3681
Sök

Klantig inkoppling av batteri.

32 Inlägg
3 mars 2012
Trådstartare
#1
Kopplade in min bas och slutsteg igår, allt va som bra och körde väldigt länge igår kväll, sedan så började framhögtalarna låta konstigt så for hem och skulle byta till ett par andra, lät likadant så tänkte att det är något fel på kablarna, så kollade och allt va fint, de började låta bättre en tväris, sen dog bilen och vägrade starta, hade jag musik på så blinkade lamporna så tänkte att batteriet va dött (batteriet va väldigt gammalt och inte använt innan jag använde det), skulle byta batteri till ett nyare mormor köpte för bara ett tag sen i sin bil, men så klantig som jag är så tänkte jag ju att polerna ska va utåt, men på hennes bil satte det på andra sidan så blev tvärtom, så råkade koppla - till + och + till -, det började ryka ur generator kablarna, vit rök och luktade inte som vanlig rök, stängde av allt, kopplade ur batteriet och började kika, kablarna just innan dom sitter i fästet på generatorn brann, kollade hur dem såg ut men de såg då inte så dåliga ut, men satte eltejp runt så dom inte ska åka in i varandra, testade byta tillbaka till de gamla batteriet bara för kolla och då försöker motorn gå igång men låter som startmotorn inte vill hjälpa till, kollade kablarna dit och de såg iaf fina ut, men tror de gamla batteriet är väldigt urladdat


Vad kan vara fel? Blir det att köpa en ny generator eller kan man åtgärda?
kan det vara att batteriet är så pass gammalt att de gjorde sig av med mer än vad generatorn kunde ge och på de sätter "råkade" jag byta till ett annat batteri...?
Har en w123 200 -85a bensinare,
hjälp snarast!


Känner mig väldigt klantig då detta fel inte är de duktigaste man kan göra... menmen skyller på att jag ville ha igång bilen så fort som möjligt:)

Forummoderator
18 117 Inlägg
3 mars 2012
#2
Hade det varit en fransk bil hade troligen skiten flugit i luften :-) Men en gammal MB brukar tåla en del. Visst kan du eldat upp generatorn men jag hade satt i ett nytt batteri och startat...

Först kan man ju sätta i ett batteri och amperemäta innan du kopplar in det samt även "dutta" lite på pluspolen så att det inte blir ett fyrverkeri.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

32 Inlägg
3 mars 2012
Trådstartare
#3
har testat ett nytt batteri och det låter som den vill gå igång men är som att den inte "orkar".... vad kan va fel?

1 785 Inlägg
4 mars 2012
#4
misterbil skrev:
Kopplade in min bas och slutsteg igår, allt va som bra och körde väldigt länge igår kväll, sedan så började framhögtalarna låta konstigt så for hem och skulle byta till ett par andra, lät likadant så tänkte att det är något fel på kablarna, så kollade och allt va fint, de började låta bättre en tväris, sen dog bilen och vägrade starta, hade jag musik på så blinkade lamporna så tänkte att batteriet va dött (batteriet va väldigt gammalt och inte använt innan jag använde det), skulle byta batteri till ett nyare mormor köpte för bara ett tag sen i sin bil, men så klantig som jag är så tänkte jag ju att polerna ska va utåt, men på hennes bil satte det på andra sidan så blev tvärtom, så råkade koppla - till + och + till -, det började ryka ur generator kablarna, vit rök och luktade inte som vanlig rök, stängde av allt, kopplade ur batteriet och började kika, kablarna just innan dom sitter i fästet på generatorn brann, kollade hur dem såg ut men de såg då inte så dåliga ut, men satte eltejp runt så dom inte ska åka in i varandra, testade byta tillbaka till de gamla batteriet bara för kolla och då försöker motorn gå igång men låter som startmotorn inte vill hjälpa till, kollade kablarna dit och de såg iaf fina ut, men tror de gamla batteriet är väldigt urladdat


Vad kan vara fel? Blir det att köpa en ny generator eller kan man åtgärda?
kan det vara att batteriet är så pass gammalt att de gjorde sig av med mer än vad generatorn kunde ge och på de sätter "råkade" jag byta till ett annat batteri...?
Har en w123 200 -85a bensinare,
hjälp snarast!


