Det kapade taket läggs på karossen för inmätning.
Vädret är strålande, och vi lyfter ut karossen i solskenet. Vi låtsas att vi är i Kalifornien
…
Jag ritar ut läget på taket och lutar på pennan så att vi får någon centimeter mindre hål runt om. Hellre kapa flera gånger än att kapa för mycket direkt
!!
Andreas sätter kapen i karossen – ingen återvändo
. Även brorsan David har anslutit vid det här laget
AAHHHH – ett hål i taket
Vi provar att lyfta i soltaket men det går inte att få på plats – förstärkningarna är i vägen
Andreas tar bort förstärkningarna genom att borra ut punktsvetsarna.
Förstärkningarna bortplockade…
…och soltaket ytterligare bantat
YES – det passar
Nu börjar finliret. Mäta, justera, mäta, justera, mäta, justera, mäta, justera, mäta…
Hålet finjusteras med hjälp av tryckluftsdriven sticksåg.
Färgborttagning även på karossen.
Taket punktas fast. Vi använder kopparbitar för att avleda värmeutvecklingen som blir och för att minimiera risk att taket slår sig
Vi punktar först i bakkant. Sedan sågar vi upp ca 40 cm springa på sidorna och punktsvetsar, sågar 40cm till, svetsar till dess att allt sitter på plats runt om.
Vårt dagsverke
Kroppen (och knoppen) är trött och vi stänger garagedörrarna för denna dag
.
Fortsättning följer…