2403
Sök

Helljus problem - Volvo 940

709 Inlägg
23 februari 2012
Trådstartare
Tja, andra dagen jag äger en volvo o de börjar ju bra... tongue igår funkade helljuset men inte idag.

Helljuset vill inte "fastna i läget" eller hur man ska säga...  drar jag i spaken så lyser heljuset, men så fort jag släpper blir de halvljus igen. och ja, jag har ljus knappen på rätt läge....   Relät klickar som de ska. har provat byta de men de blev ingen skillnad.  säkringen är hel oxå.  satt i en ny sterio idag, och ja kablarna bakom sterion ser ju ut som hej kom och hjälp mej. 

iaf, satte in sterion och allt funkade osv... men nu när de blivit mörkt så funkade bara helljuset på "sista läget på ljusknappen" de vill säga när innerbelysningen är av.  Men nu så funkar de inte alls, kan de vara glappt nånstans?

första gången jag skruvat med en volvo så är de nån som känner igen problemet är jag tacksam!

skogstokig
341 Inlägg
709 Inlägg
23 februari 2012
Trådstartare
ja, läste att de kunde va jordfel, eller att en kabel mellan elcentralen och ljusvredet gått av, men undra vart jordningen sitter?

1 008 Inlägg
23 februari 2012
Det har med säkerhet med stereobytet att göra.
I stereons kontaktstycke sitter det 2st vit-gula kablar på Samma stift, dessa måste sitta ihop för att det ska fungera,  klipper man bort originalkontakten så förlorar ju dessa två sladdar kontakten med varandra, med enbart ljustuta som följd.

709 Inlägg
23 februari 2012
Trådstartare
aha, de låter logiskt för dem va avklippta när jag fick bilen, och när jag bytte sterio kanske jag drog isär dem.

709 Inlägg
23 februari 2012
Trådstartare
va ut o kolla nu, hittade inga gulvita kablar men kontakten är ju borta somsagt, men den va ju klippt redan när jag fick den, kanske ryckte ut nånting när jag tryckte in sterion? fan detta är störande.sad

709 Inlägg
24 februari 2012
Trådstartare
ingen som har en ide? sad

1 008 Inlägg
25 februari 2012
Vad är det för årsmodell ?? 
Du får nog kolla en gång till, såvitt jag vet så ska det vara den färgen på kablarna på alla årsmodellerna.
Den används till originalstereon på stift 6 för dimmerfunktion av bakgrundsbelysningen.

Sök