4356
Sök

slutsteget startar bara ibland....

17 Inlägg
10 september 2006
Trådstartare
Hej hade ett slutsteg i min gamla bil med en 10"bas kopplat på det...nu har jag en ny bil... satte in samma grejer i bilen samt installerade på exakt samma sätt men nu startar bara slutsteget ibland i den förra bilen fungerade det perfekt. Den "nya" bilen är samma märke och modell som den gamla. Har kollat alla sladdar minst 5 gånger. Något som kan veta vad det är för fel..kan batteriet vara slut så det inte orkar driva steget??

21 761 Inlägg
10 september 2006
Om batteriet skulle vara så dåligt att det inte orkade starta steget så skulle du inte få igång bilen heller. Mät hur många volt det kommer på remotesladden när steget inte startar, det ska vara runt 12V. Kan ju vara glapp i den sladden tex.
Senast redigerat av Drönirettab (10 september 2006)

391 Inlägg
10 september 2006
börja med att mäta på steget. kolla när det inte startar om du har spänning på Plusmatningen, samt Remote.  kolla även så du har en bra jord.

hur gick de ?

17 Inlägg
10 september 2006
Trådstartare
har kollat alla sladdar många gånger....men steget startar äns inte...ingen lampa lyser alls precis som det inte får ström men allt är kopplat rätt...men sen rätt vad det är så startar den och då kör man fan nästan av vägen....hehe

6 851 Inlägg
10 september 2006
kollat jorden att den är 110%?

17 Inlägg
10 september 2006
Trådstartare
ska mäta strömmen imorgon...men jäkligt skumt är det ändå.. det är "samma" bil och kopplat på samma sätt....men men får ta fram instrumenten....trodde först det var steget så jag gick till affären och sa det till dom och då tog dom in det på lagning och löddade lite sa dom för någon sladd satt löst,sen gick jag ut och provade igen och det var samma visa igen så tillbaka till affären och fick ett helt nytt så det ätr det jag har i bilen nu men det går inte heller....

17 Inlägg
10 september 2006
Trådstartare
TIAZ...japp jorden är helt perfekt köpte en "kabelsko" på brl han föjlde med till bilen och visade var jag skulle sätta den...och då funkade det i 15 minuter sen la det av igen sen startade det inte på 2 dagar sen funkade det i 15 minuter till...osv osv

17 Inlägg
18 september 2006
Trådstartare
Hej har inte haft tid att kolla strömen på steget förräns nu. Jag har nu mätt alla sladdarna strömsladden är 12 volt, jorden sitter som berget , men remotesladden visar bara 1.10volt vid steget så jag testade att mäta framme vid stereon med och det är samma volt där 1.10. Någon som vet varför det är så lite + kan man koppla remotesladden någon annanstans??

278 Inlägg
18 september 2006
kan det inte vara säkringen från steget till batteriet ? verkar ju lite konstit eftersom att det startar ibland o ibland inte

21 761 Inlägg
18 september 2006
Du kan också dra remotesladden från tex ett baklyse, då startar steget så fort du slår på lyset. Sätter du en strömbrytare också så väljer du själv om du vill att steget ska slå på.

Men det skulle egentligen vara bra att undersöka varför remotespänningen är så låg.
Sitter det någon annan kabel på stereons remotesladd också eller är det bara stegets kabel?

17 Inlägg
18 september 2006
Trådstartare
jag tycker med det är konstigt att det bara startar ibland och ibland inte...men alltså när jag startar när den stått tex när man är på jobb och sen startar bilen så funkar steget men när man börjar köra så stängs det direkt. Men står man stilla kan jag spela typ hur länge som helst.   

Min tanke var ju med att koppla till lampan men det måste gå att få rätt på utan att "fuska"??  Jag har klippt sladden i stereon och satt ihopa den med remoten....

370 Inlägg
18 september 2006
låter som jordfel...skrapa rent där du har satt fast jorkabeln att det är plåtrent..

Låt Turbon Glöda

21 761 Inlägg
18 september 2006
När du mätte spänningen framme vid stereon, var det på själva stereoremotesladden eller på skarven mellan stereoremotesladden och stegets remotesladd?

17 Inlägg
18 september 2006
Trådstartare
Det var på båda och..

17 Inlägg
19 september 2006
Trådstartare
Jag tror inte det är jordfel för där jag satt jordsladden där är en till jordsladd tror det är till baklampan inte helt säker där och den funkar ju bra. Men men annars blir det till att koppla in remote till en annan strömkälla med en brytare framme vid panelen. Tack för hjälpen allihopa..

6 851 Inlägg
19 september 2006
Innan du drar en egen remot, koppla då in en kort kabel mellan remot och + på steget. Kolla om det funkar på det sättet.
Funkar det så kan du ju dra en kabel från tex. som tidigare nämt bakljust eller liknande.

17 Inlägg
22 september 2006
Trådstartare
Hej alla....jag provade att koppla en sladd mellan + och remote direkt på steget och det startade direkt utan problem provade ett flertal gånger..Så nu är frågan var ska man koppla in sladden vid bakljuset jag kollade lite snabbt och blev inte riktigt klok på var jag skulle sätta sladden...någon som kanske rent av har en bild på hur ni gjort vore bra.. Det är en skoda octavia 98 om det gör någon skillnad.....
Senast redigerat av martin24 (22 september 2006)

17 Inlägg
24 september 2006
Trådstartare
Hej igen nu har jag fått rätt på ljudet i bilen kopplade steget till baklampan. Så nu är det tryck i bilen igen smile

Jag kör förresten boxter från svensktbilljud rätt igenom 6.5" kit fram 5.25" i "hatthyllan" utan diskanter bak pga av att grabben sitter bak sen en boxter 10" i sluten låda 15 liter. Tack för hjälpen alla.....

Sök