3525
Sök

Klantig inkoppling av batteri.

21 761 Inlägg
5 mars 2012
#21
Inuti generatorn sitter det flera dioder, när man kopplar batteriet fel så kortsluts dioderna och kan gå sönder. Röken från generatorn var troligen dioderna. smile

32 Inlägg
5 mars 2012
Trådstartare
#22
vad gör dioderna? kan man fortfarande använda generatorn eller måste jag köpa en ny?

21 761 Inlägg
5 mars 2012
#23
Dioderna likriktar spänningen så att det blir vanlig likspänning eftersom generatorn "tillverkar" växelspänning i grunden. Om dioderna har gått sönder så brukar det gå att byta dem, jag vet dock inte hur mycket sånt kostar normalt sett. Ny/annan generator är kanske ett bättre alternativ i så fall. smile

32 Inlägg
5 mars 2012
Trådstartare
#24
okejokej, hittade en generator på bildelsbasen för 500, tyckte det va ett bra pris iallfall:) men startmotor måste jag alltså också köpa?

Forummoderator
18 117 Inlägg
5 mars 2012
#25
misterbil skrev:
okejokej, hittade en generator på bildelsbasen för 500, tyckte det va ett bra pris iallfall:) men startmotor måste jag alltså också köpa?

Har du provat att dra igång bilen?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

32 Inlägg
5 mars 2012
Trådstartare
#26
testade putta men låter som jag beskrivit ovan, att den vill igång men inte riktigt "orkar" som att startmotorn inte hjälper tpy..

Forummoderator
18 117 Inlägg
5 mars 2012
#27
misterbil skrev:
testade putta men låter som jag beskrivit ovan, att den vill igång men inte riktigt "orkar" som att startmotorn inte hjälper tpy..

Om den inte går igång på rull så har ju inte startmotorn något med saken att göra. Därav frågan. Då är det något annat fel.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

32 Inlägg
5 mars 2012
Trådstartare
#28
Dock va det med det gamla batteriet (det som vart kortslutet) har inte testat med något annat batteri än så länge.. när jag kopplar in ett annat batteri så fungerar alla lampor som de ska, all ström funkar typ, bilen vill bara inte starta..

Forummoderator
18 117 Inlägg
5 mars 2012
#29
misterbil skrev:
Dock va det med det gamla batteriet (det som vart kortslutet) har inte testat med något annat batteri än så länge.. när jag kopplar in ett annat batteri så fungerar alla lampor som de ska, all ström funkar typ, bilen vill bara inte starta..

Om ingen redan föreslagit det så:
Sätt på tändningen och glöm inte att kolla så lådan står i friläge! dra en pluskabel från batteriet ner till solenioden på startmotorn (Den extra lilla klumpen på denna) där en tjock kabel från batteriet är anslutet finns även en liten vanlig kabel som säkert är ansluten med ett vanligt flatstift. Här lägger du på plus. Då ska den snurra och veva igång maskin. Om inte så har du ett fel där.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

32 Inlägg
5 mars 2012
Trådstartare
#30
alltså på solenoiden är det ju 2 kablar om jag inte misstar mig, en smalare och en fetare kabel, till den fetare allts¨?

21 761 Inlägg
5 mars 2012
#31
Som jag förstod av inläggen #7 och #10 så fungerade startmotorn, men att inte kugghjulet greppade in ordentligt. Kanske det inte var så ändå, i så fall får det ju kollas upp. smile

32 Inlägg
5 mars 2012
Trådstartare
#32
ja precis, den låter ju och snurrar men kuggen greppar inte, får kolla imorgon då det blir ljust ute:)

kan jag använda mig av typ en slutstegs strömkabel och dra?

Forummoderator
18 117 Inlägg
5 mars 2012
#33
misterbil skrev:
alltså på solenoiden är det ju 2 kablar om jag inte misstar mig, en smalare och en fetare kabel, till den fetare allts¨?

