2564
Sök

Vibration i växelspak på 1,3,5an

83 Inlägg
3 mars 2012
Trådstartare
Upptäckte ett "fel" på min växellåda nu nyss när jag va ute och åkte!
När jag gav lite extra gaspådrag så kommer små men intensiva vibrationer på 1an,3an och 5an men inte 2an och 4an :S
Vad kan de vara? går de att laga eller är de att byta ut?

och om de inte går att laga vilka lådor passar på m54b22? passar exempel en låda från en 323,325,330 e46:a?

Har en Bmw 320I e46 -03

Sponsorer: AudioVideo Mora "Batteri, Kabel m.m"
Leverantörer Ljud: EJ KLART

458 Inlägg
3 mars 2012
Har absolut ingen erfarenhet av BMW lådor men det låter i mina öron som glappiga bussningar till spakställ/växelväljare
Mvh John

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
3 mars 2012
Fick de symtomet på en e34 när Hardy skivan va dålig.
Länkaget till växel spaken sitter så nära Hardy skivan så när man gasar och den är dåligt slår den mot växel länkaget.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

83 Inlägg
3 mars 2012
Trådstartare
Hardyskivan är dålig de vet jag då den ska bytas nu i helgen, men den ger mer kraftiga slag i kardantunneln,
för den har vart dålig i ett par veckor men dom små vibrationerna har inte kommit för ens igår

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
3 mars 2012
Badsound skrev:
Hardyskivan är dålig de vet jag då den ska bytas nu i helgen, men den ger mer kraftiga slag i kardantunneln,
för den har vart dålig i ett par veckor men dom små vibrationerna har inte kommit för ens igår

Okej. Men när den blir tillräckligt dålig och mjuk, då buktar den ut på tre ställen när du gasar. Då slår den mot växel länkaget. När du kryper under för att byta kommer du säkert se att den har skavt emot länkaget.
När en Hardy skiva börjar bli dålig och man gasar lite blir den snabbt sämre och sämre.

83 Inlägg
3 mars 2012
Trådstartare
Länkaget sitter de på lådan? å hur ser den ca ut, snabbförklaring räcker kan inte skryta om min erfarenheter percis:P

marwin_of_sweden skrev:
Badsound skrev:

Okej. Men när den blir tillräckligt dålig och mjuk, då buktar den ut på tre ställen när du gasar. Då slår den mot växel länkaget. När du kryper under för att byta kommer du säkert se att den har skavt emot länkaget.
När en Hardy skiva börjar bli dålig och man gasar lite blir den snabbt sämre och sämre.

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
3 mars 2012
De är några stag, går ifrån växelspaken och framåt på växellådan. På ovansidan.
Men du vet hur hardyskivan ser ut? En stor gummi puck där kardan sitter på växellådan. Precis över den går växellänkagen. Dom brukar inte bli skadade av Hardyskivan, men du borde se att dom har blivit lite skavda eller blankpolerade av hardy skivan.

83 Inlägg
5 mars 2012
Trådstartare
Såg den, å nu efter bytet så är det bra igen, men la märke till att stödlagret är dåligt ist -.-"
Tack för hjälpen å förklaringen
marwin_of_sweden skrev:
Men du vet hur hardyskivan ser ut? En stor gummi puck där kardan sitter på växellådan. Precis över den går växellänkagen. Dom brukar inte bli skadade av Hardyskivan, men du borde se att dom har blivit lite skavda eller blankpolerade av hardy skivan.
Senast redigerat av Badsound (5 mars 2012)

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
5 mars 2012
Badsound skrev:
Såg den, å nu efter bytet så är det bra igen, men la märke till att stödlagret är dåligt ist -.-"
marwin_of_sweden skrev:

Va bra:) du menar bussningen som stödlagret ligger i? Byt den så snart du kan, de blir ett jävla liv under bilen om den bussningen ger med sig:p den är lättare att byta än hardyskivan och kostar mindre har jag för mig:)
Senast redigerat av marwin_of_sweden (5 mars 2012)

83 Inlägg
5 mars 2012
Trådstartare
Ja för de förekommer fortfarande ljud, men inte vibrationer i växelspaken som tidigare utan dunkar nånstans vid gaspådrag, "dock mer när man svänger"

marwin_of_sweden skrev:
Badsound skrev:
marwin_of_sweden skrev:

Va bra:) du menar bussningen som stödlagret ligger i? Byt den så snart du kan, de blir ett jävla liv under bilen om den bussningen ger med sig:p den är lättare att byta än hardyskivan och kostar mindre har jag för mig:)

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
5 mars 2012
Hmm, det låter mer som bakvagnsbussningarna:/ alt. Bussningen till bak diffen.
Kände du på kardan om bussningen till stödlagret va dålig?
Senast redigerat av marwin_of_sweden (5 mars 2012)

Sök