3172
Sök

Köra obes & oskattad?

564 Inlägg
11 februari 2012
Trådstartare
reeLay skrev:
Lillalilja skrev:
Glömde nog att säga det, men i så fall blir det pappa som kör med be-kort. Saabens tjänstevikt ska ligga på 1700-kg, dock ligger max-vikten på 2000 kg om jag inte minns fel.

Gäller det BE-kort är det tillverkarens angivna maxvikt som gäller. Väger bilen 1400 kg måste du alltså hitta ett släp som vägen 600 kg, vilket är orealistiskt.

Vill du förklara detta lite mera?
Volvons tjänstevikt är 1430 kg och totalvikt 1900.
Saaben får dra max 1800 kg enligt tillverkarens maxvikt.
Är det orealistiskt för att det inte finns släpvagnar som väger så lite, eller vad?

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

443 Inlägg
11 februari 2012
Lillalilja skrev:
reeLay skrev:
Lillalilja skrev:
Glömde nog att säga det, men i så fall blir det pappa som kör med be-kort. Saabens tjänstevikt ska ligga på 1700-kg, dock ligger max-vikten på 2000 kg om jag inte minns fel.

Gäller det BE-kort är det tillverkarens angivna maxvikt som gäller. Väger bilen 1400 kg måste du alltså hitta ett släp som vägen 600 kg, vilket är orealistiskt.

Vill du förklara detta lite mera?
Volvons tjänstevikt är 1430 kg och totalvikt 1900.
Saaben får dra max 1800 kg enligt tillverkarens maxvikt.
Är det orealistiskt för att det inte finns släpvagnar som väger så lite, eller vad?

1800kg, då är det t.om 400 kg släpet måste väga. Det finns inga släp som kan ta en bil som väger så lite. Även släp har en angiven maxvikt

7 432 Inlägg
11 februari 2012
Lillalilja skrev:
reeLay skrev:
I fordonslagen kap 4, paragraf 31 står det
"I fråga om andra körförbud än enligt 29 § får fordonet också användas för färd kortaste lämpliga väg till en reparationsverkstad för reparation"
Alltså, är bilen skattad, försäkrad och påställd får du köra den till garaget, eftersom det är ett ställe den ska lagas på(kan vi ju säga iallafall). Att skatta och försäkra för bara en dag kostar inte mycket.

Detta kan ju vara något, jag hade fått för mig att man betalade skatten månadsvis. Ska forska vidare i detta. Har även kommit fram till att pappas Saab 9-5 får dra max 1800 kg så om man får tag i ett släp för det så är det ett alternativ.

den får INTE dra 1800 med B utan med E kort wink japp kostar ca 150:- att skatta den för en mån meo wink försäkringen däremot betalar man ju per dag wink

sen läste jag om tjänstevikten på volvon,, den innefattar 60 l bensin inkl förare på ca 80 kg,, så man kan dra bort 140 kg wink
Senast redigerat av granadadr (11 februari 2012)

443 Inlägg
11 februari 2012
granadadr skrev:
Lillalilja skrev:
reeLay skrev:
"I fråga om andra körförbud än enligt 29 § får fordonet också användas för färd kortaste lämpliga väg till en reparationsverkstad för reparation"
Alltså, är bilen skattad, försäkrad och påställd får du köra den till garaget, eftersom det är ett ställe den ska lagas på(kan vi ju säga iallafall). Att skatta och försäkra för bara en dag kostar inte mycket.

Detta kan ju vara något, jag hade fått för mig att man betalade skatten månadsvis. Ska forska vidare i detta. Har även kommit fram till att pappas Saab 9-5 får dra max 1800 kg så om man får tag i ett släp för det så är det ett alternativ.

den får INTE dra 1800 med B utan med E kort wink japp kostar ca 150:- att skatta den för en mån meo wink försäkringen däremot betalar man ju per dag wink

sen läste jag om tjänstevikten på volvon,, den innefattar 60 l bensin inkl förare på ca 80 kg,, så man kan dra bort 140 kg wink

Tjänstevikten innefattar alltid full tank och förare, och det är den polisen går efter. OM det nu inte är BE kort då polisen tydligen väger hela alltet istället.

579 Inlägg
11 februari 2012
Skatta den och försäkra den bara. Sen om du blir stoppad säg att du ska till ditt garage och göra vid den smile Hade jag gjort i allafall tongue

7 432 Inlägg
11 februari 2012
reeLay skrev:
granadadr skrev:
Lillalilja skrev:

Tjänstevikten innefattar alltid full tank och förare, och det är den polisen går efter. OM det nu inte är BE kort då polisen tydligen väger hela alltet istället.

ja det sista kan jag inte utala mig om,, att polisen går efter tjänstevikten,, eller om de drar bort 140 kg?? med B kort alltså
Senast redigerat av granadadr (11 februari 2012)

443 Inlägg
11 februari 2012
granadadr skrev:
reeLay skrev:
granadadr skrev:

ja det sista kan jag inte utala mig om,, att polisen går efter tjänstevikten,, eller om de drar bort 140 kg??

