3248
Sök

Köra obes & oskattad?

564 Inlägg
11 februari 2012
Trådstartare
#1
Hej!
Nu är det så att min 940 behöver en ny växellåda, så jag fick köpa en 740 för 1500 av en bekant. 740 är avställd och oskattad, och jag ska bara slakta den på delar och sedan på skroten. 740:in är körbar, det enda är att ena lyktan är bortplockad. Men jag behöver köra den ca 6,5 mil för att ta mig till mitt garage där jag har den andra bilen. Om jag blir stoppad, kan jag då säga att jag kör den till verkstad? Eller ska jag boka en tid på sbp och säga att jag ska åka och besikta? Det som jag egentligen är orolig över är om jag skulle vara med i en olycka då försäkringen inte skulle gälla eller liknande. Har ni något förslag på hur jag ska göra?

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
11 februari 2012
#2
Kör den på ett bilsläp?

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

BILVÅRDSTEKNIKER / REKONDARE
209 Inlägg
11 februari 2012
#3
Ta den på trailer ! Är du med i en Olycka har du stora Problem sen blir du stoppad så lär du inte kunna säga att du ska besikta för bilen måste ju vara i trafik och  försäkrad fast du ska åka ditt


JFfoto
11 februari 2012
#4
kör den på släp, är det verkligen värt att riskera? är ju någon tusen i böter och ett släp kostar bara nån hundring i en dag..

564 Inlägg
11 februari 2012
Trådstartare
#5
Nej jag är jävligt fundersam om det är värt, men därför tänkte jag höra om det fanns någon här som hade ett knep då jag inte vill betala så mycket för att köra den 6 mil. Men om jag bara har b-kort finns det väl ingen möjlighet att jag kan ta den på släpvagn?

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
11 februari 2012
#6
Har för mig att man kan dra en 740 lagligt med en 740 eller 240 på b kort? Kolla vikterna och räkna.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

564 Inlägg
11 februari 2012
Trådstartare
#7
marwin_of_sweden skrev:
Har för mig att man kan dra en 740 lagligt med en 740 eller 240 på b kort? Kolla vikterna och räkna.

Jag kan inte riktigt hur man ska räkna det där, men jag vet att i somras drog jag husvagn efter 940:in och det gick bra, då vägde den 1400 och jag fick dra max 1500. Men om vi säger att man får dra 1500 kg, är det för bil och släp då? Ska man räkna på bilens tjänstevikt?

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

443 Inlägg
11 februari 2012
#8
Man får köra en obesiktigad, oskattad och avställd bil till och från garage/uppställningsplats. Dock måste den vara försäkrad. Jag är dock inte helt säker, ska kolla upp det, kommer med edit

BILVÅRDSTEKNIKER / REKONDARE
209 Inlägg
11 februari 2012
#9
reeLay skrev:
Man får köra en obesiktigad, oskattad och avställd bil till och från garage/uppställningsplats. Dock måste den vara försäkrad. Jag är dock inte helt säker, ska kolla upp det, kommer med edit

Aldrig i livet att man får


564 Inlägg
11 februari 2012
Trådstartare
#10
Roger_ skrev:
reeLay skrev:
Man får köra en obesiktigad, oskattad och avställd bil till och från garage/uppställningsplats. Dock måste den vara försäkrad. Jag är dock inte helt säker, ska kolla upp det, kommer med edit

Aldrig i livet att man får

Nej det låter lite för bra för att vara sant... Att försäkra den för en dag kan jag ju göra, men jag vill helst inte betala skatt för den då den inte ska användas. Däremot pratade pappa nånting om ett släp där man bara kör upp framhjulena så att bakhjulena rullar i marken, vet ni något om det? Jag har börjat inse att bästa sättet är nog att få den på något sorts släp.

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

443 Inlägg
11 februari 2012
#11
Roger_ skrev:
reeLay skrev:
Man får köra en obesiktigad, oskattad och avställd bil till och från garage/uppställningsplats. Dock måste den vara försäkrad. Jag är dock inte helt säker, ska kolla upp det, kommer med edit

Aldrig i livet att man får

Det är vad jag har hört iallafall, håller på att kolla upp det just nu

BILVÅRDSTEKNIKER / REKONDARE
209 Inlägg
11 februari 2012
#12
Låna en dolly det är en vagn där man kör på framhjulen på en liten vagn o bakhjulen rullar tyvär får man bara köra 30 med den men men !  En trailer du får dra på B ort är nog svårt o hitta det blir nog övervikt har själv en 1500 trailer o den får inte jag dra på länga vägar med mitt B kort 
Lillalilja skrev:
Roger_ skrev:
reeLay skrev:
Man får köra en obesiktigad, oskattad och avställd bil till och från garage/uppställningsplats. Dock måste den vara försäkrad. Jag är dock inte helt säker, ska kolla upp det, kommer med edit

Aldrig i livet att man får

Nej det låter lite för bra för att vara sant... Att försäkra den för en dag kan jag ju göra, men jag vill helst inte betala skatt för den då den inte ska användas. Däremot pratade pappa nånting om ett släp där man bara kör upp framhjulena så att bakhjulena rullar i marken, vet ni något om det? Jag har börjat inse att bästa sättet är nog att få den på något sorts släp.


