Dieselkonvertera b230 möjligt ?

strande Automationselektriker och Svetsare
21 februari 2012 · 111 Inlägg

Men b230 blocken är ju relativt tunga och det är ganska grovt gods i dom så det bör väl hålla?

Senast redigerat av strande (21 februari 2012)

Volvo 940 "16v Turbo" (1997)
SportPilot Ubåtsingenjör
21 februari 2012 · 7 243 Inlägg

strande skrev:
Men b230 blocken är ju relativt tunga och det är ganska grovt gods i dom så det bör väl hålla?

det kan jag tyvär ej svara på smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
strande Automationselektriker och Svetsare
21 februari 2012 · 111 Inlägg

Skulle ju vara relevant för TS med den informationen tongue

Volvo 940 "16v Turbo" (1997)
SportPilot Ubåtsingenjör
21 februari 2012 · 7 243 Inlägg

strande skrev:
Skulle ju vara relevant för TS med den informationen tongue

absolut, hur ser dieselmaskinen som sitter i 940 ut då ? eller de kanske är 5 cylindrigt ?

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
strande Automationselektriker och Svetsare
21 februari 2012 · 111 Inlägg

Bra fråga, är inte jätteinsatt i diesel, men det kan nog vara en 6a i 940 dieseln till och med? Skulle ju vara något att hitta ett dieselblock till 740/940 och jämföra med en vanlig b230.

Senast redigerat av strande (22 februari 2012)

Volvo 940 "16v Turbo" (1997)
SportPilot Ubåtsingenjör
21 februari 2012 · 7 243 Inlägg

strande skrev:
Bra fråga, är inte jätteinsatt i diesel, men det kan nog vara en 6a i 940 dieseln till och med? Skulle ju vara något att hitta ett dieselblock till 740/940 och jämföra med en vanlig b230.

kan va 6 cylindrigt, men har för mig det var audi motorer som satt i dieslarna.. 5or. Men är inte 100%, volvo är inte mitt ämne direkt hehe

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
motorraZ
21 februari 2012 · 578 Inlägg

CHEEVA skrev:

strande skrev:
Bra fråga, är inte jätteinsatt i diesel, men det kan nog vara en 6a i 940 dieseln till och med? Skulle ju vara något att hitta ett dieselblock till 740/940 och jämföra med en vanlig b230.

kan va 6 cylindrigt, men har för mig det var audi motorer som satt i dieslarna.. 5or. Men är inte 100%, volvo är inte mitt ämne direkt hehe

Motor heter D24 och är på 6 cylindrar smile

G-sson
21 februari 2012 · 612 Inlägg

strande skrev:

schnauz skrev:

strande skrev:
Oljekylda kolvar har i princip alla b230 från 89 och nyare har jag för mig?(Vet att det är det på 94 och nyare fk/ft block), 8mm grövre vevaxel och bättre kolvar/stakar 94 och nyare (fk/ft block) iallafall. Skulle vara fränt att bygga diesel av en b230, satsa på ett nyare block så du har den grövre vevaxeln och oljekylda kolvar iallafall.
H-profilstakar eller dieselstakar är nog ett alternativ. (94 och nyare turbostakarna kan hålla, men är osäker) Blocket borde väl hålla? Det är väl inte så stor skillnad på själva blocken i en diesel och en bensinare?

Oljekylning i B230 kom 93/94. Vevaxeln är inte grövre, är nog stakarna du tänker på? De blev grövre 88/89.

Nej, vevaxeln. Bytte min för drygt ett år sen, skulle ta från en gammal b230, men den passade illa, som jag skrev tidigare: 8mm grövre.

Alltiohop uppdaterades 88/89. Grövre vevstakar och större lager, vilket i sin tur kräver annan dimension på vevaxeln där lagren går.

strande Automationselektriker och Svetsare
21 februari 2012 · 111 Inlägg

G-sson skrev:

strande skrev:

schnauz skrev:
Oljekylning i B230 kom 93/94. Vevaxeln är inte grövre, är nog stakarna du tänker på? De blev grövre 88/89.

Nej, vevaxeln. Bytte min för drygt ett år sen, skulle ta från en gammal b230, men den passade illa, som jag skrev tidigare: 8mm grövre.

Alltiohop uppdaterades 88/89. Grövre vevstakar och större lager, vilket i sin tur kräver annan dimension på vevaxeln där lagren går.

Visst kom även oljekylda kolvar då?
Fast vevstakarna passar på båda vevaxlarna, det är bara vid ramlagren den är grövre.
Har båda typerna av vevaxlar liggandes bredvid varandra i garaget, så är rätt säker på vad jag pratar om.

Senast redigerat av strande (21 februari 2012)

Volvo 940 "16v Turbo" (1997)
strande Automationselektriker och Svetsare
21 februari 2012 · 111 Inlägg

motorraZ skrev:

CHEEVA skrev:

strande skrev:
Bra fråga, är inte jätteinsatt i diesel, men det kan nog vara en 6a i 940 dieseln till och med? Skulle ju vara något att hitta ett dieselblock till 740/940 och jämföra med en vanlig b230.

kan va 6 cylindrigt, men har för mig det var audi motorer som satt i dieslarna.. 5or. Men är inte 100%, volvo är inte mitt ämne direkt hehe

Motor heter D24 och är på 6 cylindrar smile

Hittade det nu, fanns i några utföranden: Utan turbo, med turbo, turbo med ic med och utan EGR.

