3730
Sök

Vad är det för fel på datorn?

1 866 Inlägg
7 mars 2012
Trådstartare
Har införskaffat en helt ny dator men jag tycker den uppför sig konstigt... vad kan det vara som är fel?
Datorn är en HP.
Jag stänger aldrig av datorn utan låter den bara gå i viloläge.
Det som händer är att efter ca 5-7 dagar får datorn fnatt! Den gör skumma saker.... När jag trycker på en bokstav så öppnar den program, nya fönster, flikar mm. Dvs olika knappar öppnar olika saker.
Vissa knappar öppnar fler webbläsarfönster osv.
Alltså den hittar på en massa skumt.....

Det finns bara ett sätt att råda bot på detta och det är starta om datorn sen fungerar allting kanon :-)

Men varför gör den såhär?

463 Inlägg
7 mars 2012
Väldigt svårt att svara på, men generellt med "märkes-datorer" är att det följer med så mycket skräp-program att de blir näst instill oanvändbara (delvis därför Apple har blivit så stora).

Jag skulle ta bort så mycket som möjligt. Börja med allt som heter något med HP, sedan "demo-program" t.ex. norton och dyl.

Glöm bara inte installera nytt antivirus och aktivera windowsbrandväggen. Jag kör på Microsoft Security Essentials som är gratis. Det finns även andra bra gratis AV om man inte vill ha Microsoft.

Trummis
404 Inlägg
7 mars 2012
Skulle rekommendera en ominstallation av Windows.

511 Inlägg
7 mars 2012
RichiB skrev:
Har införskaffat en helt ny dator men jag tycker den uppför sig konstigt... vad kan det vara som är fel?
Datorn är en HP.
Det som händer är att efter ca 5-7 dagar får datorn fnatt! Den gör skumma saker.... När jag trycker på en bokstav så öppnar den program, nya fönster, flikar mm. Dvs olika knappar öppnar olika saker.

Det finns bara ett sätt att råda bot på detta och det är starta om datorn sen fungerar allting kanon :-)

Jag tror den gör sådär för att du just sätter den i viloläge.T.ex om jag lägger min dator i viloläge så kan ljudet sluta funka eller jag kan inte ansluta till internet, men stänger jag av den varje gång ja använder den så funkar den helt normalt när jag sätter på den.

Så börja med att prova att strunta i viloläge och stäng av den istället, naturligtvis om du har massa skit på den kan du ta bort det då också för det hjälper mycket det med.

Mvh Nonno

?

1 866 Inlägg
7 mars 2012
Trådstartare
okej men är det inte meningen man ska kunna ha på en dator dygnet runt?
På jobb har vi massvis med datorer som står på dygnet runt och har gjort det i många år utan problem...
och de är betydligt äldre än min dator som är helt ny!

nonno skrev:
RichiB skrev:
Datorn är en HP.

Jag tror den gör sådär för att du just sätter den i viloläge.T.ex om jag lägger min dator i viloläge så kan ljudet sluta funka eller jag kan inte ansluta till internet, men stänger jag av den varje gång ja använder den så funkar den helt normalt när jag sätter på den.

Så börja med att prova att strunta i viloläge och stäng av den istället, naturligtvis om du har massa skit på den kan du ta bort det då också för det hjälper mycket det med.

Mvh Nonno

1 866 Inlägg
7 mars 2012
Trådstartare
ok jag ska prova detta!

habomaster skrev:
Väldigt svårt att svara på, men generellt med "märkes-datorer" är att det följer med så mycket skräp-program att de blir näst instill oanvändbara (delvis därför Apple har blivit så stora).

Jag skulle ta bort så mycket som möjligt. Börja med allt som heter något med HP, sedan "demo-program" t.ex. norton och dyl.

Glöm bara inte installera nytt antivirus och aktivera windowsbrandväggen. Jag kör på Microsoft Security Essentials som är gratis. Det finns även andra bra gratis AV om man inte vill ha Microsoft.

511 Inlägg
8 mars 2012
RichiB skrev:
På jobb har vi massvis med datorer som står på dygnet runt och har gjort det i många år utan problem...

nonno skrev:
RichiB skrev:
Datorn är en HP.

Mvh Nonno

Imellan går det att ha på datorn hela tiden utan att den stärvar och imellan inte, jag vet ju inte om det som jag skrev är felet med din dator men det är värt ett försök om felet kan vara sådär lätt fixat.

?

463 Inlägg
8 mars 2012
RichiB skrev:

Nu vet jag inte hur det ser ut på din arbetsplats, men på många företag har man en genomtänkt IT-plattform där man endast installerar program som är nödvändiga för verksamheten. Det betyder att man inte har tillverkarnas förinstallerade program kvar, just för att de brukar ställa till en del problem.

Jag kan tillägga att jag jobbar som IT-konsult. Vissa av mina kunder har inte en sådan plattform utan köper in datorer på ungefär samma sätt som privatpersoner. Deras datorer strular också betydligt mer än för de som har en bra plattform med endast testade program.
När man däremot avinstallerar nästan allt som följer med datorn så börjar de fungera hyffsat i alla fall.

* Studerande *
563 Inlägg
8 mars 2012
habomaster skrev:

Du menar ta bort allt/all program som finns inom/på C-enheten via kontrollpanelen-program- program&funktioner,  och inte något inom D-enheten?

463 Inlägg
8 mars 2012
Ljepone skrev:
Du menar ta bort allt/all program som finns inom/på C-enheten via kontrollpanelen-program- program&funktioner,  och inte något inom D-enheten?

Det där är väldigt svårt att svara på eftersom jag inte vet vad som finns på C: respektive D: på din dator. Men avinstallera via Program och Funktioner och ta bort allt som du inte vet att du använder. Små program som Java och Flash är bra att lämna kvar då det används mycket på nätet. Även drivrutiner kan ligga i den listan, de ska man inte ta bort, de brukar heta saker som Nvidia, ATI, intel eller dylikt.
Tar du bort något program för mycket så är det bara att installera det igen. Inga program som är listade under Program & Funktioner är direkt nödvändiga för att datorn ska fungera även om vissa funktioner (t.ex. saker på internet) kan vara beroende dem.

En grundinstallation för mig innehåller bl.a.
MS Security Essentials (Antivirus)
7-zip (för zip och rar-filer)
Flash
Java
Någon office-svit (t.ex. MS Office, OpenOffice eller LibreOffice)
Firefox eller Chrome + Adblock

Allt i listan är gratis förutom MS Office.
Senast redigerat av habomaster (8 mars 2012)

Fri fart för ett fritt folk!
14 254 Inlägg
8 mars 2012
habomaster skrev:
RichiB skrev:

Nu vet jag inte hur det ser ut på din arbetsplats, men på många företag har man en genomtänkt IT-plattform där man endast installerar program som är nödvändiga för verksamheten. Det betyder att man inte har tillverkarnas förinstallerade program kvar, just för att de brukar ställa till en del problem.

Jag kan tillägga att jag jobbar som IT-konsult. Vissa av mina kunder har inte en sådan plattform utan köper in datorer på ungefär samma sätt som privatpersoner. Deras datorer strular också betydligt mer än för de som har en bra plattform med endast testade program.
När man däremot avinstallerar nästan allt som följer med datorn så börjar de fungera hyffsat i alla fall.

min erfarenhet oxå..bara kasta instaltionen man får med när man köper en märkesdator
för den duger inte till något
bara att använda licensen och instalera om den

datorn jag använder nu har stått på istort sätt dygnet runt sista 3månaderna utan minsta problem
men inget färdigköpt skrot

Kör fort så hinner inget hända...

1 319 Inlägg
8 mars 2012
Det är någon knapp/knapp kombination du kommer åt. Har så på min HP laptop också. Inte riktigt lyckats fatta vilka knappar det är man kommer åt som orsakar detta beteende dock. Har förövrigt tagit bort alla program som var förinstallerade så det har inte så mycket med det att göra. Du har nog en knapp som heter 'fn' nere i vänstra hörnet. Jag vet att det har någonting med den att göra, och någon annan tangent man kommer åt i kombination i den.

