3127
Sök

Vad säger bilprovningen om man bytar växellåda till en 6växlad zf på 940in?

77 Inlägg
12 mars 2012
Trådstartare
#1
Hej!
Dax att byta låda på 940in då den gamla e lite trasig. Frågade på bakaxel.se och fick ett par lådor att välja mellan varav en 6växlad zf med 0,81 på 6an. Undrar vad bilprovningen säger om d?

Anledningen är att att den andra hade 1:1 på 5an och vill inte varva motorn mer än nödvändigt på motorväg då han redan varvar lita. Är jag rätt ute lr är det tvärtom?

Bilen är 940turbo 95 med effekt mål på 500hk ngn gång, Idag cirkus 300kanske

Tack på förhand// Fredrik smile
Senast redigerat av HateCrew666 (12 mars 2012)


766 Inlägg
12 mars 2012
#2
HateCrew666 skrev:
Hej!
Dax att byta låda på 940in då den gamla e lite trasig. Frågade på bakaxel.se och fick ett par lådor att välja mellan varav en 6växlad zf med 0,81 på 6an. Undrar vad bilprovningen säger om d?

Anledningen är att att den andra hade 1:1 på 5an och vill inte varva motorn mer än nödvändigt på motorväg då han redan varvar lita. Är jag rätt ute lr är det tvärtom?

Bilen är 940turbo 95 med effekt mål på 500hk ngn gång, Idag cirkus 300kanske

Tack på förhand// Fredrik smile

Kan aldrig regga bilen med 500hk så lådan är nog minsta bekymret:-)

77 Inlägg
12 mars 2012
Trådstartare
#3
Det problemet får man ta då när det kommer och om det kommer;)

Men är vad dom säger om 6växlad låda lr är det ngt dom inte märker?

// Fredrik


2 656 Inlägg
12 mars 2012
#4
HateCrew666 skrev:
Hej!
Dax att byta låda på 940in då den gamla e lite trasig. Frågade på bakaxel.se och fick ett par lådor att välja mellan varav en 6växlad zf med 0,81 på 6an. Undrar vad bilprovningen säger om d?

Anledningen är att att den andra hade 1:1 på 5an och vill inte varva motorn mer än nödvändigt på motorväg då han redan varvar lita. Är jag rätt ute lr är det tvärtom?

Bilen är 940turbo 95 med effekt mål på 500hk ngn gång, Idag cirkus 300kanske

Tack på förhand// Fredrik smile

va e varva lita? :S


766 Inlägg
12 mars 2012
#5
HateCrew666 skrev:
Det problemet får man ta då när det kommer och om det kommer;)

Men är vad dom säger om 6växlad låda lr är det ngt dom inte märker?

// Fredrik

De får du väll se när de kommer?:-)

12 086 Inlägg
12 mars 2012
#6
Märka lär de ju göra efter som lådan du nämner är dubbelt så stor som en M47 smile
Jag ser inte varför de skulle ha några invändningar dock. Det skulle kunna få en besgubbe anledning att tro att motorn är preppad, och det däremot kan dom ha åsikter om.

Att få regbesiktning är INTE roligt och innebär ofta döden för bilen.

Motormontör
437 Inlägg
12 mars 2012
#7
Eftersom växellådan kan förändra bilens prestanda positivt så lär de nog inte vara jätte lyckliga över det så inte för vara den som är den men jag är lite skeptisk.
Ta gärna reda på hör runt lite med polare och annat löst folk osv osv om hur olika besiktnings stationer är mot olika typer av bilar.
Endel ger en näst intill körfröbud om du har rattmuff och endel skulle utan tvekan släppa igenom din bil med allanballan turbo och ett herre jösses pys.
Det är till och med så att villa stationer blir olika gnälliga beroende på vilket land bilen kommer ifrån, själv har jag min favorit där de sällan klagar eller bråkar om det inte är något jätte uppenbart.

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara

Hhehehehhest
375 Inlägg
12 mars 2012
#8
Oftast så svetsar man om sprängkåpan och det kan dom gnälla över att det kan brista eller liknande

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..

Volvotrimmare
323 Inlägg
12 mars 2012
#9
en bmw låda å en M90 är ganska lika, dom kommer inte säga något om bilen i övrigt är i bra skick annars kommer som gnälla på allt:)

Volvo som fin bil, Volvo som vinterbil & Volvo som Racebil!

77 Inlägg
12 mars 2012
Trådstartare
#10
Tack för alla svar, lär bli en zf låda, troligtvis den 6växlade smile Dom lär nog gnälla mer på de under huven wink Mvh Fredrik


Fri fart för ett fritt folk!
14 206 Inlägg
13 mars 2012
#11
den lär inte bli roligare än en m90 med en sån låda..värt att nämna om man ser det till utväxlingen..bara så du är medveten om att 4:an på m90 har 1:1 och 5:an ligger runt 0.81

fast jämför man med vanliga zf som har 1:1 på 5:an som då är högsta växel så blir det jhu ganska mycket bättre utväxling

Kör fort så hinner inget hända...