Varför skulle dem dra bort 140 kg? Så vitt jag vet sitter man ju i bilen och har bensin i tanken när man kör den.

7 432 Inlägg
11 februari 2012
reeLay skrev:
granadadr skrev:
reeLay skrev:

ja det sista kan jag inte utala mig om,, att polisen går efter tjänstevikten,, eller om de drar bort 140 kg??

Varför skulle dem dra bort 140 kg? Så vitt jag vet sitter man ju i bilen och har bensin i tanken när man kör den.

för att du inte sitter i bilen wink kan ju/ får ju inte sitta i den wink men som sagt vet ej om de drar bort nått alls vid  b-kort,,

443 Inlägg
11 februari 2012
granadadr skrev:
reeLay skrev:
granadadr skrev:

för att du inte sitter i bilen wink kan ju/ får ju inte sitta i den wink men som sagt vet ej om de drar bort nått alls vid  b-kort,,

Aha, nu förstår jag. Jag tänker på dragbilen, du tänker på volvon. Jag är för trött för sånt här tongue
Dock är det fortfarande tjänstevikten polisen går efter vid B-kort, vad jag har hört iallafall.

7 432 Inlägg
11 februari 2012
reeLay skrev:
granadadr skrev:
reeLay skrev:

Aha, nu förstår jag. Jag tänker på dragbilen, du tänker på volvon. Jag är för trött för sånt här tongue
Dock är det fortfarande tjänstevikten polisen går efter vid B-kort, vad jag har hört iallafall.

hahahaha,, hoppsan då wink

36 Inlägg
11 februari 2012
bara ställa på den via datorn innan du åker och ringa å försäkra den  sen när du kommer hem tar du bort försäkringen och ställer av den dan effter. då blir de bara betala skatt för den dagen max och förkärkringen kostar inget. för dom kan ej ta betalt under 24 timmar

564 Inlägg
11 februari 2012
Trådstartare
Det verkar alltså så att man kan utesluta att köra den på ett släp. Nu lutar det mot att jag ställer på den i morgon, köper trafikförsäkring och betalar skatten. Imorgon kväll ställer jag av den igen och får då tillbaka pengarna för den tid som bilen inte kommer användas. Har jag förstått det här rätt då? Det jag är fundersam över är om jag behöver betala skatten för hela året eftersom reg.numret slutar på en 9:a? http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … -av-skatt/

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

564 Inlägg
11 februari 2012
Trådstartare
tomas_r skrev:
bara ställa på den via datorn innan du åker och ringa å försäkra den  sen när du kommer hem tar du bort försäkringen och ställer av den dan effter. då blir de bara betala skatt för den dagen max och förkärkringen kostar inget. för dom kan ej ta betalt under 24 timmar

Jag har nytaget körkort, hittils står mina föräldrar på min bil och jag ger de pengarna sen fixar de resten så jag har inte riktigt förstått hur pappersarbetet fungerar kring bilägandet. Om jag gör som du säger, kommer jag få en räkning på skatten för den dagen då eller hur går det till?

36 Inlägg
11 februari 2012
ja de blir bara skatt för den tiden den är inne. och förkäkringen kommer de troligen komma 2 lappar på först får du en lapp med all skatt. men den kommer du ej behöva betala och för å va säker ringer du upp ditt förkäkring bolag å frågar men ja har folksam å dom kan ej ta något när man har haft den den förkäkrad mindre en 24 timmar

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
11 februari 2012
reeLay skrev:

Du får betala för en månad

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
11 februari 2012
Annars kan du låna en annan drag bil? Synd att du bor långt bort annars kunde jag kört åt dig. Men hitta en bil som får dra med så kan ju din far köra om han har BE.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

7 432 Inlägg
11 februari 2012
marwin_of_sweden skrev:
Annars kan du låna en annan drag bil? Synd att du bor långt bort annars kunde jag kört åt dig. Men hitta en bil som får dra med så kan ju din far köra om han har BE.

OM han har BE långtifrån alla som har det,, wink

443 Inlägg
11 februari 2012
granadadr skrev:
marwin_of_sweden skrev:

TS skrev att hans far har det tidigare i tråden

7 432 Inlägg
11 februari 2012
reeLay skrev:
granadadr skrev:
marwin_of_sweden skrev:

TS skrev att hans far har det tidigare i tråden

hoppsan,, ja men då är det ju löst smile TS be din pappa dra hem den på en boggievagn,, även om det blir överlast så är sannorlikheten att stoppas MKT mindre, och han kan bara åka dit för överlast smile

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
11 februari 2012
Finns ju gott om bilar som dra mer, så någon bekant borde ha en bil som får dra mer.
Bmw e39, Saab 93, min silverado, 850 automat m.fl

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Sök