2515
Sök

Olja i expansionskörlet v70 d5

41 Inlägg
19 februari 2012
Trådstartare
#1
tjenare, har sedan ett par veckor haft problem med att jag får in "all" motorolja i kylarsystemet, men de finns inget tecken på att de kommer in kylarvatten i oljan.

bilen har inte heller kokat eller något sådant så jag har uteslutit toppackningen.

efter lite läsning på diverse sidor så hittade jag att de va oljekylarn som kunde spöka, så bytte jag den, packningarna och sköljde systemet. nu 2 veckor senare samma fel igen, varning för låg oljenivå å "all" olja i kylarvattnet/expansionskärlet

någon som har någon ide på vad felet kan vara?


4 299 Inlägg
19 februari 2012
#2
Har du bytt motorolja sen detta hände? Oljestickan talar inte alltid sanning, du kan få upp något som ser ut som fräsch olja. Men när du tömmer motorn kan det lika gärna vara en hel del vatten i.

Så jag tror på toppackningen, finns inte så många ställen där kylarvätska och olja möts.


41 Inlägg
19 februari 2012
Trådstartare
#3
När jag bytte oljekylare för 2 veckor sedan så bytte jag all olja i motorn, efter ett par sköljingar med vatten å då såg oljan "fin" ut, va värre när jag tömde vattnet första gången såg mer ut som att jag tog oljepluggen på motorn. så vatten i oljan vill jag kunna utesluta.


41 Inlägg
19 februari 2012
Trådstartare
#4
låter  kanske lång sökt men har läst lite å kan vara vevhusventilationen som e igensatt, kan de ge sånt tryck i motorn så de trycker isönder oljekylarn?


249 Inlägg
19 februari 2012
#5
Kanske är kyler igen? Kanske inte fått det riktigt på plats? Kör in till Volvo be dem göra komptest fast är toppapackningen kass så borde den gå as dåligt för allt komp går ju ut i kylarn då för hoppningsvis sen borde kylar slangarna va stora som fan, men kan ju va toppen som är sprucken mellan kylkanal och oljekanal?


249 Inlägg
19 februari 2012
#6
När vevhusventen är igensatt brukar man trycka packningarna/ packboxarna dem borde la gå förekylet


41 Inlägg
19 februari 2012
Trådstartare
#7
de vet man inte, fattar inte varfan felet e... men måste va att oljekylarn e kass igen å då måste de ha blett nått övertryck i den ? :S


249 Inlägg
19 februari 2012
#8
Går det inte pluggakylet bara för att kolla om de kommer olja i vattnet ändå om man vill ute sluta saker och göra det så billigt som möjligt


41 Inlägg
19 februari 2012
Trådstartare
#9
vet faktist inte som de lutar åt nu blir de å lämna in möget...


249 Inlägg
19 februari 2012
#10
Lämna ej På rejmes dem e svindyra jag vet en billig bra verkstad i Markaryd om du vill ha de så billigt som möjligt, kan fixa nr till dig om det låter intressant


41 Inlägg
19 februari 2012
Trådstartare
#11
pallar inte släpa den te markaryd, tar å lämnar någonstans i laholm, ska ringa volvo på måndag å se om de vet vad de kan vara, han på reservdelssidan e rätt bra å prata med


249 Inlägg
19 februari 2012
#12
Volvo i Laholm tar 1100 i timmen:pMen hör vad de kan va och börja felsöka hemma först så ser du om du kan fixa det själv


41 Inlägg
19 februari 2012
Trådstartare
#13
ska kolla med dem vad de tror de kan va, sen blir de å lämna någon annan stans...


429 Inlägg
19 februari 2012
#14
Köpte du en ny eller beg. oljekyl?

För blev det bra en stund efter du hade bytt den så är felet där och är vevhusventilationen frusen så ska den inte komma in olja i vattnet för det kan det inte... Då är det något annat som släpper igenom.

Jag hade bytt oljekylet igen och lämnat iväg den gamla till någon som provtrycker den.


249 Inlägg
19 februari 2012
#15
Men då kommer ju frågan, varför går hans oljekyl sönder hela tiden?


41 Inlägg
19 februari 2012
Trådstartare
#16
Köpte en ny oljekylare, vet inte om de va bra ett tag, för de svårt å kolla de, 3-5 dagar efter syntes ingen ny olja i expansionskärlet men sen helt plötsligt va allt där. kan de va att oljekylarn e kass igen? å hur e de möjligt att den blir kass på 2 veckor?


41 Inlägg
19 februari 2012
Trådstartare
#17
måste ju va nått som gör att de blir övertryck i antingen olje eller kylarsystemet, mest troligt oljesystemet för att oljan e i vattnet ?


429 Inlägg
19 februari 2012
#18
Är overtryck i vattnet o oljan nästan hela tiden (förutom när motorn är kall så har man knappt inget tryck i vattnet)
Är det en nytt oljekyl så är det konstigt att den går sönder på bara 2veckor, men jag hade iaf tagit bort den o provtryck den.
Sitter bara i 4 skruv o ta bort 2 slangar vilket är smidigt och sen be någon provtrycka den... Är den hel så kan man utesluta den men annars så får man riva isär toppen och kolla hur allt annat ser ut, så som topplockspackning


41 Inlägg
19 februari 2012
Trådstartare
#19
menade om de kan ha blett mer tryck på nått sätt än vad de ska va, så att de har tryckt sönder kylaren, för har de gjort de så kan de kanske va typpackningen som spökar? så de blir kompression i oljan eller i vattnet?


429 Inlägg
19 februari 2012
#20
Nja det är tveksamt att det skulle påvärka så fort isf.
Går kompresionen ut i vattnet så syns o känns det på kylarslangarna, blir stenhårda o svullna.
Och skulle det gå ut i oljan skulle p-boxarna gått fort o den börja läcka olja rätt duktigt även när man kör



Sök