Tjena. Jag har fixat min s40 efter mycket om och men. Just nu sitter det en 17" däck höger fram och resterande har 16". Vad är det som kan påverkas när man kör så?
Känns som att bilen drar liiiiite åt vänster, men körde på ojämna vägar också. Annars ligger den helt rakt på alla andra.
okey, kan tänka mig att folk inte testa sånna dumheter jag sysslar med. Men jag hoppas att det stämmer för då har jag fixat min bil. Annars så behöver jag byta framvagnsbalken, funkar det inte då så är bilen ramsne...
Diffen kommer inte rasa. Å däcken tar inte slut så fort som han säger. Kört en hel sommar med reservhjul visst drar lite men diffen funkade hur bra som helst å däcken syndes inget på. De dom sagt är bullshit. Visst tuggar de däck om man har diffspärr. Å de har inte en s40 så de är bara köra å se glad ut tills du skaffat nya
Det bästa är att ha de olika stora däcken bak om möjligt, iaf på framhjulsdrivna bilar. Som påtalats så tar diffen stryk, hur mycket beror på körstil och modell.
Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Delvis rätt svarat. Det handlar om rullomkretsen villket du tar förgivet är annorlunda för 16" & 17"
Beroende på däcket och fälgens dimensioner så är det fullt möjligt att köra på helt olika fälgar och däck. Kännslan kommer att påverkas dock ej de mekaniska delarna relaterat till motor och växellåda.
Exempel scenario: 255/50-16 = Diameter 661mm 255/45-17 = Diameter 661mm
Sannolikhetern att hans rullomkrets för 16 & 17" fälgarna i fråga stämmer överens är dock något annat.
Mvh
Even with cruise control.. you still have to steer.