3250
Sök

CNG/Biogas konverterings kitt.

14 Inlägg
8 mars 2012
Trådstartare
#1
Är det någon som gjort en konvertering själv? Har googlat och hittat många som säljer cng conversions kitt men bara i usa.
Finns det någon som kan rekomendera ett fabrikat eller företag som säljer kitt? Eller typ av kitt?
Bilen det är tänkt sitta på är min Silverado -99 4,3 V6.

14 Inlägg
27 mars 2012
Trådstartare
#2
Har nu bestämmt mig för ett sk milleniumkitt från EWS  http://www.ewsews.com/cnghome.html
Frågan är nu bara om det är säkert att köpa nått därifrån?
Går det att kollaupp amerikanska företags kreditvärde?
Har inte kollatupp vad frakten går på men jag hoppas den inte kostar skjortan.

Finraggare
2 381 Inlägg
28 mars 2012
#3
Den sidan kändes ju seriös...

Glöm inte tull + moms på produktens pris inkl frakt

I love being a nobody - because nobody is perfect.

14 Inlägg
30 mars 2012
Trådstartare
#4
kameramannen skrev:
Den sidan kändes ju seriös...

Glöm inte tull + moms på produktens pris inkl frakt

Anar jag viss ironi? Jag har inte skickat nån order ännu funderar på att köpa två kitt på samma gång.
Ett är för kommande projekt. Blir det mer fördelaktigt att göra så rent prismässigt?
Ska kolla om det inte går köpa på närmare håll.

Whatever :)
1 652 Inlägg
30 mars 2012
#5
Error404 skrev:
kameramannen skrev:
Den sidan kändes ju seriös...

Glöm inte tull + moms på produktens pris inkl frakt

Anar jag viss ironi? Jag har inte skickat nån order ännu funderar på att köpa två kitt på samma gång.
Ett är för kommande projekt. Blir det mer fördelaktigt att göra så rent prismässigt?
Ska kolla om det inte går köpa på närmare håll.

Hmm, håller med föregående talar om den sidan, men du gör de på egen risk med tanke på att staterna är på första plats när de gäller scamming wink

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Bingolotto elller !
79 Inlägg
30 mars 2012
#6
Vet inte om dom säljer saker som funkar till chevans V6:a, men Konvegas.se och Afv.nu bygger ju i alla fall om bilar.

Annars säger jag som vanligt Ebay... Där finns allt och lite till, och billigare är nog svårt att hitta..
Säker betalning med Paypal, plus att man ser säljarens omdöme så dom är seriösa.
Men det dyraste blir nog tank och tankventiler.
Stora saker är aldrig billigt att skicka, men det går väl att köpa tank komplett med ventil från nån skrot här i sverige kanske ?
Begagnade gastankar har en livslängd på 15 år tror jag, så kolla upp bäst före datum om du köper sånt.

Kör själv V70 bifuel och ska aldrig nånsin mer äga en bensinbil big_smile


14 Inlägg
31 mars 2012
Trådstartare
#7
http://www.litswed.se
Dom här tar på sig att konvertera alla möjliga sorters bilar men dom ligger långt bort och utför enbart instalationer och säljer inga kitt eller lösa delar.
Så priset är därefter.
Konvegas och Afv säljer inte heller kitt utan konverterar endast bilar som går att köpa som gasdrivna nya.
Har ingen erfarenhet av ebay så vet inte hur det funkar köpa därifrån.
Köper helst här hemma om det går pga frakt och sånt.

14 Inlägg
31 mars 2012
Trådstartare
#8
Har tänkt köpa en cng bil men hittar ingen rolig sådan. No fens;P

14 Inlägg
24 april 2012
Trådstartare
#9
Det går dåligt det här, vad jag förstår så finns sekventiella kitt och icke sådanna.
Frågan är vad ska man ta? priserna skilljer rejält mellan tillverkarna men gemensamt är att dom bara säljer kitt och inga tankar som man måsste ha.
Att det ska vara så svårt?

14 Inlägg
26 april 2012
Trådstartare
#10
hellrejjser skrev:
Vet inte om dom säljer saker som funkar till chevans V6:a, men Konvegas.se och Afv.nu bygger ju i alla fall om bilar.

Annars säger jag som vanligt Ebay... Där finns allt och lite till, och billigare är nog svårt att hitta..
Säker betalning med Paypal, plus att man ser säljarens omdöme så dom är seriösa.
Men det dyraste blir nog tank och tankventiler.
Stora saker är aldrig billigt att skicka, men det går väl att köpa tank komplett med ventil från nån skrot här i sverige kanske ?
Begagnade gastankar har en livslängd på 15 år tror jag, så kolla upp bäst före datum om du köper sånt.