Till den smalare. Den feta kabeln förser startmotorn med kräm. Den smala är en typ av "Signalkabel" som gör att solenoiden skjuter ut kuggkransen mot motors dito och när den gör detta får startmotorn kraft av den tjocka.

Den smala alltså. En vanlig 1.5mm2 kabel räcker gott.
Senast redigerat av Dieselsmurfen (5 mars 2012)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

32 Inlägg
5 mars 2012
Trådstartare
#34
okejokej får återkomma med svar:), men dioderna på generatorn lär väl ha pajjat, går de köpa nytt och laga? eller är de bättre att köpa en helt ny generator?

Forummoderator
18 117 Inlägg
5 mars 2012
#35
misterbil skrev:
okejokej får återkomma med svar:), men dioderna på generatorn lär väl ha pajjat, går de köpa nytt och laga? eller är de bättre att köpa en helt ny generator?

I vissa fall sitter dioderna ingjutna i en plastbit på generatorn som även innehåller kolen och sitter med 2 skruvar. I andra fall på helt annan plats... I ditt fall tror jag ny gen är att rekommendera som även Drönirettab var inne på. Ta sen den gamla och plantera på köksbordet med ett par öl i kylen så kan det bli en lärande kväll :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

32 Inlägg
5 mars 2012
Trådstartare
#36
Får köpa en sådan och återkomma med svar:)

32 Inlägg
6 mars 2012
Trådstartare
#37
ska ut nu och kika lite, om batterilampan lyser så funkar inte generatorn va? men om den inte gör de borde generatornklarat sig eller:)?

32 Inlägg
6 mars 2012
Trådstartare
#38
va ut och kollade idag, tog ett fräscht batteri och satte i, försökte starta men som tidigare sagt så låter motorn men vill inte gå igång, lampor och elen i bilen funkar som det ska, sen slog vi av tändningen, då började det ryka som satan ur generatorn och drog då bort kablarna från batteriet,

generatorn vart kokhet och vi skruvade bort den senare, kablaget som sitter i "dosan" på generatorn hade då skyddsgummit som ska sitta på dom smält bort då kablarna va kokheta,

morsan som ska leka doktor ibland sa att det bara är någon kabel som kortslutit och inte att generatorn gått sönder.. vill ha hjälp av er proffs nu=(

Antar att generatorn nu är död då den började j*vla koka, startmotorn låter, tänkte koppla en direkt kontakt från batteriet till solenoiden men vågade inte då de började ryka så det hann jag inte med..

Har även en Mercedes handbok hemma liggandes och satt och kollade i den men hittade typ inget vettigt iallfall..

21 761 Inlägg
6 mars 2012
#39
Så startmotorn bråkar alltså fortfarande fastän generatorn är bortkopplad?

Kolla upp alla batterikablar så att de inte de har smältskador, se till att de sitter som de ska både på startmotorn och i karossen/motorn. Om någon av kablarna har skador så byt ut den. Generatorn är mest troligen "kokt" (ursäkta skämtet), jag tror nog att du får byta den. Du kan iof ta den till en bilverkstad och be dem kolla upp den om du vill. smile

32 Inlägg
6 mars 2012
Trådstartare
#40
jo, men ville inte pilla då de uppstod rök så vart lite "rädd" så att säga ;D alltså dra en ny kabel..

jo hade märkt det, men kablarna som går till generatorn sitter i en klump typ, vet inte hur jag ska få loss den... polarn hade med sig en sån där penna man kollar typ vart strömmen slutar, men såklart tog han med sig ngn som bara funkar inomhus, så blir mer imorgon.... har ju stereo, slutsteg osv, kan de ha gått sönder(menar alltså 4 ever) pga detta? är ju säkrat till rätt mycket ändå, och har några säkringar iallfall som kanske hinnerskydda, säkringarna som sitter i motorrummet har jag kollatpå men ser inte ut som dom gått sönder, kan dom gjort det ändå?


Sök