3755
Sök

Påkörd av tysk lastbil försäkringsfråga etc.

10 Inlägg
1 mars 2012
Trådstartare
ll
Senast redigerat av walmae (4 mars 2012)

Arg Snickare
875 Inlägg
1 mars 2012
låt bilen vara. hitta en liknande på blocket och visa försäkringsbolaget det. och säg vad din var värd.
säger dom att din bil är värd 100,000 kr. och du säger att den är värd 120,000kr. så får du säkert 110,000.
ett exempel.

det gör ju inget om man är extra tydligen med att berätta hur välskött den var, servad besiktigad osv osv
du behöver nog inte vara orolig för att det var ett tyskt bolags lastbil. försäkringsbolaget möter sånt varje dag. så dom är bra på det dom gör.

10 Inlägg
1 mars 2012
Trådstartare
har kvitto på den för 65 000 kr men på bilpriser.se står det att värdet på den ligger på ca 65-70 tusen hos privatperson och hos handlare 80 000 kr. Hur stor är risken att få ut nått liknande det som står där?
Hur lång tid kan en sådan här process ta tror du? Sitter lite dåligt till utan bil då jag kör ca 100-150 mil i veckan.
Är det en lång process att kriga med sitt försäkringsbolag om inlösningen?
Samt att det är min mamma som står på bilen och försäkring är det viktigt att hon sköter allt med försäkringen?
Ursäkta att jag har så många frågor men ja, mycke som snurrar i huvudet såhär nu..

Arg Snickare
875 Inlägg
2 mars 2012
vet inte hur lång tid det brukar ta när det är utländska försäkringsbolag inblandade.
din bil kommer bli inlöst, med tanke på dom där skadorna.
det är bara att ringa dom i morgon och fråga hur det går. ne har du din mammas personnummer så är det ju inga problem. om ni hade tecknat så du fick fri hyrbil vid olycka så hade du säkert kunna löst det.
ring o prata med dom i morgon.

10 Inlägg
2 mars 2012
Trådstartare
okejokej, men då vet jag ju de! Dock så ska min bil inte granskas förens på tisdag, men kan man ringa innan?
Så dom börjar inte tjafsa om att det inte är mig den står på osv? Fast iofs detta är ju motpartens trafikförsäkring som kommer få sköta betalningen men tänkte bara så dom inte säger att jag inte får några pengar pga att den är min men står på mamma.
Okej, tack så mycket för svaren! smile

Arg Snickare
875 Inlägg
2 mars 2012
walmae skrev:
okejokej, men då vet jag ju de! Dock så ska min bil inte granskas förens på tisdag, men kan man ringa innan?
Så dom börjar inte tjafsa om att det inte är mig den står på osv? Fast iofs detta är ju motpartens trafikförsäkring som kommer få sköta betalningen men tänkte bara så dom inte säger att jag inte får några pengar pga att den är min men står på mamma.

jag vet inte hur ni har skött det där. men är du under 24 år eller något och din mamma inte hade tillägg på sin försäkring att någon under 24 år tex inte får köra bilen. så ska ni nog inte säga att du körde x)

10 Inlägg
2 mars 2012
Trådstartare
Aj då, jag är 19 snart 20 och vet inte om vi har nått sånt tillägg, Och det är redan dokumenterat att jag var föraren, men eftersom lastbilen struntade i väjningsplikten och bara körde rakt fram borde väll inte de ha nått med vem som körde? :S

Arg Snickare
875 Inlägg
2 mars 2012
vet inte. fråga din mor. hon kanske tecknade sån försäkring.

964 Inlägg
2 mars 2012
Vafan har du ingen koll innan du skaffar bil och försäkring?

Är det din mor som äger bilen så är det ju hon som ska ringa och driva på inte du då du bara "lånade" bilen och har inget att göra med den igentligen

Söker ni dekaler eller material till bilmässor?
Gå in på DEKORTEKNIK.COM
Eller följ oss på Facebook:
Gå in och gilla!

Japanese Engineering
690 Inlägg
2 mars 2012
Ber om ursäkt för offtopic.

Vad händer om man har en bil som man lagt ner 200 000 på men bilen kostar bara 80 000?

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

bäst
319 Inlägg
2 mars 2012
Försäkringsbolagen går efter ett list pris. Har du en bil du har lagt ner 200tusen på så ska man låta försäkrings bolaget besikta bilen så det finns med i deras anteckningar.

