3853
Sök

HJÄLP. Problem men nya sommardäck som tar i.

19 Inlägg
14 mars 2012
Trådstartare
#1
Hej! Jag har en uppsättning sommar däck, 18" med däcken 225/45. Jag har monterat dom på min Volvo S70 -98 och de funkade bra till en början. Tidigare ägare har sänkt bilen, oklart hur mycket. När jag idag lastade 3 personer och en väska var så skrapar bakdäcken i i framkant på skärmen ( Vikit upp plåten ) de är även väldigt trångt i överkant mellan däck och skärm, ( Får lagom mellan ett finger, tom bil )
Har inga distanser på.

Är de någon som har ett förslag på hur man kan lösa detta?
Någon som fått den storleken på gummi att fungera på en Volvo S70/V70?
Eller är de bara byta däck/fälgar?

257 Inlägg
14 mars 2012
#2
Pröva att lägga tillbaks original fjädrar, är det coilovers kan du bara höja dem.


huh?
10 427 Inlägg
14 mars 2012
#3
Låter som att fälgarna kanske har lite lägre ET än originalfälgar, kan det stämma? Om det nu inte är Volvofälgar som är monterade.


Fri fart för ett fritt folk!
14 338 Inlägg
14 mars 2012
#4
man kan inte köra med 225/45-18 på den karossen max 225/40-18 men då kommer dom ta i fram i vissa lägen
förutsatt att et  är skapligt bra

Kör fort så hinner inget hända...

Scrape Addict
128 Inlägg
14 mars 2012
#5
Kör ba! Det sliter nog in sig wink
På min bmw så ordnade det sig hyfsat iallfall..
http://www.garaget.org/?car=273738&image=2581424

Eller så köp coil rubbers, gummimellanlägg, till fjädrarna.. Finns på Biltema.
Senast redigerat av MrStalby (14 mars 2012)


820 Inlägg
14 mars 2012
#6
jag körde med samma, dom ska smyga sig förbi om det är en vettig ET på fälgarna, annars får du väll sätta dit lite kralligare doningar. smile

men innerskärmarna tar stryk..det får du räkna med.


Fri fart för ett fritt folk!
14 338 Inlägg
14 mars 2012
#7
masseT5R skrev:
jag körde med samma, dom ska smyga sig förbi om det är en vettig ET på fälgarna, annars får du väll sätta dit lite kralligare doningar. smile

men innerskärmarna tar stryk..det får du räkna med.

förstår inte hur dom ska smyga sig förbi

kör 225/45-17 och dom tar i tokmycket så antingen är det ett höghus eller så skiter man i att det tar i
för med 225/45-17 tar det i som fan när man inte tänker sig för

detta är dock vinterdäck sommar tid brukar mina 850 rulla på 225/40-18 eller 225/35-19 och inte ens det är smärtfritt
kan ta i sjukt mycket när man åker lite fortare

Kör fort så hinner inget hända...

820 Inlägg
14 mars 2012
#8
Growe skrev:
masseT5R skrev:
jag körde med samma, dom ska smyga sig förbi om det är en vettig ET på fälgarna, annars får du väll sätta dit lite kralligare doningar. smile

men innerskärmarna tar stryk..det får du räkna med.

förstår inte hur dom ska smyga sig förbi

kör 225/45-17 och dom tar i tokmycket så antingen är det ett höghus eller så skiter man i att det tar i
för med 225/45-17 tar det i som fan när man inte tänker sig för

detta är dock vinterdäck sommar tid brukar mina 850 rulla på 225/40-18 eller 225/35-19 och inte ens det är smärtfritt
kan ta i sjukt mycket när man åker lite fortare

ja inte för mig iaf, men får se nu då..kör med 60 mm fram å 45 mm bak i sänkning..kommer att bli lite lägre igen nu när den ska in i garaget, då kommer den stå på 17" titanfälgar med 225/45 som alltid, men mina dämpare är hårda, så gungar du runt med sedvanligt 850 väghållning så är det inte så konstigt att det tar i.


Fri fart för ett fritt folk!
14 338 Inlägg
14 mars 2012
#9
masseT5R skrev:
Growe skrev:
masseT5R skrev:
jag körde med samma, dom ska smyga sig förbi om det är en vettig ET på fälgarna, annars får du väll sätta dit lite kralligare doningar. smile

men innerskärmarna tar stryk..det får du räkna med.

