2980
Sök

Volkswagen VW Oval Bubbla - bygge från grunden...

Detta är ett bygge från scratch - d.v.s. en icke-komplett bil köpt helt nedplockad - som jag genomför tillsammans med min son Andreas. Det som gjorts hittills i stora drag är att laga rost, modifiera karossfästen, byta... Visa mer

VWetgirig hobbymekare
865 349 Visningar
Uppdaterades senast 24 februari 2013
VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
14 november 2012
Trådstartare
#901
. . . fortsättning:

Nu ska vi börja arbetet med att plocka ner motorn tongue

Men först lite data:

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/701549.jpg
Motornummret börjar på ”AS” vilket innebär att det är en 50-hästars 1600cc och i detta fall tillverkad i början av år 1974

Jag har bestämt för mig att konstruktionen på dessa motorblock bl.a. innefattar något förbättrad smörjning jämfört med äldre versioner vilket gör dem ganska lämpade att använda som stomme när man trimmar motorn.

Även motorns toppar tänker vi använda, så vi börjar med att ta loss dessa:

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/992441.jpg
Ganska mycket sot och avlagringar …

När vi demonterat vipparmsbryggan och ventiler, tvättat topparna och polerat förbränningsrummen, gör vi en upptäckt:

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/992442.jpg
En, visserligen liten, SPRICKA mellan ventilsätena yikes Detta kan faktiskt fungera på en standardmotor – men knappast till en trimmad sad

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/992443.jpg
När vi undersöker den andra toppen syns sprickbildningen tydligt, t.o.m. innan rengöringen mad

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/992444.jpg
Och inte ser det bättre ut i närbild hmm

SCHEISSE !!

Det blir bara att leta upp andra toppar (= köpa nya roll )

Fortsättning följer . . .

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
14 november 2012
#902
Trist med sprickor.. men det är nästan standard på originaltoppar tyvärr.. Blir det 044-toppar nu då? Tänkte jag satsa på iaf.. 40/30mm ventiler samt portning hos Micke i Kungälv.

Höll på att buda hem ett par 043:or som är ok att utgå ifrån också, tills jag läste texten noggrannare i google translate, spricka på i en av topparna, då la jag ner budandet och blev lyckligtvis överbjuden.

Ang. de nyare blocken så är det dubbelreducering av oljekanaler, således bättre smörjning. Det går att fixa på de äldre med vad jag vet.


443 Inlägg
14 november 2012
#903
Ja, det är ju bra att man upptäcker sådan här innan man monterar det iallafall så man inte står där med en motor man lagt ner både tid och pengar på som rasar direkt

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
14 november 2012
Trådstartare
#904
Peter_Eriksson skrev:
Trist med sprickor.. men det är nästan standard på originaltoppar tyvärr.. Blir det 044-toppar nu då? Tänkte jag satsa på iaf.. 40/30mm ventiler samt portning hos Micke i Kungälv.

Höll på att buda hem ett par 043:or som är ok att utgå ifrån också, tills jag läste texten noggrannare i google translate, spricka på i en av topparna, då la jag ner budandet och blev lyckligtvis överbjuden.

Ang. de nyare blocken så är det dubbelreducering av oljekanaler, således bättre smörjning. Det går att fixa på de äldre med vad jag vet.

Andreas håller just nu på och undersöker vilka toppar han ska satsa på ...

Tur för dig att du inte fick "skrotet" yikes

Ser man på - "dubbelreducering av oljekanaler" kallas det visst tongue Förlåt min okunskap - men som jag redan skrivit, motorer är väl inte riktigt min grej - det är grabben och hans morbror Stefan som är fullständigt 'skogstokiga' i motortrim. Men nu är jag med och har tänkt att lära mig cool

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
14 november 2012
Trådstartare
#905
reeLay skrev:
Ja, det är ju bra att man upptäcker sådan här innan man monterar det iallafall så man inte står där med en motor man lagt ner både tid och pengar på som rasar direkt

Det är väl som jag ser det fördelen med att renovera motorn - man ser ju direkt vad man måste kassera neutral

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

292 Inlägg
15 november 2012
#907
Bara lätta på lädret å smacka på värsting toppar cool

Grand lux, rondellernas okrönte kung
Följ mitt turbo-sleeper bygge http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265736 :)

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
15 november 2012
#908
044:or är de klart mest prisvärda vw-topparna. Finns i lite olika utförande med allt från std storlek på ventiler till riktiga dasslock. 40mm insug och 35mm avgas är en mkt bra kompromiss mellan ekonomi och prestanda.

Sen har de även mkt tjockare gods än std-toppar, inte lika sprickbenägna.


VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
15 november 2012
Trådstartare
#909
JohnWayne skrev:
Vad trist att topparna var spruckna sad

Ja, ganska tråkigt faktiskt...

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
15 november 2012
Trådstartare
#910
Cadillac123 skrev:
Bara lätta på lädret å smacka på värsting toppar cool

Letar efter något som kombinerar ekonomi och prestanda ... är kanske inte så sugna på att punga ut med alltför mycket hmm

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

1 290 Inlägg
15 november 2012
#911
Går det inte att svetsa topparna?

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
15 november 2012
#912
-MATS- skrev:
Cadillac123 skrev:
Bara lätta på lädret å smacka på värsting toppar cool

Letar efter något som kombinerar ekonomi och prestanda ... är kanske inte så sugna på att punga ut med alltför mycket hmm

Se mitt inlägg uppåt. klart de mest prisvärda topparna för ett överkomligt pris.


VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
15 november 2012
Trådstartare
#913
Peter_Eriksson skrev:
044:or är de klart mest prisvärda vw-topparna. Finns i lite olika utförande med allt från std storlek på ventiler till riktiga dasslock. 40mm insug och 35mm avgas är en mkt bra kompromiss mellan ekonomi och prestanda.

Sen har de även mkt tjockare gods än std-toppar, inte lika sprickbenägna.

Andreas talade om att han kollat på 044:or med 40/35 ventiler igår.

Dina ord höjer oddsen för att det förmodligen blir sådana toppar vi handlar till sist cool

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
15 november 2012
Trådstartare
#914
Exsicco skrev:
Går det inte att svetsa topparna?

Visst går det att svetsa, men om de sedan spricker ytterligare kan möjligtvis ventilsätena lossna, och det vore förödande ... eller hur?

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
15 november 2012
Trådstartare
#915
Peter_Eriksson skrev:
-MATS- skrev:
Cadillac123 skrev:
Bara lätta på lädret å smacka på värsting toppar cool

Letar efter något som kombinerar ekonomi och prestanda ... är kanske inte så sugna på att punga ut med alltför mycket hmm

Se mitt inlägg uppåt. klart de mest prisvärda topparna för ett överkomligt pris.

Hehe - vi postade med samma innehåll exakt samtidigt "22.41.26" tongue

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
15 november 2012
#916
Hehe, ballt smile Jag är sugen på att dra en beställning från pierside parts i usa.. man åker ju på tull, moms och skatt.. men det blir ca 10:-/dollar jämfört med 18:-/dollar om man köper direkt från svensk återförsäljare.


1 290 Inlägg
15 november 2012
#917
-MATS- skrev:
Exsicco skrev:
Går det inte att svetsa topparna?

Visst går det att svetsa, men om de sedan spricker ytterligare kan möjligtvis ventilsätena lossna, och det vore förödande ... eller hur?

PL400? wink

Skämt åsido.... tänkte inte på att sätena skulle kunna lossna. Skulle det kunna leda till att en ventil går av eller vad kan hända?

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
15 november 2012
Trådstartare
#918
Peter_Eriksson skrev:
Hehe, ballt smile Jag är sugen på att dra en beställning från pierside parts i usa.. man åker ju på tull, moms och skatt.. men det blir ca 10:-/dollar jämfört med 18:-/dollar om man köper direkt från svensk återförsäljare.

Hyffsat mycket billigare att handla overseas med andra ord neutral

Vi får se vart det landar så småningom ...

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
15 november 2012
#919
Lossnar ventilsäte slår det med största sannolikhet sönder ventil, topp och kolv med följande stor risk att även cylinder blir förstörd.. Vore en väldigt dum chansning med tanke på att ett vettigt cylinderkit kostar 3-4000:-


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
15 november 2012
#920
-MATS- skrev:
Peter_Eriksson skrev:
Hehe, ballt smile Jag är sugen på att dra en beställning från pierside parts i usa.. man åker ju på tull, moms och skatt.. men det blir ca 10:-/dollar jämfört med 18:-/dollar om man köper direkt från svensk återförsäljare.

Hyffsat mycket billigare att handla overseas med andra ord neutral

Vi får se vart det landar så småningom ...

Ja oftast iaf. Frakten kan dock bli rejält dyr.. därför vore det bästa att vänta tills man kan beställa allt man ska ha samtidigt, helst gå ihop flera st och göra en beställning. Sen finns ju mer eller mindre osjyssta metoder som att få det skickat som "gåva" eller reducerat pris, etc. men det ska (får) man ju inte rekommendera.

Edit: För att förtydliga, jag uppmanar ingen att begå brott.
Senast redigerat av Peter_Eriksson (15 november 2012)



Sök