3242
Sök

Hur koppla kondensator?

143 Inlägg
2 mars 2012
Trådstartare
#1
Tjena!
Har en kondensator jag tänkt koppla in i bilen, har sökt runt och allt sånt för att försöka begripa hur den ska kopplas, men jag blir inte klokare.
Kondensatorn har bara en + och en -, dom som har 2 av varje är ju skitlätta och koppla in, men jag fattar inte mej på denna.
Laddar upp en bild också så att alla förstår hur jag menar.

http://img593.imageshack.us/img593/7153/img201203021946581.jpg

Om nån orkar rita en snabb skiss hur den ska kopplas vore väldigt bra!


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
2 mars 2012
#2
Du behöver kabelskor på kablarna som ska anslutas, sen så är det bara att skruva fast dom på kondensatorn. Dels jord från karossen till kondensatorn och sen vidare till steget. Sen plus från batteriet till kondensatorn och vidare till steget.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

143 Inlägg
3 mars 2012
Trådstartare
#3
ChriZtoffer skrev:
Du behöver kabelskor på kablarna som ska anslutas, sen så är det bara att skruva fast dom på kondensatorn. Dels jord från karossen till kondensatorn och sen vidare till steget. Sen plus från batteriet till kondensatorn och vidare till steget.
Jo, kontakterna har jag, dock inte på bild.
Men ska jag trycka in både kabeln från batteriet och den som ska vidare till steget i samma kontakt?


3 187 Inlägg
3 mars 2012
#4
MostWanted93 skrev:
ChriZtoffer skrev:
Du behöver kabelskor på kablarna som ska anslutas, sen så är det bara att skruva fast dom på kondensatorn. Dels jord från karossen till kondensatorn och sen vidare till steget. Sen plus från batteriet till kondensatorn och vidare till steget.
Jo, kontakterna har jag, dock inte på bild.
Men ska jag trycka in både kabeln från batteriet och den som ska vidare till steget i samma kontakt?
ja det ska du.


451 Inlägg
3 mars 2012
#5
MostWanted93 skrev:
ChriZtoffer skrev:
Du behöver kabelskor på kablarna som ska anslutas, sen så är det bara att skruva fast dom på kondensatorn. Dels jord från karossen till kondensatorn och sen vidare till steget. Sen plus från batteriet till kondensatorn och vidare till steget.
Jo, kontakterna har jag, dock inte på bild.
Men ska jag trycka in både kabeln från batteriet och den som ska vidare till steget i samma kontakt?
Svar ja.

http://commons.wikimedia.org/wiki/File: … tor_hg.jpg
En kondensator är väldigt simpel så man behöver inte krångla till det hela wink
Senast redigerat av Rigan (3 mars 2012)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
4 mars 2012
#6
MostWanted93 skrev:
ChriZtoffer skrev:
Du behöver kabelskor på kablarna som ska anslutas, sen så är det bara att skruva fast dom på kondensatorn. Dels jord från karossen till kondensatorn och sen vidare till steget. Sen plus från batteriet till kondensatorn och vidare till steget.
Jo, kontakterna har jag, dock inte på bild.
Men ska jag trycka in både kabeln från batteriet och den som ska vidare till steget i samma kontakt?
Beror på hur du menar, om du kallar kabelskorna för "kontakt" så säger jag nej, köp passande kabelsko till var och en av kablarna och löd eller pressa fast dessa på kablarna.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

60 Inlägg
4 mars 2012
#7
på - polen sätter du fast en kabel som går till jord.

På + polen så sätter du fast kabeln som går från batteriets + pol. Därifrån (kondensatorns + pol) vidare till stegets + pol.

3 187 Inlägg
4 mars 2012
#8
SPLHell skrev:
på - polen sätter du fast en kabel som går till jord.

På + polen så sätter du fast kabeln som går från batteriets + pol. Därifrån (kondensatorns + pol) vidare till stegets + pol.
och varför inte göra samma med minus?


Offroad Racing
3 122 Inlägg
4 mars 2012
#9
big-jepp skrev:
SPLHell skrev:
på - polen sätter du fast en kabel som går till jord.

På + polen så sätter du fast kabeln som går från batteriets + pol. Därifrån (kondensatorns + pol) vidare till stegets + pol.
och varför inte göra samma med minus?
Precis?

det är ju bara att klippa kablarna som går till/ från steget o sen "skarva dom" vid anslutningarna på kondensatorn. Alltså bara klippa kablarna på rätt ställe, sätta dit kabelskor på dom fyra ändarna o sen skruva fast dom på rätt anslutning på kondensatorn. (plus på plus o minus på minus) Sen är det ju klart.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

60 Inlägg
4 mars 2012
#10
big-jepp skrev:
SPLHell skrev:
på - polen sätter du fast en kabel som går till jord.

På + polen så sätter du fast kabeln som går från batteriets + pol. Därifrån (kondensatorns + pol) vidare till stegets + pol.
och varför inte göra samma med minus?
Tänkte mest på att man kan jorda den i chassit direkt, därmed en kort kabel bara. Man kan göra på ett antal sätt.

