2786
Sök

Fråga om produkt i sverige

Bike
10 februari 2012
Trådstartare
#1
ställde denna frågan för något halv år sedan men utan något svar så testar igen
på många youtube klipp använder dom något som heter bondo scratch and chip filler

http://www.amazon.com/dp/B0002JM8PY/ref … B0002JM8PY

Länk där till produkten

Men har leta som en stolle efter liknande här i Sverige men närmaste ja kommer är plastic padding
så undrar vet någon något om denna hemliga produkt.

270 Inlägg
11 februari 2012
#2
Det är finspackel du har hittat smile

357 Inlägg
11 februari 2012
#3
jag tror seriöst inte vi har så dåliga produkter i sverige:D

Det är ett skräpigt enkomp spackel, men bondo används nog oxå lite som ett "samlingsnamn" typ plastic padding.

Välj nått bättre är mitt tipps.

MVH/

www.pingens.se
-Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
Följ oss på Facebook

270 Inlägg
11 februari 2012
#4
Enkomp har dock inget med saken att göra smile

357 Inlägg
11 februari 2012
#5
Säger du i egenskap av?

En enkomponenstsprodukt härdar långsammare än en 2k, vilket är en stor nackel som orsakar sjunkningar, eller en mkt längre härdtid.
Det har enormt mkt med saken att göra.

Har bekanta som arbetar med lackering i USA där bondo/putty är vanligt förekommande och betraktas bland seriösa som skräp.
Men är för den delen väldigt vanligt förekommande.
Både i tubform, som på bilden vilket man lägger i småskador, stenskott etc med,
Och som poröst spackel vilket oxå är skräp då det suger åt sig fukt och sjunker.

För att dra en parallell för den oinvigde, se på american hotrods (boyds) där kör dom bondo i cm tjocka lager.=billiga hotrods.
Sen på Chip Foose, Overhaulin etc, där använder man aldrig sånt = dyra hotrods.

Detta är inget som jag hittat på utan något som är allmänt kännt bland lackerare.M



DanneGTV6 skrev:
Enkomp har dock inget med saken att göra smile

www.pingens.se
-Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
Följ oss på Facebook

270 Inlägg
11 februari 2012
#6
Jag är trött och trög, jag tänkte på lim av nån anledning smile

Bike
11 februari 2012
Trådstartare
#7
Så i slutet är det bättre och satsa på någon typ av plastic padding ?
det låter ju så fint att dom kan plana ut det med vanligt thinner

slipper man rivmärken
Men anar att det är som i all reklam 98% effekt  2 % sanning


Har i alla år kört med pp100 från plastic padding serien
står att det är en all around

så finns en som heter pp2000 och den ska vara för alla typer av kaross lagningar,
så det är svårt val

Men det är för mindre jack och skador
som grövre stenskott och lite grövre repor.

igen det var därför bondo lät så fint

Ubåtsingenjör
7 343 Inlägg
11 februari 2012
#8
prova mipas fin spackel ! är riktigt nöjd med det.. helt annat än plastic padding att jobba med smile


357 Inlägg
11 februari 2012
#9
Det där med spackel är ju mkt tycke o smak, men ett enkomponents jätteporöst spackel är sällan bra på annat sätt än att det går snabbt att få till ett dåligt resultat.

Tuben du visade är ju en sån produkt man typ tar på fingret och lägger i småskavanker efter du spacklat första vändan eller efter du lagt grund, men det är i svenska mått mätt fortf en skitprodukt:)

Så kör på med PP eller för den delen lite mer proffsbetonade grejor.
kolla tex tipro.se där finns ett bra utbud.

MVH/

www.pingens.se
-Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
Följ oss på Facebook

Bike
11 februari 2012
Trådstartare
#10
Tack för alla tips uppskattar dom verkligen

kanske lite dum fråga men vad skiljer proffs spackel från vanligt plastic padding som p100 och pp2000

då man jämför med mipa avant futura  några namn där som är lite dyrare.
Är det lättare och arbeta med eller biter bättre ?

357 Inlägg
11 februari 2012
#11
Alltså plastic padding är ju inte värdelös men det finns kanske andra produkter som är mer kostnadseffektiva och sjunker mindre.

Det är som med de flesta produkter, man skiljer på proffs och amatör grejor..
i 99% av fallen finns det nog en anledning.

MVH/

www.pingens.se
-Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
Följ oss på Facebook

Bilplåtslagare
1 036 Inlägg
11 februari 2012
#12
Kör med PP-Ultima så klarar du dig länge.

Vi använder någon sort av putty-putty men kommer inte ihåg vilket märke. Detta används när slipgrunden är lagd och man missat en liten por.
Senast redigerat av mickecorrado (11 februari 2012)

Smoke Tires Not Drugs.

Bilplåtslagare
1 036 Inlägg
11 februari 2012
#13
KaptenHaddock skrev:
Alltså plastic padding är ju inte värdelös men det finns kanske andra produkter som är mer kostnadseffektiva och sjunker mindre.

Det är som med de flesta produkter, man skiljer på proffs och amatör grejor..
i 99% av fallen finns det nog en anledning.

MVH/

PP "sjunker" inte men proffsen vet kanske hur man gör ett bra underarbete och riktar bättre så tjockleken på spacklet aldrig blir tjockare än 1-2mm

Smoke Tires Not Drugs.

357 Inlägg
11 februari 2012
#14
ALLA spackel sjunker, alt blir onödigt porösa då lösningsmedlet ju ska ut.
Sen visar det sig såklart mkt mer om du spacklar en cm än 1-2mm.

Ska ja vara ärlig har jag ingen jätte bra koll på PPs sortiment för tillfället, de kanske har bra produkter?
Men ja tror som sagt inte det skadar att kolla på alternativ.

MVH/

www.pingens.se
-Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
Följ oss på Facebook

Bike
11 februari 2012
Trådstartare
#15
Det lutar åt plastic padding då man använt det i alla år
men som jag sa man är alltid öppen för nya produkter

skadan jag ska laga är en djupare reva
den som äger bilen har troligen kört längs med en vass sten/metall kant
då revan är ca 1-2mm bred och 10cm lång

så det går ju åt minimalt med spackel
för det känns som skadan är för stor för att bara lägga i bättringsfärg


Sök