Enterprise skrev:
jaha hur kollar jag om det är igensatt och så??
Om du har motorn igång och tar av oljelocket så bör det vara ett övertryck där så att du hör.
Det kan också var lite "rökigt" där i.
Märks inget ovanligt där så kan du plocka av slangen till vevhusventilationen och blåsa i den. Är systemet öppet ska du höra hur det susar i andra änden. Kan beroende på bil behövas mer eller mindre tryck. Men gå inte på med tryckluft eller liknande, möjligtvis väldigt försiktigt. Blåser du på för mycket kan det gå sönder!
Ev, plockar du ner alla slangar och kontrollerar dom så!
Ev, kan du ha ett filter eller en backventil på nån av slangarna som kan ha satt igen!
OBS, har du en backventil så går det bara att blåsa åt ett håll och det krävs lite tryck för att öppna den!
Detta är allmäna uppgifter, har ingen aning om hur det ser ut på just din bil!
Men drar den väldigt mycketolja så kan det nog lika gärna vara kolvringarna