2958
Sök

M46 låda slirar i mellan åt

88 Inlägg
5 mars 2012
Trådstartare
#1
Hej, har en m46 låda med OD på min 945.a med en D24 TIC motor, I bland när en kör så funkar växellådan hur bra som helst, biter verkligen bra smile men sen efter en ha kört ett tag så börjar han slira ganska lätt på 3.an 4.an och OD.n !? visseligen laddar ju turbon 1,2 bar men det tycker ja inte ska påverka speciellt mycket. det konstiga är att den slirar inte alltid utan de kommer alltid efter en stund när motorn har kommit upp i temperatur ! tips ideer tankar ? smile


766 Inlägg
5 mars 2012
#2
Challej skrev:
Hej, har en m46 låda med OD på min 945.a med en D24 TIC motor, I bland när en kör så funkar växellådan hur bra som helst, biter verkligen bra smile men sen efter en ha kört ett tag så börjar han slira ganska lätt på 3.an 4.an och OD.n !? visseligen laddar ju turbon 1,2 bar men det tycker ja inte ska påverka speciellt mycket. det konstiga är att den slirar inte alltid utan de kommer alltid efter en stund när motorn har kommit upp i temperatur ! tips ideer tankar ? smile

Byt kopplingen

88 Inlägg
5 mars 2012
Trådstartare
#3
borde inte lådan slira konstant då ?


766 Inlägg
5 mars 2012
#4
Challej skrev:
borde inte lådan slira konstant då ?

Lådan slirar aldrig men kopplingen slirar på högre växlar när den börjar bli dålig då momentet blir högre på högre växlar och efter ett tag kommer du ingenstans när kopplingen är helt slut. Ja rekomenderar den hårdare tryckplattan som kg säljer om du köra med höjt ladd

88 Inlägg
5 mars 2012
Trådstartare
#5
okej, vad kostar ett sådant kitt då ? smile


766 Inlägg
5 mars 2012
#6
Challej skrev:
okej, vad kostar ett sådant kitt då ? smile

Tryckplattan går väll 3-3500 sen ny lamell typ 800

579 Inlägg
5 mars 2012
#8
Va exakt så på min turbo med hade med m46 låda. Du kan ju kolla hur min såg ut i fotoalbumet 745 turbo tongue


766 Inlägg
5 mars 2012
#9
Challej skrev:
passar denna till D24 tro ? http://shop.klracing.se/sv/artiklar/kop … 6_m47.html

Ja den är de du ska ha. Sen en lamell oxå till d24

215 Inlägg
5 mars 2012
#10
Kan vara overdriveklumpen som slirar.

766 Inlägg
5 mars 2012
#11
NoCooL skrev:
Kan vara overdriveklumpen som slirar.

Den slirar de ju knappast på på 3an

88 Inlägg
5 mars 2012
Trådstartare
#12
har oxå funderat på de faktiskt, är de byta OD klumpen som gäller då eller finns de nått annat man kan göra smile


766 Inlägg
5 mars 2012
#13
Challej skrev:
har oxå funderat på de faktiskt, är de byta OD klumpen som gäller då eller finns de nått annat man kan göra smile

Man byter hela lådan enklast och lika dyrt då du ändå får köpa en hel låda.. Men ja kan lova att de är kopplingen

579 Inlägg
5 mars 2012
#14
cpu1337 skrev:
Challej skrev:
har oxå funderat på de faktiskt, är de byta OD klumpen som gäller då eller finns de nått annat man kan göra smile

Man byter hela lådan enklast och lika dyrt då du ändå får köpa en hel låda.. Men ja kan lova att de är kopplingen

Säger med att de är kopplingen för annars hade det bara vatt femman.


215 Inlägg
5 mars 2012
#15
Dålig od så slirar det på alla växlar...

766 Inlägg
5 mars 2012
#16
NoCooL skrev:
Dålig od så slirar det på alla växlar...

Aldrig vart med om eller hört. Körde utan olja i en gammal m46 odn funka inte men alla andra växlar gjorde hur förklarar du de? Odn måste ju ha olje tryck för att funka? Och ja den va helt tom för hela lådan va spräck plus ett stort hål nere på sidan

88 Inlägg
5 mars 2012
Trådstartare
#17
haha har en fordons lärare som påstår att de kan hjälpa att byta växellådsolja yikes dock tror ja inte de men


766 Inlägg
5 mars 2012
#18
Challej skrev:
haha har en fordons lärare som påstår att de kan hjälpa att byta växellådsolja yikes dock tror ja inte de men

Ta en titt på kopplingen du den är säkert aldrig bytt förut

88 Inlägg
215 Inlägg
5 mars 2012
#20
cpu1337 skrev:
NoCooL skrev:
Dålig od så slirar det på alla växlar...

Aldrig vart med om eller hört. Körde utan olja i en gammal m46 odn funka inte men alla andra växlar gjorde hur förklarar du de? Odn måste ju ha olje tryck för att funka? Och ja den va helt tom för hela lådan va spräck plus ett stort hål nere på sidan

Od behöver olja för att funka ja. Men od har även en slirkoppling (lameller) som slits.. Därav den slirar. Ett vanligt fel för oss med lite "Trimmade" Turbo bilar...

Sök runt på tpc så hittar du fort förklaringen där...


Sök