Volvo 940 "16v Turbo" (1997)
cpu1337
22 februari 2012 · 766 Inlägg

strande skrev:

motorraZ skrev:

CHEEVA skrev:

kan va 6 cylindrigt, men har för mig det var audi motorer som satt i dieslarna.. 5or. Men är inte 100%, volvo är inte mitt ämne direkt hehe

Motor heter D24 och är på 6 cylindrar smile

Hittade det nu, fanns i några utföranden: Utan turbo, med turbo, turbo med ic med och utan EGR.

D24 är en volkswagen motor

motorraZ
22 februari 2012 · 578 Inlägg

strande skrev:

motorraZ skrev:

CHEEVA skrev:

kan va 6 cylindrigt, men har för mig det var audi motorer som satt i dieslarna.. 5or. Men är inte 100%, volvo är inte mitt ämne direkt hehe

Motor heter D24 och är på 6 cylindrar smile

Hittade det nu, fanns i några utföranden: Utan turbo, med turbo, turbo med ic med och utan EGR.

Ja precis smile

G-sson
22 februari 2012 · 612 Inlägg

strande skrev:
Visst kom även oljekylda kolvar då?

Vet inte när det började användas, men det kom såvitt jag vet ganska tidigt på någon enstaka turbomotor, och hamnade inte på alla motorer förrän åtskilliga år senare.

strande Automationselektriker och Svetsare
22 februari 2012 · 111 Inlägg

G-sson skrev:

strande skrev:
Visst kom även oljekylda kolvar då?

Vet inte när det började användas, men det kom såvitt jag vet ganska tidigt på någon enstaka turbomotor, och hamnade inte på alla motorer förrän åtskilliga år senare.

Nej det var det jag har fått för mig också.

Volvo 940 "16v Turbo" (1997)
Webrex
24 februari 2012 · 379 Inlägg

schnauz skrev:

strande skrev:
Oljekylda kolvar har i princip alla b230 från 89 och nyare har jag för mig?(Vet att det är det på 94 och nyare fk/ft block), 8mm grövre vevaxel och bättre kolvar/stakar 94 och nyare (fk/ft block) iallafall. Skulle vara fränt att bygga diesel av en b230, satsa på ett nyare block så du har den grövre vevaxeln och oljekylda kolvar iallafall.
H-profilstakar eller dieselstakar är nog ett alternativ. (94 och nyare turbostakarna kan hålla, men är osäker) Blocket borde väl hålla? Det är väl inte så stor skillnad på själva blocken i en diesel och en bensinare?

Oljekylning i B230 kom 93/94. Vevaxeln är inte grövre, är nog stakarna du tänker på? De blev grövre 88/89.

B230 fram till 87 har både klenare stakar, vev och lite längre stakar.
B230F från 88 har de grova stakarna och vev. -93 kom FT med oljekylda kolvar, dessa motorer känns igen på att kamremmen har rund-kugg. 95 kom FK, samma maskin som FTn, med annan WG klocka bara.

Webrex
24 februari 2012 · 379 Inlägg

Va beträffar konvertering så borde både block och stakar hålla. Plana av toppen så mycket det går, utan att ventilerna tar i, montera i en spridare i tändstiftshålet och tuta å kör tongue Kommer troligtvis gå skitilla, men kan ju va kul å prova!

mats757
24 februari 2012 · 915 Inlägg

Att få upp kompet till 17:1 ska nog inte vara omöjligt. Därikring bör man ligga om den ska gå att starta.
Problemet är utformningen av förbränningsrummet. Med annledning av att bränslet sprutas in i den komprimerade luften så krävs det hög hastighet på luften om förbränningshastigheten ska bli väl värd namnet.
Helt utan vervelbildning blir maxvarvtalet i storleksordninden 500rpm. För att få någon ordning på det där måste rejäla klämspalter in.

631 toppen, (är det inte så den heter utan förbränningsrum? ) den tillsammans med kolvarna från samma motor, modifierade med igensvetsade förbränningsrum. DÅ kanske den skulle kunna gå. Självklar måste man spara ett litet förbränningsrum kvar. Kolla på hur ett förbränningsrum till en direktinsprutad diesel ser ut

En långslagig motor är nästan ett krav. Marinvev är nog lämpligt.

Med annledning av att effekten blir ganska medioker så är det inga problem med lager osv.
Egentligen en ganska kass ide att bygga en egen motor. MEN....ganska roligt! Prova vet jag, och rapportera hur det går  :-)

Mats

Senast redigerat av mats757 (24 februari 2012)

nesum
24 februari 2012 · 695 Inlägg

De kommer gå på ett eller annat vis. Men hur bra får väl resultatet bevisa, har en kompis som konverterade sin gräsklippare (dieselnörd rakt igenom) och den gick bra på både diesel och frityrolja. Men den rök rätt bra. Idag håller han på att dieselkonvertera en golf r32..

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance
AMAZON-68
24 februari 2012 · 53 Inlägg

Det finns en som byggt om en B20 till diesel

http://dcsforum.se/dieselsnack/viewtopi … amp;t=7096
Hittar dock inte mer info

Så varför skulle det inte gå med en B230?

dieselpacko
2 mars 2017 · 7 Inlägg

Gammal tråd men jag tar min friheten att väcka upp den igen.

Svaret på din fråga utan massa gissningar, och kanske vet eller kanske inte, eller "jag vet för min polare" etc etc.

Ja, det går.

https://www.youtube.com/watch?v=_KjbS0fCmTk

Senast redigerat av dieselpacko (2 mars 2017)

Volvo 945 "Guldklimpen" (1996)
Volvo 745 "Smurfen" (1990)
Volvo 944 "HOLET" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang