Personligen tycker jag inte att priset spelar någon roll, en Jaguar kommer till exempel alltid att vara en exklusiv bil i mina ögon även om man kan köpa en vacker gammal XJ för 15.000:- idag. Sedan kommer en vanlig bil som Volvo S80 aldrig bli lika exklusiv som ovanstående XJ, även om en sådan kan tangera trekvarts miljon i inköpspris. Detta bara som ett exempel, det finns trots allt en framhjulsdriven Jaguar X-type kombi med en dieselfyra att köpa och hur exklusiv den är går att diskutera: Men på något vis verkar Jaguar´s varumärke ha överlevt detta!
Först och främst tycker jag bilens egenskaper avgör, det skall vara en mycket sofistikerad och väl utförd modell för att den skall passera som exklusiv hos mig. I andra hand avgör design, den kan rent teoretiskt vara mindre vacker så länge den utstrålar stil och har ett eget utseende med karaktär.
I tredje hand kommer varumärket som du skriver tror jag aldrig en Dacia kommer upplevas som exklusiv utan det krävs något med en lång historia av "exklusiva" bilar för att ett varumärke skall kunna ge det intrycket!
Senast redigerat av Rquired (8 februari 2012)
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.