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
3 mars 2012
Det är definitivt en skada som inte repareras.

Det där med att du är under 25 eller 24 brukar inte spela någon roll. Bolaget tar det ändå, men du får oftast betala mycket högre självrisk.

Om bilen var i original-skick så begär precis så mycket pengar som du köpte den för helt enkelt. Trimmet behöver du inte nämna, för det får du inga pengar för ändå.

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

Ointresserad.
936 Inlägg
3 mars 2012
PerfectionR skrev:
Ber om ursäkt för offtopic.

Vad händer om man har en bil som man lagt ner 200 000 på men bilen kostar bara 80 000?

Då får du 80 000.

Teabag appreciation club.

Evildan
3 mars 2012
walmae skrev:

nu tycker nog du att jag är väldigt tråkig, eftersom det är "din" bil och du är den huvudsakliga brukaren kan det bli så att ditt FB inte kommer betala ut fulla värdet alternativt göra en polisanmälan om försäkringsbedrägeri då ni gjort något otillåtet när ni tecknade en såkallad skenförsäkring.
är det din bil ska du stå som registrerad ägare, det står klart och tydligt i samtliga försäkringbolags villkor vid tecknande av en försäkring.
just denna typ försäkringsbedrägeri är något som många bolag börjat ta tag i mera då dom är intresserade av att komma åt detta.
Senast redigerat av Evildan (3 mars 2012)

6 654 Inlägg
4 mars 2012
Evildan skrev:
walmae skrev:

nu tycker nog du att jag är väldigt tråkig, eftersom det är "din" bil och du är den huvudsakliga brukaren kan det bli så att ditt FB inte kommer betala ut fulla värdet alternativt göra en polisanmälan om försäkringsbedrägeri då ni gjort något otillåtet när ni tecknade en såkallad skenförsäkring.
är det din bil ska du stå som registrerad ägare, det står klart och tydligt i samtliga försäkringbolags villkor vid tecknande av en försäkring.
just denna typ försäkringsbedrägeri är något som många bolag börjat ta tag i mera då dom är intresserade av att komma åt detta.

Jag har kontaktat flera försäkrings bolag men inte kunnat få ner alla mail pga formaten men..här kommer ett uttag från ett försäkringsbolag:

3. "Vilka konsekvenser kan hända om ett fordon skenförsäkras och blir
inblandad i en olycka? Blir det straffavgift? Ingen ersättning alls?"
Svar: Ingen ersättning alls. I våra villkor står det att det måste vara den
huvudsaklige brukaren av fordonet som ska vara försäkringstagare.

De/Dem

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
4 mars 2012
walmae skrev:
har kvitto på den för 65 000 kr men på bilpriser.se står det att värdet på den ligger på ca 65-70 tusen hos privatperson och hos handlare 80 000 kr. Hur stor är risken att få ut nått liknande det som står där?
Hur lång tid kan en sådan här process ta tror du? Sitter lite dåligt till utan bil då jag kör ca 100-150 mil i veckan.
Är det en lång process att kriga med sitt försäkringsbolag om inlösningen?
Samt att det är min mamma som står på bilen och försäkring är det viktigt att hon sköter allt med försäkringen?
Ursäkta att jag har så många frågor men ja, mycke som snurrar i huvudet såhär nu..

Ursäkta! Du köpte bilen och din mamma står på försäkringen......HM!!!!!! Hur gick det till??

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
4 mars 2012
Du har inte hört talas om skenförsäkring?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
4 mars 2012
discokapten skrev:
Du har inte hört talas om skenförsäkring?

Såg inte förrens nu att hans mamma även stod för bilen.......okay då fattar jag vad du menar!

/Benny
Senast redigerat av Vettemannen (4 mars 2012)

Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
4 mars 2012
En fundering bara
"huvudsaklige brukaren av fordonet" hur avgörs det? den som använda bilen mest?

om någon hoppar på mig, så har jag båda bilarna står på mig själv!

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
4 mars 2012
kwansa skrev:
En fundering bara
"huvudsaklige brukaren av fordonet" hur avgörs det? den som använda bilen mest?

om någon hoppar på mig, så har jag båda bilarna står på mig själv!

Så skulle jag tolka det.

/Benny

Min youtubekanal!

Sök