1 758 Inlägg
13 mars 2012
#12
Om tjocka regelboken skall följas till punkt och pricka så är det i princip kört, eftersom bilen är inreggad efter 1 januari 1993.
Finns i princip två möjligheter:
1. Övertala Volvo att köra din motor tillsammans med BMW-lådan i motortestrigg och - om den fortfarande uppfyller samma miljökrav som med originallåda - certifiera kombinationen.
2. Ombyggt fordon.

Eller förstås:
3. Byta låda och chansa. Troligtvis kommer de inte bry sig på besiktningen, men chansen finns ju alltid.

Motormontör
437 Inlägg
13 mars 2012
#13
schnauz skrev:
Om tjocka regelboken skall följas till punkt och pricka så är det i princip kört, eftersom bilen är inreggad efter 1 januari 1993.
Finns i princip två möjligheter:
1. Övertala Volvo att köra din motor tillsammans med BMW-lådan i motortestrigg och - om den fortfarande uppfyller samma miljökrav som med originallåda - certifiera kombinationen.
2. Ombyggt fordon.

Eller förstås:
3. Byta låda och chansa. Troligtvis kommer de inte bry sig på besiktningen, men chansen finns ju alltid.

Rent krasst så lär inte miljö aspekterna spela in då en växellåda aldrig påverkar motorns utsläpp men däremot fartresurserna ändras så så det kan ta stop pga bromssystem och chassi wink

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara

Fri fart för ett fritt folk!
14 206 Inlägg
13 mars 2012
#14
Mazdakillen skrev:
schnauz skrev:
Om tjocka regelboken skall följas till punkt och pricka så är det i princip kört, eftersom bilen är inreggad efter 1 januari 1993.
Finns i princip två möjligheter:
1. Övertala Volvo att köra din motor tillsammans med BMW-lådan i motortestrigg och - om den fortfarande uppfyller samma miljökrav som med originallåda - certifiera kombinationen.
2. Ombyggt fordon.

Eller förstås:
3. Byta låda och chansa. Troligtvis kommer de inte bry sig på besiktningen, men chansen finns ju alltid.

Rent krasst så lär inte miljö aspekterna spela in då en växellåda aldrig påverkar motorns utsläpp men däremot fartresurserna ändras så så det kan ta stop pga bromssystem och chassi wink

annan utväxling och annat motstånd ändrar oxå utsläppen..

Kör fort så hinner inget hända...

1 758 Inlägg
13 mars 2012
#15
Mazdakillen skrev:
schnauz skrev:
Om tjocka regelboken skall följas till punkt och pricka så är det i princip kört, eftersom bilen är inreggad efter 1 januari 1993.
Finns i princip två möjligheter:
1. Övertala Volvo att köra din motor tillsammans med BMW-lådan i motortestrigg och - om den fortfarande uppfyller samma miljökrav som med originallåda - certifiera kombinationen.
2. Ombyggt fordon.

Eller förstås:
3. Byta låda och chansa. Troligtvis kommer de inte bry sig på besiktningen, men chansen finns ju alltid.

Rent krasst så lär inte miljö aspekterna spela in då en växellåda aldrig påverkar motorns utsläpp men däremot fartresurserna ändras så så det kan ta stop pga bromssystem och chassi wink

Saken är den att på nyare bilar är motorn avgascertifierad som ett paket tillsammans med växellådan. Annan växellåda innebär alltså att drivpaketet inte stämmer överens med det certifierade.
Senast redigerat av schnauz (13 mars 2012)

12 086 Inlägg
13 mars 2012
#16
Streeetkadett skrev:
en bmw låda å en M90 är ganska lika, dom kommer inte säga något om bilen i övrigt är i bra skick annars kommer som gnälla på allt:)

Då har du aldrig sätt en S6S420G.. vilket är lådan han mest troligen syftar på.
M90 är förvisso större än M47 som jag tog som exempel, men BMWlådan är enorm.
11cm längre än sin 5växlade motsvarighet tex.

Motormontör
437 Inlägg
14 mars 2012
#17
schnauz skrev:
Mazdakillen skrev:
schnauz skrev:
Om tjocka regelboken skall följas till punkt och pricka så är det i princip kört, eftersom bilen är inreggad efter 1 januari 1993.
Finns i princip två möjligheter:
1. Övertala Volvo att köra din motor tillsammans med BMW-lådan i motortestrigg och - om den fortfarande uppfyller samma miljökrav som med originallåda - certifiera kombinationen.
2. Ombyggt fordon.

Eller förstås:
3. Byta låda och chansa. Troligtvis kommer de inte bry sig på besiktningen, men chansen finns ju alltid.

Rent krasst så lär inte miljö aspekterna spela in då en växellåda aldrig påverkar motorns utsläpp men däremot fartresurserna ändras så så det kan ta stop pga bromssystem och chassi wink

Saken är den att på nyare bilar är motorn avgascertifierad som ett paket tillsammans med växellådan. Annan växellåda innebär alltså att drivpaketet inte stämmer överens med det certifierade.

Men shit påmfritt va störigt!!
Med andra ord så är jag tvärbusig då som har både en större motor nu än innan och behöll G25M lådan som är till MAzdas 1.,8 liter motorer big_smile

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara


Sök