1880
Sök

Hjälp med Audi Coupé trimning!

241 Inlägg
13 februari 2012
Trådstartare
#1
Tjenare! Ny här på garaget så jag hoppas att tråden hamnat rätt! Då jag inte är meck och allmänt kan lite om motorer så hade jag tänkt fråga dom som är mer erfarna inom området. smile

Som topic, skulle behöva tips på effekt och prestanda ökning på min Audi.. big_smile

De viktigaste är nog att ni vet att det är en 5-cylindrig rak 2.3 E motor ( B3 ) - år 1990
Bilen har ingen quattro och ingen turbo!! smile

Mer info är det bara att fråga smile

Har tänkt mig 2.5" från grenrör till katalysator, från katalysator 3" till ljuddämpare resten 3" ?

Byta kamaxel?

Hårdare ventil Fjädrar?

Chippa?

Vad kan jag göra så den går bättre utan att göra något stort av de hela?

Kom med så många idéer och förslag som möjligt! big_smile

Jag kanske har idiotförklarat mig med de här inlägget men är man nybörjare så är man..



Kolla gärna in bilen:http://www.garaget.org/?car=280879

Kommentera, ge kritik och rösta gärna! cool

Edit: Första inlägget! lol

Stance? STANCE! VW Golf MkII Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262576

502 Inlägg
13 februari 2012
#2
vill inte verka tråkig, men för att märka någon stor skillnad kommer det kosta väldigt många tusenlappar, förmodligen både enklare och billigare att hitta en 20v 170hk motor eller en s2 motor att stoppa i

btw så är 3" avgas onödigt stort och det finns egentligen aldrig någon anledning att ha större avgas efter katalysatorn än innan.
Senast redigerat av JoeyJ (13 februari 2012)

649 Inlägg
13 februari 2012
#3
Lättast om man har turbo ! tongue

Stolt arrangör av Stockholms största bilträffar!

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
13 februari 2012
#4
Ingen mening - lägg på hyllan och köp en annan bil.

Det enda som ens kommer märkas är att byta kamaxel.
Catcams säljer kammar som funkar med orginalprylar för ca 4k.

Men är det värt? Ytterst tveksamt.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

241 Inlägg
13 februari 2012
Trådstartare
#5
Tack för alla svar! smile

Stance? STANCE! VW Golf MkII Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262576

241 Inlägg
13 februari 2012
Trådstartare
#6
Dummle skrev:
Lättast om man har turbo ! tongue

Du vet vad vi sagt om de Alex! tongue

Stance? STANCE! VW Golf MkII Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262576

1 422 Inlägg
14 februari 2012
#7
Vad finns det för budget för trimning? Sugtrimning är alltid lite extra kul wink


241 Inlägg
14 februari 2012
Trådstartare
#8
cheffer skrev:
Vad finns det för budget för trimning? Sugtrimning är alltid lite extra kul wink

Budget finns.. Förhoppningsvis big_smile Beror på, de kan inte kosta skjortan!

Hade du tänkt på något speciellt? big_smile

Stance? STANCE! VW Golf MkII Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262576

502 Inlägg
14 februari 2012
#9
för att ens komma upp i 200hk får du nog lägga mer pengar än vad en S2a kostar

om man inte hänger på en turbo..
Senast redigerat av JoeyJ (14 februari 2012)

1 422 Inlägg
14 februari 2012
#10
JoeyJ skrev:
för att ens komma upp i 200hk får du nog lägga mer pengar än vad en S2a kostar

om man inte hänger på en turbo..

å andra sidan kan den kännas mycket kvickare än 200hk med trimmad sugis. med säg att du gör såhär om du har råd:

Annan kam, ganska vass men ta inte i för mycket för du vill ju kunna använda bilen som bruksbil.

Porta och plana toppen, portningen får du lämna in någon stans då du inte är någon motorguru och samma sak med planing då jag antar att du inte har verktyg till det, det du bör ta reda på är hur mycket den kan planas och hur mycket spel du har mellan kolv och ventil då du kan behöva nya kolvar med större uttag om du har en vassare kam och planar toppen för mycket.

extraktorgrenrör och inte mer än 2½" därifrån.

Osäker på hur långt insprutningssystemet på E motorn är anpassningsbart men mappning (Har du råd så är ett stand alone sprut det bästa men det kostar ju!)

Lätta svänghjul. Ger i sig ingen effekt men en betydligt rappare motor som gör att den kan kännas mer effektfull än den är.


Försöker iaf
12 819 Inlägg
14 februari 2012
#11
LeafBox skrev:
Ingen mening - lägg på hyllan och köp en annan bil.

Det enda som ens kommer märkas är att byta kamaxel.
Catcams säljer kammar som funkar med orginalprylar för ca 4k.

Men är det värt? Ytterst tveksamt.

Har en kam slipad av Nisse Hedlund till 100an liggandes, ska bli kul att se ifall det gör någon skillnad smile




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
14 februari 2012
#12
te_wik skrev:
LeafBox skrev:
Ingen mening - lägg på hyllan och köp en annan bil.

Det enda som ens kommer märkas är att byta kamaxel.
Catcams säljer kammar som funkar med orginalprylar för ca 4k.

Men är det värt? Ytterst tveksamt.

Har en kam slipad av Nisse Hedlund till 100an liggandes, ska bli kul att se ifall det gör någon skillnad smile




Mvh Tommy

Fan va sportigt tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

241 Inlägg
15 februari 2012
Trådstartare
#13
cheffer skrev:
JoeyJ skrev:
för att ens komma upp i 200hk får du nog lägga mer pengar än vad en S2a kostar

om man inte hänger på en turbo..

å andra sidan kan den kännas mycket kvickare än 200hk med trimmad sugis. med säg att du gör såhär om du har råd:

Annan kam, ganska vass men ta inte i för mycket för du vill ju kunna använda bilen som bruksbil.

Porta och plana toppen, portningen får du lämna in någon stans då du inte är någon motorguru och samma sak med planing då jag antar att du inte har verktyg till det, det du bör ta reda på är hur mycket den kan planas och hur mycket spel du har mellan kolv och ventil då du kan behöva nya kolvar med större uttag om du har en vassare kam och planar toppen för mycket.

extraktorgrenrör och inte mer än 2½" därifrån.

Osäker på hur långt insprutningssystemet på E motorn är anpassningsbart men mappning (Har du råd så är ett stand alone sprut det bästa men det kostar ju!)

Lätta svänghjul. Ger i sig ingen effekt men en betydligt rappare motor som gör att den kan kännas mer effektfull än den är.

Tack så mycket! smile

Från grenröret, ska jag ha 2,5 tums hela vägen?

Eller hur skulle avgasröret se ut? måste ha såklart ljuddämpare och kat.. hur i så fall?
Tänkte på de här Simons avgasystem, modellen heter 045-H: http://www.simons.se/Katalog/AUDI/AUDI_ … xhaust.htm

Är det något att ha? Ger de någon effekt eller är det bara så att det låter bättre? smile

Hur mycket kan de hela gå på ungefär? big_smile


( HEJ, NYBÖRJARE HÄR! )
Senast redigerat av Svullenkanin (15 februari 2012)

Stance? STANCE! VW Golf MkII Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262576

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
15 februari 2012
#14
Om du gör ALLT som står på listan så kanske du får... 30hk om du har tur?

Och kommer kosta runt 7-9k beroende på vilka du lämnar bort toppen och svänghjulet till.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

241 Inlägg
15 februari 2012
Trådstartare
#15
LeafBox skrev:
Om du gör ALLT som står på listan så kanske du får... 30hk om du har tur?

Och kommer kosta runt 7-9k beroende på vilka du lämnar bort toppen och svänghjulet till.

Okej smile tack för snabbt svar!

Hade för mig att de skulle gå på mer än så :S

Finns det något mer man kan göra? Förutom de som står eller bygga om till turbo?

Stance? STANCE! VW Golf MkII Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262576

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
16 februari 2012
#16
Svullenkanin skrev:
LeafBox skrev:
Om du gör ALLT som står på listan så kanske du får... 30hk om du har tur?

Och kommer kosta runt 7-9k beroende på vilka du lämnar bort toppen och svänghjulet till.

Okej smile tack för snabbt svar!

Hade för mig att de skulle gå på mer än så :S

Finns det något mer man kan göra? Förutom de som står eller bygga om till turbo?

Kasta ut inredningen.
Billigaste uppgraderingen man kan göra tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

7 Inlägg
16 februari 2012
#17
hade själv en audi coupe tidigare. 136hk  dom är så stort anpassade i kanalerna i toppen redan från början så porta den och det rasar. men däremot kan du fila till ojämnheter med fin duk för att få lite finare virvlar på luften in. öppet filter  funkar. avgas inte mer än 2,5 då du behöver lite motstånd med. planad topp ger dig betydlight mkt bättre vrid på dom motorerna kamar har jag tyvärr inte testat så det kan jag inte svara på. men ska du göra mer än detta så kommer det börja bli dyrt för dig och då är det nog bättre att få tag i en 20v 170hk motorn dom är mkt trivliga.


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
16 februari 2012
#18
Audi 100 turbo motor skulle jag kört med! (MC1/2)
Hade faktiskt sånna planer för min Coupé innan jag sålde den

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

241 Inlägg
16 februari 2012
Trådstartare
#19
fiddebus skrev:
hade själv en audi coupe tidigare. 136hk  dom är så stort anpassade i kanalerna i toppen redan från början så porta den och det rasar. men däremot kan du fila till ojämnheter med fin duk för att få lite finare virvlar på luften in. öppet filter  funkar. avgas inte mer än 2,5 då du behöver lite motstånd med. planad topp ger dig betydlight mkt bättre vrid på dom motorerna kamar har jag tyvärr inte testat så det kan jag inte svara på. men ska du göra mer än detta så kommer det börja bli dyrt för dig och då är det nog bättre att få tag i en 20v 170hk motorn dom är mkt trivliga.

Okej smile men sliter det inte mer på motorn med öppet luftfilter?

Stance? STANCE! VW Golf MkII Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262576

241 Inlägg
16 februari 2012
Trådstartare
#20
LeafBox skrev:
Audi 100 turbo motor skulle jag kört med! (MC1/2)
Hade faktiskt sånna planer för min Coupé innan jag sålde den

Som det ser ut just nu så blir det inget motorbyte, MEN alla tips läggs på minnet för eventuella framtidsplaner smile

Stance? STANCE! VW Golf MkII Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262576


Sök