Kör själv V70 bifuel och ska aldrig nånsin mer äga en bensinbil big_smile

http://www.ebay.com/itm/MILLENNIUM-CNG- … mp;vxp=mtr
100% positive feedback det är väl okej?

Finraggare
2 381 Inlägg
26 april 2012
#11
Räkna på tull och moms på priset ink frakt

I love being a nobody - because nobody is perfect.

14 Inlägg
26 april 2012
Trådstartare
#12
kameramannen skrev:
Räkna på tull och moms på priset ink frakt

Jo jag vet kittet väger inte mycket MEN sen är det ju tanken den blir jäkla dyr ta där ifrån ska det inte gå få tag i nån annan stans?
Jag menar en vanlig oxygen flaska tål ju 200bar och det dräller av dom lite tunga men ändå.

309 Inlägg
26 april 2012
#13
går det att få något sådant genom besiktningen om du lyckas få tag på allt du behöver? med tanke på hur hårt det verkar vara för verkstäderna när det ska göras saker på gasbilar med extra utbildningar osv för att få mecka med dom så är det säkert stränga krav på konverteringar osv om man vill göra det lagligt

Läser och släcker felkoder. pm för info

14 Inlägg
2 maj 2012
Trådstartare
#14
jonas_ahman skrev:
går det att få något sådant genom besiktningen om du lyckas få tag på allt du behöver? med tanke på hur hårt det verkar vara för verkstäderna när det ska göras saker på gasbilar med extra utbildningar osv för att få mecka med dom så är det säkert stränga krav på konverteringar osv om man vill göra det lagligt

Jag tror faktiskt inte bilprovningen bryr sig exempelvis kommer man med olagliga däck säger dom ju inget.
Däremot går den inte regga som miljöbil dåligt tycker jag.

Finraggare
2 381 Inlägg
2 maj 2012
#15
Well, de blir vansinniga på min lustgastank - så dubbelkolla innan du börjar bygga

I love being a nobody - because nobody is perfect.

782 Inlägg
2 maj 2012
#16
Ews har tuber (dom va inte billiga) o står även internationella fraktpriser på vissa konverteringskit (ej frakter på tuberna) och jag hoppas du har lite koll på hur farligt 200-250bar kan vara.
Troligtvis behöver tuberna va godkända av någon organisation för att du ska kunna besikta bilen som biogasbil men annars tycker jag att dyktuber godkända för 300bar borde funka.


14 Inlägg
2 maj 2012
Trådstartare
#17
kameramannen skrev:
Well, de blir vansinniga på min lustgastank - så dubbelkolla innan du börjar bygga

Tanken går ju stänga av och lyfta ur vid besiktning.
Sen är jag inte så oroad över riskerna har gassvetsen i firmabilen dagligen dax,
Och det är ju i princip samma sak.

5 Inlägg
12 november 2012
#18
Visst går det att konvertera själv, det bilprovningen (-91 eller äldre) kräver är att tankarna är godkända (tex passat tankar) och att kopplingar och slangar är godkända för respektive tryck och installerat enligt deras normer (minimera risken för läckage in i kupen tex).
Jag har konverterat en Jeep till quadfuel Bensin, E85, Biogas (CNG), och vätgas (Hydrogen) men har blivit avrådd av en besiktningskille jag känner att regga den för gas (bilen är redan godkänd som flexifuel (E85, Bensin) då besiktningarna blir omständigare.
Därför kommer jag plocka bort gastankarna vid besiktning för att slippa det krabbet.
Innan jag reggade den så byggde jag en helt ny motor som är på 4.6 liter, dubbla turboaggregat, eftermarknadssprut och egenbyggd gasstyrning så jag har bra snurr på maskinen men samtidigt väldigt bränslesnål beroende på vilken mapp jag har laddat in.

http://forumbilder.se/images/947201260635P4d17.jpg

Jeep Wrangler -91 Twinturbo 4.6 Stroker
Sveriges första godkända hemmakonverterade Flexifuel numer ombyggd till Quadfuel.
Bensin, E85, Hydrogen, Biogas (CNG)

379 Inlägg
20 november 2012
#19
Om man hittar nån gammal Gasbil då å plockar allt ifrån? De borde dom väl inte kunna klaga?

3 120 Inlägg
20 november 2012
#20
Om du ska köpa tankar kolla så att de verkligen är för CNG och inte LNG annars blir det party när du ska tanka...



Sök