte om nissan har så du kan växla manuellt utan koppling eller helautomat. Det är ju lättare att varva ur med en manuell.
Det beror väl lite på också vad det är tänkt med bilen? Ska du ha den som bruksis eller som projektbil?
Mitt tycke är iaf att automat med turbo är grymt, inget suckande mellan växlarna utan det skjuter på hela tiden pedalen är nertryckt.
Sen finns ju alltid möjligheten att köra den manuellt, men det innebär att du får sitta och dra i spaken hela tiden som en manuell.
Och det går att varva ur en automat på växlarna om man kör den manuellt, dock kanske inte på högsta växeln beror ju lite på orken i motorn då..
Nackdelen är ju om man väljer att gå upp i effekt, frågan är ju då om lådan vill vara med i matchen då?! och isf vad går gränsen vad lådan klarar? //Dunken
Det beror väl lite på också vad det är tänkt med bilen? Ska du ha den som bruksis eller som projektbil?
Mitt tycke är iaf att automat med turbo är grymt, inget suckande mellan växlarna utan det skjuter på hela tiden pedalen är nertryckt.
Sen finns ju alltid möjligheten att köra den manuellt, men det innebär att du får sitta och dra i spaken hela tiden som en manuell.
Och det går att varva ur en automat på växlarna om man kör den manuellt, dock kanske inte på högsta växeln beror ju lite på orken i motorn då..
Nackdelen är ju om man väljer att gå upp i effekt, frågan är ju då om lådan vill vara med i matchen då?! och isf vad går gränsen vad lådan klarar? //Dunken
Har väl tänkt den som brukis. Det låter bra det, har väl inte tänkt trimma=)
underbart att köra, kan vara lite irriterande ibland att det inte växlar som man vill men men, känslan tycker jag inte försämras mkt jämfört med manuell, visst är den slöare men du får konstant drag, går att sladda bra med när man fått in vanan.
Hade en 855 T5 tidigare med automat. Den var väldigt kvick iväg vid rödljusen. Man märkte ingenting av dipp vid växlingarna. Mycket bekväm att köra. Kickdown vid omkörning funkade bra. Den växlade ned direkt och sedan bar det iväg. Vet inte om den var chippad men den gick väldigt bra enligt dom som provade den. Jag tror det beror på att det var automat med momentomvandlare. Motorn jobbade med högt moment hela tiden. Kolla vilka lådor som är vanligast vid dragrace i superklasserna och stock.
aha okej! Hur är det om man vill få upp laddet, gör man det på samma sätt ? Är helt ny med turbo
motorn har inget och göra med växelådan . så ska du trimma skiten så är de precis samma som med en manuell
skillnaden är dock att automaten blir snabbare tills den dagen den pajjar om man gämför med en manuell. men å andra sidan en trimmad manuell bil med en noob till förare så pajjar vlådan där med så.
hugget som stucket bara välja de man sj gillar och tycker är bekvämast .
finns inget skönare än och glida automat. kommer nog aldrig köpa en manuell igen men å andra sidan man ska aldrig säga aldrig