Känner mig väldigt klantig då detta fel inte är de duktigaste man kan göra... menmen skyller på att jag ville ha igång bilen så fort som möjligt:)

Det som kan hända när man vänder på polerna som du gjort vid inkoppling av det nyare batteriet är att likriktardioderna förstörs. Om det har hänt blir lindningarna i generatorn alltid inkopplade till batteriet ofrivilligt och laddar ur batteriet. Det du behöver göra köra till en verkstad och kontrollera om dioderna är kortslutna eller ej. Om de är okej räcker det att byta batteri.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

32 Inlägg
4 mars 2012
Trådstartare
#5
Har testat ett nytt och hände inget så dioderna är nog trasiga, är det att byta generator som gäller  alltså ?

1 785 Inlägg
4 mars 2012
#6
misterbil skrev:
Har testat ett nytt och hände inget så dioderna är nog trasiga, är det att byta generator som gäller  alltså ?

Då är det fler saker som är sönder. Om du sätter in ett nytt batteri tar det runt 24 innan det är urladdat.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

32 Inlägg
4 mars 2012
Trådstartare
#7
Eller det låter som motorn vill starta menkänns som startmotorn inte får grepp typ..
Vad kan det bero på?

21 761 Inlägg
4 mars 2012
#8
misterbil skrev:
Eller det låter som motorn vill starta menkänns som startmotorn inte får grepp typ..

Hur menar du där, låter det som att startmotorns kuggar "slirar" (skorrar) när den ska starta?

577 Inlägg
4 mars 2012
#9
misterbil skrev:
Eller det låter som motorn vill starta menkänns som startmotorn inte får grepp typ..
Vad kan det bero på?

Knacka på startmotorn med hammare eller något medans du försöker starta.

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

32 Inlägg
4 mars 2012
Trådstartare
#10
Ja precis låter lite som startmotorn slirar och inte får fäste typ , kan det vara en kabel som gick sönder efter kortslutningen? Men det började komma rök ifrån generatorn men antar att några kablar dog....

577 Inlägg
4 mars 2012
#11
misterbil skrev:
Ja precis låter lite som startmotorn slirar och inte får fäste typ , kan det vara en kabel som gick sönder efter kortslutningen? Men det började komma rök ifrån generatorn men antar att några kablar dog....

Nej men det finns nån komponent i startmotorn, kommer inte ihåg vad den heter men som sagt, hjälper de o knacka på den? edit: solenoid heter de
Senast redigerat av risodlarn (4 mars 2012)

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

21 761 Inlägg
4 mars 2012
#12
När man kopplar ett batteri fel så kan en del elektronik som sagt gå sönder, kanske även startmotorns solenoid har fått stryk men jag är inte helt säker tyvärr. hmm

Bas För Ditt As!!!!!!
353 Inlägg
4 mars 2012
#13
Prova med start hjälp från en annan bil.

Följ gärna mitt projekt! "Volvo S40N"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=236594

32 Inlägg
4 mars 2012
Trådstartare
#14
Har testat knacka
, får kolla imorgon bitti

1 353 Inlägg
5 mars 2012
#15
du har förmodligen bränt solenoiden i startmotorn också,
det är den som skjuter fram/knuffar ut dreven som skall snurra runt på startkransen/svänghjulet.

utan den så snurrar startmotorn i tomma luften typ.

There's no replacement for displacement

32 Inlägg
5 mars 2012
Trådstartare
#16
Hur åtgärdas de?

577 Inlägg
5 mars 2012
#17
misterbil skrev:
Hur åtgärdas de?

du byter startmotor, eller solenoid

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

32 Inlägg
5 mars 2012
Trådstartare
#18
Solenoiden är det klumpensom sitter där ?

21 761 Inlägg
5 mars 2012
#19
Ja, klumpen som sitter ovanpå startmotorn och där bla batteripluskabeln sitter ansluten. smile

32 Inlägg
5 mars 2012
Trådstartare
#20
kan man bara byta ut den? har annars en startmotor som funkar liggandes, men de förklarar ju ändå inte varför de började ryka från generatorn, eller?


Sök