Team dBakuten
3 453 Inlägg
4 mars 2012
#11
Nu kommer elaka jag och undrar av vilken anledning skall det kopplas in en kondensator?

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

21 761 Inlägg
4 mars 2012
#12
Det dröjde ju länge innan du skrev i tråden, börjar du bli gammal? wink

Team dBakuten
3 453 Inlägg
4 mars 2012
#13
Drönirettab skrev:
Det dröjde ju länge innan du skrev i tråden, börjar du bli gammal? wink
Kanske är så hahaha.. smile

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

3 187 Inlägg
4 mars 2012
#14
Tokken skrev:
Nu kommer elaka jag och undrar av vilken anledning skall det kopplas in en kondensator?
får hålla med batterinörd här! bara väntat på din ingång i diskussionen wink

jag har gett upp, ingen som lyssnar på det ändå.. speciellt inte om dom redan har köpt den wink


3 187 Inlägg
4 mars 2012
#15
SPLHell skrev:
big-jepp skrev:
SPLHell skrev:
på - polen sätter du fast en kabel som går till jord.

På + polen så sätter du fast kabeln som går från batteriets + pol. Därifrån (kondensatorns + pol) vidare till stegets + pol.
och varför inte göra samma med minus?
Tänkte mest på att man kan jorda den i chassit direkt, därmed en kort kabel bara. Man kan göra på ett antal sätt.
kondensatorn ska sitta så nära steget som möjligt så den blir oftast kortare så.


Team dBakuten
3 453 Inlägg
4 mars 2012
#16
big-jepp skrev:
Tokken skrev:
Nu kommer elaka jag och undrar av vilken anledning skall det kopplas in en kondensator?
får hålla med batterinörd här! bara väntat på din ingång i diskussionen wink

jag har gett upp, ingen som lyssnar på det ändå.. speciellt inte om dom redan har köpt den wink
Är så ibland ja.. men min fråga är ganska ok ändå för det är räääätt så många som kastar in en kondensator
fortfarande i hopp om att få mer ström. Vilket inte blir riktigt rätt.

Har man strömproblem är ett extra batteri den enda vettiga lösningen.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

3 187 Inlägg
4 mars 2012
#17
Tokken skrev:
big-jepp skrev:
Tokken skrev:
Nu kommer elaka jag och undrar av vilken anledning skall det kopplas in en kondensator?
får hålla med batterinörd här! bara väntat på din ingång i diskussionen wink

jag har gett upp, ingen som lyssnar på det ändå.. speciellt inte om dom redan har köpt den wink
Är så ibland ja.. men min fråga är ganska ok ändå för det är räääätt så många som kastar in en kondensator
fortfarande i hopp om att få mer ström. Vilket inte blir riktigt rätt.

Har man strömproblem är ett extra batteri den enda vettiga lösningen.
absolut, men ingen som lyssnar när man säger det. ska alltid testas innan, sen är det vissa som t.ex. blir aa med blinkande lampor pga en kondensator och tror då att dom löst problemet.. dock har dom ju bara "döljt" problemet, strömdipparna är ju fortfarande kvar. sen skriver dom, steget pajade, och när man förklarar varför, DÅ först fattar dom..

(obs säger inte att det är så i detta fallet)


265 Inlägg
4 mars 2012
#18

Rise and rise again, until lambs become lions!

143 Inlägg
5 mars 2012
Trådstartare
#19
Tackar för svar..
Och anledningen till att jag ska sätta in kondensatorn är bara för att jag fick ett bra paketpris på högtalare och kondensator och för att den är ganska snygg, har inga problem med strömmen.
Sen varnar denhär kondensatorn också om strömmen sjunker under 9.2 volt, vilket kan vara väldigt bra om man står och spelar med bilen avstängd eller nått


Team dBakuten
3 453 Inlägg
5 mars 2012
#20
MostWanted93 skrev:
Tackar för svar..
Och anledningen till att jag ska sätta in kondensatorn är bara för att jag fick ett bra paketpris på högtalare och kondensator och för att den är ganska snygg, har inga problem med strömmen.
Sen varnar denhär kondensatorn också om strömmen sjunker under 9.2 volt, vilket kan vara väldigt bra om man står och spelar med bilen avstängd eller nått
Vid 9.2 Volt har det mesta brunnit upp i alla fall..

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!


Sök