3702
Sök

Klantig inkoppling av batteri.

Forummoderator
18 117 Inlägg
6 mars 2012
#41
misterbil skrev:
jo, men ville inte pilla då de uppstod rök så vart lite "rädd" så att säga ;D alltså dra en ny kabel..

jo hade märkt det, men kablarna som går till generatorn sitter i en klump typ, vet inte hur jag ska få loss den... polarn hade med sig en sån där penna man kollar typ vart strömmen slutar, men såklart tog han med sig ngn som bara funkar inomhus, så blir mer imorgon.... har ju stereo, slutsteg osv, kan de ha gått sönder(menar alltså 4 ever) pga detta? är ju säkrat till rätt mycket ändå, och har några säkringar iallfall som kanske hinnerskydda, säkringarna som sitter i motorrummet har jag kollatpå men ser inte ut som dom gått sönder, kan dom gjort det ändå?

Den pennan gillar växelström som vi har i husen hemma. Den kan få svårt att detektera likstömmen som förekommer i bilar. Inget bra instrument för ändamålet! En multimeter är bra.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

32 Inlägg
6 mars 2012
Trådstartare
#42
jo märkte det, men hans låtsaspappa hade en som är särskild för bilar tydligen.

kan tillägga att jag inte testade starta bilen efter att jag plockat ut generatorn!

32 Inlägg
7 mars 2012
Trådstartare
#43
ska jag koppla in ett batteri och koppla på - kabeln men inte + sen dra jag en kabel från + till solenoidens lilla kabel ?

32 Inlägg
7 mars 2012
Trådstartare
#44
Kom igen svara !!

Har fixat en generator som jag ska sätta i bilen snart, ska fixa en ny signalkabel till startmotor också, ska även kolla tändstiften som någon också föreslog, men om dom inte ger gnista vad kan det var för fel då?

21 761 Inlägg
7 mars 2012
#45
Batteripluskabeln måste kopplas in, det är ju den som ger huvudplusspänningen till startmotorn. smile

Om det inte kommer gnista så kan tex tändelektroniken ha fått sig en smäll, om bilen har elektronisk tändning alltså.

32 Inlägg
8 mars 2012
Trådstartare
#46
okejokej, när jag sätter i ett batteri så börja de komma gnistor rätt mycket, vad kan det bero på? och nu antar jag att generatorn inte kan ryka pga att den e borttagen, (hoppas jag)

21 761 Inlägg
8 mars 2012
#47
Då är det nog någon ytterligare kabel eller komponent som har kortslutning är jag rädd. smile

32 Inlägg
8 mars 2012
Trådstartare
#48
Jobbigt att leta trasiga kablar.. Vi testade dra en direkt kabel  från plus till solenoiden och då snurrade startmotorn utan resultat så antar att startmotorn är knas, det gnista när jag råka använda de batteriet som va kortslutet.. Kan även tillägga att min generator inte hade någon jord, varför vet jag inte.. Ska ut och knackapå smotorn och försöka rulla igång den..återkommer med svar

Forummoderator
18 117 Inlägg
8 mars 2012
#49
När man monterar ett batteri kommer det alltid nåt litet tick då klockan drar lite men gnistor ska det inte komma på en så pass gammal bil! Det var ju tråkigt att höra att startmotorn troligen lagt av. Det trodde jag inte!

En mätning mellan batteri och kabelsko ger hur mycket den drar vid vila. Det ska inte vara mycket. 0,03 Ampere och neråt men alt är beroende på bilen ifråga.

Tändstiften vågar jag påstå inte har skadats.

Tändspole, tändningslås, centrallås osv. Mycket KAN ha skadats. En kabelbrand bakom panelen kan i värsta fall göra det tveksamt om du ska laga bilen överhuvudtaget. Det beror på skick och hur mycket du gillar din bil så klart!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

32 Inlägg
8 mars 2012
Trådstartare
#50
Kommit fram att startmotorn lever:-) vi tror att tändspolen kan vara mysteriet så ska på  skroten imorgon så får vi se, älskar min betta ju..

32 Inlägg
8 mars 2012
Trådstartare
#51
Om det blivit kabelbrand bakom panelen känns inte så rimligt tycker jag som är okunnig då alla lampor etc funkar:s

Forummoderator
18 117 Inlägg
8 mars 2012
#52
misterbil skrev:
Om det blivit kabelbrand bakom panelen känns inte så rimligt tycker jag som är okunnig då alla lampor etc funkar:s

Nej det låter ju bra! Hoppas på tändspolen!

Edit: Har inte dessa ett motstånd kopplat parallellt med tändspolen? kolla.
Senast redigerat av Dieselsmurfen (8 mars 2012)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

32 Inlägg
8 mars 2012
Trådstartare
#53
Dieselsmurfen skrev:
misterbil skrev:
Om det blivit kabelbrand bakom panelen känns inte så rimligt tycker jag som är okunnig då alla lampor etc funkar:s

Nej det låter ju bra! Hoppas på tändspolen!

Edit: Har inte dessa ett motstånd kopplat parallellt med tändspolen? kolla.

hoppas verkligen på det.. fick köpa vraket för en billig peng och slutade med att den gick igenom UA på besiktning:) sen har de väl hänt lite saker, men det får man räkna med, gammal bil och stått still i 3 år innan jag tog över den:)

hänger inte med:$ utvecklaD;

32 Inlägg
8 mars 2012
Trådstartare
#54
menar du att den typ har "skydd" så den inte kan gå sönder via t.ex en kortslutning?

785 Inlägg
8 mars 2012
#55
Kolla jorden till motorn.

Utan bra jord, hjälper det inte med vad du änn gör.

Ta en startkabel mellan - på betteriet och sätt på lämpligt ställe på motorn.

Its not the fart that kills, its the smell...

Forummoderator
18 117 Inlägg
8 mars 2012
#56
Fredde_Vette skrev:
Kolla jorden till motorn.

Utan bra jord, hjälper det inte med vad du änn gör.

Ta en startkabel mellan - på betteriet och sätt på lämpligt ställe på motorn.

Bra tips!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

32 Inlägg
9 mars 2012
Trådstartare
#57
Fredde_Vette skrev:
Kolla jorden till motorn.

Utan bra jord, hjälper det inte med vad du änn gör.

Ta en startkabel mellan - på betteriet och sätt på lämpligt ställe på motorn.

ursäkta för denna fråga då jag inte kan så mycket, men kan en kortslutning påverka jorden? eller tändingen?

och om jorden nu skulle va dålig, kan det påverka det som kan vara "problemet"

785 Inlägg
9 mars 2012
#58
Du kan ha bränt sönder jordflätan när du polvände batteriet.

En dåligt jordad motor kan ge vilka fel som hellst.

Om du matar startmotorn med massa ampere, men inte har jord, så kommer det inte bli någon "kräm" genom startmotorn ändå.

Its not the fart that kills, its the smell...

5 198 Inlägg
9 mars 2012
#59
Inte för att vara oförkämd, men jag tycker TS borde ta hjälp utav nån som vet vad han håller på med...Leta felen lungt och metodiskt.. från batteri och innåt... byt brända kablar och kontakter,, ev isolera.. och ta detta misstag som ett klassiskt nybörjar fel.


Sök