_----------'

1 866 Inlägg
9 mars 2012
Trådstartare
har ingen "fn" tangent faktiskt...

sleepyoh skrev:
Det är någon knapp/knapp kombination du kommer åt. Har så på min HP laptop också. Inte riktigt lyckats fatta vilka knappar det är man kommer åt som orsakar detta beteende dock. Har förövrigt tagit bort alla program som var förinstallerade så det har inte så mycket med det att göra. Du har nog en knapp som heter 'fn' nere i vänstra hörnet. Jag vet att det har någonting med den att göra, och någon annan tangent man kommer åt i kombination i den.

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
9 mars 2012
Mysko att den blir helt till sig efter ett tag! Har själv ej stängt ner min Mac på månader och den fungerar hur bra som hällst! big_smilebig_smile

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

347 Inlägg
9 mars 2012
Är det win 7 du kör eller det gamla antika xp... Startar istortsett aldrig om mina datorer och om jag gör det är det inte för att det är några problem utan för att spara batteri eller liknande.
Om du har någon (anti)virus installerat så tabort skiten och installera microsoft security essentials istället.
90% av dom datorproblem som jag har hjälpt andra med har berott på att deras antivirusprogram har blockat eller förstört de funktioner dom skulle använda eller segat ner datorn. Resten har vart hårdvarustrul.

Några andra har gett ett bra tips och det är när man får en ny dator så är det första man ska göra att installera om den med ett rent Win 7 utan all skit som leverantörerna slänger med.

Kör med win7 på alla mina maskiner och har inte haft ett datastrul sen det kom...

Fri fart för ett fritt folk!
14 254 Inlägg
9 mars 2012
davel skrev:
Är det win 7 du kör eller det gamla antika xp... Startar istortsett aldrig om mina datorer och om jag gör det är det inte för att det är några problem utan för att spara batteri eller liknande.
Om du har någon (anti)virus installerat så tabort skiten och installera microsoft security essentials istället.
90% av dom datorproblem som jag har hjälpt andra med har berott på att deras antivirusprogram har blockat eller förstört de funktioner dom skulle använda eller segat ner datorn. Resten har vart hårdvarustrul.

Några andra har gett ett bra tips och det är när man får en ny dator så är det första man ska göra att installera om den med ett rent Win 7 utan all skit som leverantörerna slänger med.

Kör med win7 på alla mina maskiner och har inte haft ett datastrul sen det kom...

fungerar mycket bra för mig oxå har inte haft ett rent virusprogram på 7år och aldrig fått ett virus vad jag märkt ;-)

istora drag startar jag aldrig om datorn dom gångerna jag gjort det har mest berott på att internet gått ner pga routerfel

har dock vid något tillfälle fått blåruta utan att riktigt förstå varför
men det är 1gång på 5månader kanske
men datorn står aldrig avstängd utan alltid online inte ens så den går ner i sparläge
dock gör hårdiskarna det efter 2timmar för att spara dom något

Kör fort så hinner inget hända...

Meldem
4 137 Inlägg
9 mars 2012
Varför stänger ni inte av datorerna för? tongue

347 Inlägg
9 mars 2012
TouchOfRed skrev:

Slänger bara igen locket. Startar snabbare och man slipper stänga program osv

347 Inlägg
9 mars 2012
Growe skrev:
davel skrev:

fungerar mycket bra för mig oxå har inte haft ett rent virusprogram på 7år och aldrig fått ett virus vad jag märkt ;-)

istora drag startar jag aldrig om datorn dom gångerna jag gjort det har mest berott på att internet gått ner pga routerfel

har dock vid något tillfälle fått blåruta utan att riktigt förstå varför
men det är 1gång på 5månader kanske
men datorn står aldrig avstängd utan alltid online inte ens så den går ner i sparläge
dock gör hårdiskarna det efter 2timmar för att spara dom något

Nuförtiden är blåskärm endast ett tecken på hårdvarufel av olika natur. Det kan också vara en drivrutin som är fel eller en överhettning av någon komponent. Oftast är det minnet eller grafikkortet som är påväg att ge sig.

Om du får blåskärm igen så skriv ner den dll som den tycker orsakade felet så går det lätt att googla på vad problemet kan vara. Om det är minne har jag för mig att den istället helt enkelt klagar på minnet.

Meldem
4 137 Inlägg
9 mars 2012
davel skrev:
TouchOfRed skrev:

Slänger bara igen locket. Startar snabbare och man slipper stänga program osv

Jobbigt.. Not tongue
Dator måste ju få vila oxå

Sök