564 Inlägg
11 februari 2012
Trådstartare
#13
Roger_ skrev:
Låna en dolly det är en vagn där man kör på framhjulen på en liten vagn o bakhjulen rullar tyvär får man bara köra 30 med den men men !  En trailer du får dra på B ort är nog svårt o hitta det blir nog övervikt har själv en 1500 trailer o den får inte jag dra på länga vägar med mitt B kort 
Lillalilja skrev:
Roger_ skrev:

Aldrig i livet att man får

Nej det låter lite för bra för att vara sant... Att försäkra den för en dag kan jag ju göra, men jag vill helst inte betala skatt för den då den inte ska användas. Däremot pratade pappa nånting om ett släp där man bara kör upp framhjulena så att bakhjulena rullar i marken, vet ni något om det? Jag har börjat inse att bästa sättet är nog att få den på något sorts släp.


Ja dolly var det nog han menade. Får man dra en dolly + bil på b-kort, eller blir det samma problem med vikter? Vad är straffet för övervikt? Tack för svar hur som helst!

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

Meldem
117 Inlägg
11 februari 2012
#14
bogsera den. billigast och enklast, men kanske inte så roligt dock

564 Inlägg
11 februari 2012
Trådstartare
#15
JensDavid skrev:
bogsera den. billigast och enklast, men kanske inte så roligt dock

Får man verkligen bogsera en oskattad oförsäkrad bil?

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

443 Inlägg
11 februari 2012
#16
I fordonslagen kap 4, paragraf 31 står det
"I fråga om andra körförbud än enligt 29 § får fordonet också användas för färd kortaste lämpliga väg till en reparationsverkstad för reparation"
Alltså, är bilen skattad, försäkrad och påställd får du köra den till garaget, eftersom det är ett ställe den ska lagas på(kan vi ju säga iallafall). Att skatta och försäkra för bara en dag kostar inte mycket.

564 Inlägg
11 februari 2012
Trådstartare
#17
reeLay skrev:
I fordonslagen kap 4, paragraf 31 står det
"I fråga om andra körförbud än enligt 29 § får fordonet också användas för färd kortaste lämpliga väg till en reparationsverkstad för reparation"
Alltså, är bilen skattad, försäkrad och påställd får du köra den till garaget, eftersom det är ett ställe den ska lagas på(kan vi ju säga iallafall). Att skatta och försäkra för bara en dag kostar inte mycket.

Detta kan ju vara något, jag hade fått för mig att man betalade skatten månadsvis. Ska forska vidare i detta. Har även kommit fram till att pappas Saab 9-5 får dra max 1800 kg så om man får tag i ett släp för det så är det ett alternativ.

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

443 Inlägg
11 februari 2012
#18
Lillalilja skrev:
reeLay skrev:
I fordonslagen kap 4, paragraf 31 står det
"I fråga om andra körförbud än enligt 29 § får fordonet också användas för färd kortaste lämpliga väg till en reparationsverkstad för reparation"
Alltså, är bilen skattad, försäkrad och påställd får du köra den till garaget, eftersom det är ett ställe den ska lagas på(kan vi ju säga iallafall). Att skatta och försäkra för bara en dag kostar inte mycket.

Detta kan ju vara något, jag hade fått för mig att man betalade skatten månadsvis. Ska forska vidare i detta. Har även kommit fram till att pappas Saab 9-5 får dra max 1800 kg så om man får tag i ett släp för det så är det ett alternativ.

Vad gäller skatten är det nog mycket väl så, jag har inte riktigt koll. Men skatten för en månad på en 740 kan väl inte vara mycket.

Vad gäller släp på B-kort gäller, hela ekipaget får max väga 3500 kilo, släpet får inte väga mer än bilen. Du kan så gott som aldrig dra en bil på B-kort om nu bilen inte är väldigt liten.
När det gäller b-körkort kollar polisen tjänstevikt på bilen och släpet, har man BE tar dom inte den för vägning(åter igen är det vad jag har fått berättat för mig iallafall.)

564 Inlägg
11 februari 2012
Trådstartare
#19
reeLay skrev:
Lillalilja skrev:
reeLay skrev:
I fordonslagen kap 4, paragraf 31 står det
"I fråga om andra körförbud än enligt 29 § får fordonet också användas för färd kortaste lämpliga väg till en reparationsverkstad för reparation"
Alltså, är bilen skattad, försäkrad och påställd får du köra den till garaget, eftersom det är ett ställe den ska lagas på(kan vi ju säga iallafall). Att skatta och försäkra för bara en dag kostar inte mycket.

Detta kan ju vara något, jag hade fått för mig att man betalade skatten månadsvis. Ska forska vidare i detta. Har även kommit fram till att pappas Saab 9-5 får dra max 1800 kg så om man får tag i ett släp för det så är det ett alternativ.

Vad gäller skatten är det nog mycket väl så, jag har inte riktigt koll. Men skatten för en månad på en 740 kan väl inte vara mycket.

Vad gäller släp på B-kort gäller, hela ekipaget får max väga 3500 kilo, släpet får inte väga mer än bilen. Du kan så gott som aldrig dra en bil på B-kort om nu bilen inte är väldigt liten.
När det gäller b-körkort kollar polisen tjänstevikt på bilen och släpet, har man BE tar dom inte den för vägning(åter igen är det vad jag har fått berättat för mig iallafall.)

Glömde nog att säga det, men i så fall blir det pappa som kör med be-kort. Saabens tjänstevikt ska ligga på 1700-kg, dock ligger max-vikten på 2000 kg om jag inte minns fel.

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

443 Inlägg
11 februari 2012
#20
Lillalilja skrev:
Glömde nog att säga det, men i så fall blir det pappa som kör med be-kort. Saabens tjänstevikt ska ligga på 1700-kg, dock ligger max-vikten på 2000 kg om jag inte minns fel.

Gäller det BE-kort är det tillverkarens angivna maxvikt som gäller. Väger bilen 1400 kg måste du alltså hitta ett släp som vägen 600 kg, vilket är orealistiskt.


Sök