4440
Sök

Oljud från kamkedjan!?!

4 Inlägg
8 mars 2012
Trådstartare
Hej!
Funderar på att köpa en SAAB 9-5 vector biopower -06, som verkar väldigt bra. MEN, det står i annonsen att den har oljud från kamkedjan och nån slags läckage. Jag har inte hunnit se på bilen med egna ögon, men jag undrar om det är nån av er som vet hur allvarligt det här kan tänkas vara?
Att kedjan väsnas betyder väl inget annat än att den måste bytas? Men läckaget i förbindelse med ljudet, är det ett vanligt eller ovanligt fel?
Hur långt kan man köra med oljud i kamkedjan? Vad mer är det som pajar om den inte byts? Bilen har gått 17200 mil.

Väldigt, väldigt tacksam för svar! /markus

Bilälskare
283 Inlägg
8 mars 2012
hade ej kört mycket emd skramlande kedja..  toppen kan gå åt pipan då kolvarna slår i ventilerna så ventilerna blir krökta å skeva..  vad för oljud??

Lejon, född under 1990 talet, älskar bilar, streetrace, dragrace, allt inom motor:D:D

5 710 Inlägg
9 mars 2012
Som sagt....om kedjan havererar blir det högst obra....
Har den oljud bör den bytas och hur akut det är är ju svårt att svara på såhär, det får man avgöra efter att man har lyssnat på den.
Bilfirma? Då kan du kanske kräva att få kamkedjesträckaren uppmätt.
När SAAB hade kamkedjekampanj för några år sedan på de gamla bilarna byttes alla kedjor där sträckaren vara ute >15mm. Spännaren bottnar på ~18 någonting.
Läckaget har nog inget samband med ljudet.
Vad är det som läcker?....det finns många vätskor som kan läcka.

MVH Jonas
..............

4 Inlägg
9 mars 2012
Trådstartare
Ska kolla på den i veckan som kommer. På telefon sa dom att det var oljeläckage från en packning som hadde gått sönder, en packning som byts i förbindelse med kamkedjan. Ja, det e en bilfirma, så jag blir lite skeptisk när dom inte har brytt sig om att byta det själva. Dessutom var en xenon-lampa trasig, en stötdämpare bak läckte och bussningarna bak måste bytas.
Men den går och kan visst provköras. Men dom var nogranna med att poängtera att dom inte tar nåt ansvar/ ger nån garanti.
Lite läskigt, men jävligt fin bil annars och ett ganska bra pris.

klabbarpan
3 041 Inlägg
9 mars 2012
Kan ju vara packboxen vid oljepumpen som läcker denna har man ju ändå loss vid byte...

1 365 Inlägg
9 mars 2012
Köp den inte!! Det låter som en riktigt dålig affär oavsett pris. Även om du är duktig på att meka så blir det dyrt

Saaabbb skrev:
Ska kolla på den i veckan som kommer. På telefon sa dom att det var oljeläckage från en packning som hadde gått sönder, en packning som byts i förbindelse med kamkedjan. Ja, det e en bilfirma, så jag blir lite skeptisk när dom inte har brytt sig om att byta det själva. Dessutom var en xenon-lampa trasig, en stötdämpare bak läckte och bussningarna bak måste bytas.
Men den går och kan visst provköras. Men dom var nogranna med att poängtera att dom inte tar nåt ansvar/ ger nån garanti.
Lite läskigt, men jävligt fin bil annars och ett ganska bra pris.

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
9 mars 2012
En T7´a som skramlar från kamkedjan skulle jag inte köra en meter. Kuggar kedjan blir det ofelbart krasch och kostar många sköna pengar. Många fuskar med att bara dra i en ny kedja men på Saabarna är detta bara en konstgjord andning. Rubbet måste rivas/bytas eftersom drev och släpor brukar se ut som skit. Det finns en anledning till att Saab subventionerade kamdrivnings repsatsen till runt 1200-spänn för kam/balansaxelkedja, släpor + alla drev mm. Kräv att firman åtgärdar samt ger garanti på jobbet, leta annars en annan bil.

Edit; Att göra detta jobb är riktigt trångt, bökigt och definitivt inget jobb för en regular hemmamekare.
Senast redigerat av hotrodder (9 mars 2012)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Sök