misterbil skrev:
Kopplade in min bas och slutsteg igår, allt va som bra och körde väldigt länge igår kväll, sedan så började framhögtalarna låta konstigt så for hem och skulle byta till ett par andra, lät likadant så tänkte att det är något fel på kablarna, så kollade och allt va fint, de började låta bättre en tväris, sen dog bilen och vägrade starta, hade jag musik på så blinkade lamporna så tänkte att batteriet va dött (batteriet va väldigt gammalt och inte använt innan jag använde det), skulle byta batteri till ett nyare mormor köpte för bara ett tag sen i sin bil, men så klantig som jag är så tänkte jag ju att polerna ska va utåt, men på hennes bil satte det på andra sidan så blev tvärtom, så råkade koppla - till + och + till -, det började ryka ur generator kablarna, vit rök och luktade inte som vanlig rök, stängde av allt, kopplade ur batteriet och började kika, kablarna just innan dom sitter i fästet på generatorn brann, kollade hur dem såg ut men de såg då inte så dåliga ut, men satte eltejp runt så dom inte ska åka in i varandra, testade byta tillbaka till de gamla batteriet bara för kolla och då försöker motorn gå igång men låter som startmotorn inte vill hjälpa till, kollade kablarna dit och de såg iaf fina ut, men tror de gamla batteriet är väldigt urladdat
Vad kan vara fel? Blir det att köpa en ny generator eller kan man åtgärda?
kan det vara att batteriet är så pass gammalt att de gjorde sig av med mer än vad generatorn kunde ge och på de sätter "råkade" jag byta till ett annat batteri...?
Har en w123 200 -85a bensinare,
hjälp snarast!
Känner mig väldigt klantig då detta fel inte är de duktigaste man kan göra... menmen skyller på att jag ville ha igång bilen så fort som möjligt:)