Mg zr är mycket riktigt en hottad Rover 200 från 90 talet, baserad på Honda civic. Som bil är den ganska bullrig men som leksak genial. Hondafolket vägrar erkänna det men en ctr fick stryk på en portugisisk bana under en testkörning för ett antal år sedan.
Topplockspackningsproblemen är såklart överdrivna men det är definitivt en svag punkt. Just runt 2003 började fabriken montera en ny packning som håller lika bra som vilken bil som helst.
Är den här bilen ok? Omöjligt att veta. Servicehistoria är A och O och det ska vara orange kylsrvätska OAT.
Skulle packningen gå så är det viktigt att få bilen till en mek som kan K-motorn. Den har lösa foder och felaktig montering betyder ny packning inom kort. Hittar man en så pass kunnig mek här? Gör man det så slå till. Med uppgraderad packning sk Land Rover-packning så blir den skottsäker.
Skulle jag köpa en mg zr? Nej det skulle jag inte och jag talar mig gärna varm om dessa bilar. Om jag tittade på mg så blev det en zs, dvs en Rover 45 med den mer pålitliga kv6 på 180hk. Även det är tveksamt eftersom det finns Rover 220 som är bättre på alla punkter.
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.