Horsyhorse skrev:
CHEEVA skrev:
tror ju inte det blir sämre än för 12 år sen ?!?! utvecklingen går väl ändå framåt
Det tror du.
Det heter så bra som möjligt för så billigt som möjligt....ibland, mest gäller så billigt så möjligt.
I slutändan är det pengar som styr.
Pierre
gurenius skrev:
CHEEVA skrev:
tror ju inte det blir sämre än för 12 år sen ?!?! utvecklingen går väl ändå framåt
Inte? Hur många nya bilar har du lyssnat i? Billiga högtalare (ännu billigare än förr) sitter i. Konsumenterna luras sen med ett processerat "imponator-ljud" som egentligen låter hemskt. De bilar som inte förvränger signalen har högre potential utan att man behöver kompensera för detta (med egen processor eller byte av huvudenhet).
Med en okej utsignal från spelaren är en uppgradering med nya högtalare och steg ett bra val, mycket bättre än att byta enhet.
Så är det nuförtiden då INKÖPARE bestämmer mer om vad som skall sitta i bilarna än konstruktörer.
Kan bara ta ljudet i lastbilarna vi bygger.
Basanläggningen kostar inget extra för kunden, men det köps in för ca: 1K per bil (då är det enhet och ett par 3.5" koax i brädan).
Mellansystemet med enhet, 3.5" + diskant och 6.5" i dörrarna kostar kunder 15K. Köps in för 2K
Det stora systemet med 3.5" + diskant, 6.5" i dörrarna, 6.5" koax bak, bas och steg kostar kunder 35K. Köps in för ca: 5K.......
Volymer? Javisst......men det visar ändå vart utvecklingen går.....
Kvantitet före kvalitét......
Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP