3954
Sök

STRIDSPILOT. vilka krav osv?

2 337 Inlägg
5 mars 2012
#21
Fillppa skrev:
Sarge skrev:
Fillppa skrev:

okej måste forska vidare. Vet du annars vad som gäller för helikopter i armen då?? är synen nåt hinder?

Tidigare tror jag att de accepterade ögonoperationer för helikopterpiloter, men numera är det samma krav för alla pilotutbildningar. Kraven på helikopterpiloter kan nog sägas ha ökat avsevärt i och med insatser som SAE ISAF Medevac.

Okej. känns jobbigt å aldrig kunna få göra nåt som är grymt intressant bara pga ens ögon.

Jag ville också bli stridspilot när jag var yngre, men dålig syn satte stopp innan jag ens hann börja fundera på det riktigt seriöst. Jag blev officer i Armén istället och det funkar rätt bra det med smile

392 Inlägg
5 mars 2012
Trådstartare
#22
okej så synen sätter inget stopp till att va vanlig soldat? smile


2 337 Inlägg
5 mars 2012
#23
Nej då, du kan ha glasögon och/eller linser som soldat utan problem.

Muttley
5 mars 2012
#24
Kraven stoppar ju dig för stridsflyg. Men vill du ändå upp i luften så kan du ju ta vanligt flygcert och hobbyflyga?

392 Inlägg
5 mars 2012
Trådstartare
#25
Sarge skrev:
Nej då, du kan ha glasögon och/eller linser som soldat utan problem.

okej det lät ju hyfsat okej, vi ska se här vad jag hittar på.


392 Inlägg
5 mars 2012
Trådstartare
#26
tkd_rille skrev:
Kraven stoppar ju dig för stridsflyg. Men vill du ändå upp i luften så kan du ju ta vanligt flygcert och hobbyflyga?

nja jag tror man måste ha synen med sig ändå roll


Muttley
6 mars 2012
#27
Fillppa skrev:
tkd_rille skrev:
Kraven stoppar ju dig för stridsflyg. Men vill du ändå upp i luften så kan du ju ta vanligt flygcert och hobbyflyga?

nja jag tror man måste ha synen med sig ändå roll

För hobbyflyg aka ultralättflyg får du ha synfel. Jag är själv lite inne på att ta de när jag tröttnat på allt på marken nämligen. Bara ett tips så om du vill upp i luften ibland även om du inte får manövrera stridsflyg.

392 Inlägg
6 mars 2012
Trådstartare
#28
tkd_rille skrev:
Fillppa skrev:
tkd_rille skrev:
Kraven stoppar ju dig för stridsflyg. Men vill du ändå upp i luften så kan du ju ta vanligt flygcert och hobbyflyga?

nja jag tror man måste ha synen med sig ändå roll

För hobbyflyg aka ultralättflyg får du ha synfel. Jag är själv lite inne på att ta de när jag tröttnat på allt på marken nämligen. Bara ett tips så om du vill upp i luften ibland även om du inte får manövrera stridsflyg.

Okej får se då hur det utvecklar sig i slut ändan, du vet inget om helikopter för privat körning? smile


Sleeper
3 084 Inlägg
6 mars 2012
#29
Du får satsa på en karriär inom redbull airrace istället kanske? Det är nog också rätt så fräckt. Sen hur svårt det är att ta sig dit det är en annan fråga. tongue

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
6 mars 2012
#30
Du måste vara helt 100% perfekt i ALLT för att få en kunna flyga en C-130!
Samt så måste du ju faktiskt ha intresse. Inte så att du vet vad ett flygplan är utan du bör verkligen hålla koll på dom mest basic sakerna. T.ex vad Subsonic, transsonic, supersonic och hypersonic är (typ det mest basic som finns) samt så bör du faktsikt hålla koll på hur man faktiskt flyger en liten gräsklippare (typ cessna osv).
Inte för att vara negativ men du är körd.
Du har väldigt fel utbildning till och börja med och dina betyg är inte bra nog. Även med full MVG så är det inte ens säkert att du kommer in för att få sitta och flyga en C-130. Vilket är lägre krav än att få braka runt i en JAS.

Iochmed att alla drömmer om att få vara stridspilot så kan ju försvarsmakten välja och vraka och bara ta de bästa av det bästa av de allra bästa. Därmed så är det YTTERST liten chans att man ens får svar från dom.

Sushikocken: Han kan bara lycka till med det. Med en JAS drar du möjligtvis runt kanske 7-8g som allra mest. Redbull så finns det folk som drar uppemot 14g. Det är inget för en vanlig människa samt ska man ens ha en chans att styra en Extra 500 så nära pontoner i knivegg så måste man ha flugit sen man kom ut från BB.

Att som 18 åring börja sträva efter något annat än hobbyflyg eller kanske (bara kanske) civilflyg är bara slöseri med tid.
Visst vi alla vill väl sitta i en plastraket i mach 1 men man får ju faktiskt ta och vara realistisk.

Mitt tips, du vill flyga. Ta PPL cert och lek runt i pappstrutar på 10,000fot istället smile


EDIT: Jag är ingen bitter person. Bara realistisk. Någonstans får man faktiskt dra gränsen på dröm och verklighet. Jag själv vet att jag inte har det som krävs för att bli pilot av någon rang och helt seriöst, visst fan vore det kul att leka runt uppe i skyn med något plan. Men intresset är inte tillräckligt stort. Och om du nu som 18-åring kommer på att du helt plötsligt vill bli pilot, då är det försent sedan 10 år tillbaka. Dom flesta har lekt med radiostyrda plan, åkt med far i hans Cessna 172, tagit segelflygs cert/UL-cert redan vid väldigt ung ålder. Jag själv har inte tillräckligt med intresse och tog väl näst bästa, flygtekniker ^^ Och helt ärligt hade jag inte mycket intresse för flygplan överhuvudtaget innan jag påbörjade min utbildning. Visst drömde man om att vara stridpilot, precis som att man ville vara cowboy, austronaut, dinosaurie och Bill Gates. Men någonstans får man faktiskt dra gränsen mellan dröm och verklighet. Och att komma på sin dröm så otroligt sent brukar inte sluta så värst bra.
Senast redigerat av Thunderbird88 (6 mars 2012)

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

392 Inlägg
6 mars 2012
Trådstartare
#31
Haha nej nå fattar ja dig, men tror inte jag har riktigt uttryckt mig hur stridsplan intresserad jag är, sen barnaben stod jag på flygplatsen och tittade på viggen, gripen och drömde å dregla jämt och ständigt, helt klart stod det fast att det var det jag skulle göra sen, fast det var ca tre-fyra år sen tillbaka som jag börja tänka att man kanske inte får flyga gripen om man har glasögon. och nu när jag blivit större och börjat fatta mer så tänkte jag att man skulle börja ta upp ämnet lite igen för att riktigt se hur det ligger till och skulle det ha varit så att man skulle få flyga inom armen så hade jag verkligen gett allt för det nu för sånt  sjukt brinnade intresse har jag tyvärr:) nåja skit i det jag kan ändå inte bli det, jag är körd på synen ändå smile
Senast redigerat av Fillppa (6 mars 2012)


4 005 Inlägg
6 mars 2012
#32
Satsa på BF3 istället wink

Jag är övertygad om att tekniken för ögonoperationer kommer att bli så pass bra att de godkänns inom en överskådlig tid.

Tills dess kan du börja gå förberedande utbildningar inom flygteknik och aviation om intressent finns, verkar som om du inte är tillräckligt intresserad. Börja läs på. Köp en prova på tur.

Börja med denna video, zappa inte. smile Det är rätt kul när man börjar förstå hur alla reglage och knappar funkar, då är det inte så bök. Sen att förstå vad man ska göra vid ett fel, jao, de illustrerar de ett par gånger i videon.

http://www.youtube.com/watch?v=huVi6rdP … plpp_video


392 Inlägg
6 mars 2012
Trådstartare
#33
linuslinje skrev:
Satsa på BF3 istället wink

Jag är övertygad om att tekniken för ögonoperationer kommer att bli så pass bra att de godkänns inom en överskådlig tid.

Tills dess kan du börja gå förberedande utbildningar inom flygteknik och aviation om intressent finns, verkar som om du inte är tillräckligt intresserad. Börja läs på. Köp en prova på tur.

Börja med denna video, zappa inte. smile Det är rätt kul när man börjar förstå hur alla reglage och knappar funkar, då är det inte så bök. Sen att förstå vad man ska göra vid ett fel, jao, de illustrerar de ett par gånger i videon.

http://www.youtube.com/watch?v=huVi6rdP … plpp_video

Haha har spelat en hel del flyg spel faktiskt, ang knappar och reglage så är ja int så trög fattad men visst nå är det en hel del det vet jag mkt väl om smile


392 Inlägg
6 mars 2012
Trådstartare
#34
orsaken till att jag öppnade den här tråden var ju för att få allt stämplat och klart av såna som jobbar inom det här, typ officer och flygtekniker fast jag redan visste hur det legade till men gav det en chans iaf.


KHRacing
6 mars 2012
#35
RoberthR skrev:
För att bli vanlig pilot för kommersiellt flyg ligger väl en ca 75 000 svenska riksdaler i utbildningssyfte minst dock så tjänar du in dessa relativt snabbt beroende på flybolag du jobbar för. Har en kompis som jobbar som steward åt Dubai airlines och en månadslön för en pilot där ligger på 145 000kr Sen ska du genomgå en massa tester för att se om du verkligen passar in så det ligger mer i generna än i plånboken om du är en pilot eller ej. Kan tänka mig att du måste ha ett visst antal flygtimmar för att ens sätta dig i ett stridsflygplan.

Eftersom jag inte fattar vad du menar med detta så frågar jag ok ?

Menar du att flygutbildning för att bli pilot på exempelvis "linjeflyg" (numera SAS) skulle kosta 75 k ?

Jag har en mkt god vän som utbildtat sig i USA, MKY billigare där) han har lagt runt 1,2 mille ittills i utbildningskostnader under snart 4 års kontinuerligt utbildnande - inga avbrott.

O han får knappt ens vara stryman änn på en vanlig DC-9:a typ.

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
6 mars 2012
#36
Fillppa skrev:
Haha nej nå fattar ja dig, men tror inte jag har riktigt uttryckt mig hur stridsplan intresserad jag är, sen barnaben stod jag på flygplatsen och tittade på viggen, gripen och drömde å dregla jämt och ständigt, helt klart stod det fast att det var det jag skulle göra sen, fast det var ca tre-fyra år sen tillbaka som jag börja tänka att man kanske inte får flyga gripen om man har glasögon. och nu när jag blivit större och börjat fatta mer så tänkte jag att man skulle börja ta upp ämnet lite igen för att riktigt se hur det ligger till och skulle det ha varit så att man skulle få flyga inom armen så hade jag verkligen gett allt för det nu för sånt  sjukt brinnade intresse har jag tyvärr:) nåja skit i det jag kan ändå inte bli det, jag är körd på synen ändå smile

Men sen om vi säger såhär.
Försvarsmakten har två stycken likadana att välja på, en som har haft ögon operation och en utan. Då vet man ju vad dom väljer. Det är så många som söker, oftast högutbildade bla bla bla vilket gör att dom kan välja och vraka på vad dom än vill. Dom vill haa det bästa av det bästa och kan få det bästa av det bästa smile

Men du har ju inte sånt brinnande intresse  som VÄLDIGT Många andra som söker till det som faktiskt har PPL och liknande. Det är ju lättare för militären när folk kommer med PPL och kan verkligen mycket om flyg istället för att bara komma dit med ett hobby intresse att sitta och läsa på nätet om plan wink Jag själv tillhör grupp 2, den som bara gillar att läsa om det, se det i verkligheten och liknande.


KHRacing skrev:
RoberthR skrev:
För att bli vanlig pilot för kommersiellt flyg ligger väl en ca 75 000 svenska riksdaler i utbildningssyfte minst dock så tjänar du in dessa relativt snabbt beroende på flybolag du jobbar för. Har en kompis som jobbar som steward åt Dubai airlines och en månadslön för en pilot där ligger på 145 000kr Sen ska du genomgå en massa tester för att se om du verkligen passar in så det ligger mer i generna än i plånboken om du är en pilot eller ej. Kan tänka mig att du måste ha ett visst antal flygtimmar för att ens sätta dig i ett stridsflygplan.

Eftersom jag inte fattar vad du menar med detta så frågar jag ok ?

Menar du att flygutbildning för att bli pilot på exempelvis "linjeflyg" (numera SAS) skulle kosta 75 k ?

Jag har en mkt god vän som utbildtat sig i USA, MKY billigare där) han har lagt runt 1,2 mille ittills i utbildningskostnader under snart 4 års kontinuerligt utbildnande - inga avbrott.

O han får knappt ens vara stryman änn på en vanlig DC-9:a typ.

För 75k får man inte ens ett PPL. KANSKE om man känner någon som äger ett plan och flyger med någon gratis istället för flyglärare och sånt.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

KHRacing
6 mars 2012
#37
Thunderbird88 skrev:
För 75k får man inte ens ett PPL. KANSKE om man känner någon som äger ett plan och flyger med någon gratis istället för flyglärare och sånt.

ja, det är rent sagt svindyrt att lära sig flyga.

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
6 mars 2012
#38
KHRacing skrev:
Thunderbird88 skrev:
För 75k får man inte ens ett PPL. KANSKE om man känner någon som äger ett plan och flyger med någon gratis istället för flyglärare och sånt.

ja, det är rent sagt svindyrt att lära sig flyga.

Så fort något har med flyg att göra, då blir priset x10

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

392 Inlägg
7 mars 2012
Trådstartare
#39
Thunderbird88: jo hördu det vet jag mkt väl, men nu är det ju så att jag inte kan göra så mkt åt min flygplans kåthet för att jag bara är sjutton år. Jag jobbar mest bara helger, vad jag måste göra först är ju å jobba upp lite flis å sen eventuellt ta ett lån för att börja, hobby flyga säger vi smile ska jag vara helt ärlig så tillhörde jag nog grupp 1, men se så fort jag måste hoppa dit till tvåan för å titta på ist, förresten skruvar du alls i Gripen?


A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
7 mars 2012
#40
Fillppa skrev:
Thunderbird88: jo hördu det vet jag mkt väl, men nu är det ju så att jag inte kan göra så mkt åt min flygplans kåthet för att jag bara är sjutton år. Jag jobbar mest bara helger, vad jag måste göra först är ju å jobba upp lite flis å sen eventuellt ta ett lån för att börja, hobby flyga säger vi smile ska jag vara helt ärlig så tillhörde jag nog grupp 1, men se så fort jag måste hoppa dit till tvåan för å titta på ist, förresten skruvar du alls i Gripen?

Mitt tips är väl att försöka iallafall. Men jag vet inte om du bör satsa exakt allt du har på det för det finns en EXTREMT stor risk att du blir nobbad. Som sagt, försvaret kan ta in dom bästa av dom bästa, då tar dom ju inte dom bästa helt enkelt. Och det är folk som verkligen är seriösa med allt osv osv. Folk som kämpat extremt hårt sedan grundskolan på det smile

Jag skruvar inte i Gripen nej. Utbildar mig ännu, klar i sommar. Har inga planer alls att jobba för försvaret, skit löner och så vidare jämfört med civilt. Skulle kunna tänka mig som civilt att meka JAS på typ FM LOG men mja, det är ju som vilket annat jobb som helst. Så coolt är det inte big_smile
Det jag vill göra är att meka små hobby plan. Typ Cessnor, Piper och liknande. Dock så saknar jag två moduler (ämnen) för det sad

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067


Sök