förstår inte hur dom ska smyga sig förbi

kör 225/45-17 och dom tar i tokmycket så antingen är det ett höghus eller så skiter man i att det tar i
för med 225/45-17 tar det i som fan när man inte tänker sig för

detta är dock vinterdäck sommar tid brukar mina 850 rulla på 225/40-18 eller 225/35-19 och inte ens det är smärtfritt
kan ta i sjukt mycket när man åker lite fortare

ja inte för mig iaf, men får se nu då..kör med 60 mm fram å 45 mm bak i sänkning..kommer att bli lite lägre igen nu när den ska in i garaget, då kommer den stå på 17" titanfälgar med 225/45 som alltid, men mina dämpare är hårda, så gungar du runt med sedvanligt 850 väghållning så är det inte så konstigt att det tar i.

har 60/40 sats på min gröna 854 med gasdämpare så den är inte direkt mjuk men det tar endå i

med 18" har jag hört några rejäla iskrapning när man blåst på ordenkligt
med vinterdäcken tar det i ganska ofta då sitter dom på min svarta som säkert är sänkt 80-90mm fram

med 225/45-18 skulle jag inte ens komma på tanken att montera på en 850 oavsätt orginal eller sänkt för det är för högt för att få plats
sen ser det förjävligt ut oxå =/

Kör fort så hinner inget hända...

820 Inlägg
14 mars 2012
#10
Growe skrev:
masseT5R skrev:
Growe skrev:
förstår inte hur dom ska smyga sig förbi

kör 225/45-17 och dom tar i tokmycket så antingen är det ett höghus eller så skiter man i att det tar i
för med 225/45-17 tar det i som fan när man inte tänker sig för

detta är dock vinterdäck sommar tid brukar mina 850 rulla på 225/40-18 eller 225/35-19 och inte ens det är smärtfritt
kan ta i sjukt mycket när man åker lite fortare

ja inte för mig iaf, men får se nu då..kör med 60 mm fram å 45 mm bak i sänkning..kommer att bli lite lägre igen nu när den ska in i garaget, då kommer den stå på 17" titanfälgar med 225/45 som alltid, men mina dämpare är hårda, så gungar du runt med sedvanligt 850 väghållning så är det inte så konstigt att det tar i.

har 60/40 sats på min gröna 854 med gasdämpare så den är inte direkt mjuk men det tar endå i

med 18" har jag hört några rejäla iskrapning när man blåst på ordenkligt
med vinterdäcken tar det i ganska ofta då sitter dom på min svarta som säkert är sänkt 80-90mm fram


med 225/45-18 skulle jag inte ens komma på tanken att montera på en 850 oavsätt orginal eller sänkt för det är för högt för att få plats
sen ser det förjävligt ut oxå =/

fan va skummt hehe..inte så att jag har rullat skärmarna heller..men tar inte i..tog i med min 18"are med 225/45..men var mest fram
Senast redigerat av masseT5R (14 mars 2012)


820 Inlägg
14 mars 2012
#11
hoppsan hamna mitt i där..men men


820 Inlägg
Fri fart för ett fritt folk!
14 338 Inlägg
14 mars 2012
#13
masseT5R skrev:
hoppsan hamna mitt i där..men men

tog en stund att hitta rätt smile

jo fram är det största problemet och oxå det farligaste vill inte ha ett bromsat framhjul i 250blås =/

bak kan det krävas en del innan det tar i men börjar man svänga i höga farter tar det i med 45profil

nu kör jag iof onormalt fort men det ska inte ta i hur man än kör

Kör fort så hinner inget hända...

820 Inlägg
14 mars 2012
#14
eller så skilljer det så pass mycket på varven på fjädrarna, att mina KL Racing fjädrar är lite högre än dina.


Fri fart för ett fritt folk!
14 338 Inlägg
14 mars 2012
#15
masseT5R skrev:
eller så skilljer det så pass mycket på varven på fjädrarna, att mina KL Racing fjädrar är lite högre än dina.

bra fråga kör med kittet från Ge motorsport med deras hårdare dämpare på den gröna

den svarta tror jag det är kapat t5r chassi så den är okörbar och allmänt dryg

ska köpa nya däck till den svarta och då blir det 215/35-19 får hoppas att tanten ger fan i kantstenarna smile

Kör fort så hinner inget hända...

820 Inlägg
14 mars 2012
#16
Growe skrev:
masseT5R skrev:
eller så skilljer det så pass mycket på varven på fjädrarna, att mina KL Racing fjädrar är lite högre än dina.

bra fråga kör med kittet från Ge motorsport med deras hårdare dämpare på den gröna

den svarta tror jag det är kapat t5r chassi så den är okörbar och allmänt dryg

ska köpa nya däck till den svarta och då blir det 215/35-19 får hoppas att tanten ger fan i kantstenarna smile

ahaaa tänkte just fråga det, en polare hade GE fjädrar oxå..den blev toklåg, så när jag hade funderingar på att köpa nya sa han att jag ska ta från KL istället, för dom var lite högre å inte lika störiga att köra med. hehe men då verka få nån klarhet iaf hehe


Fri fart för ett fritt folk!
14 338 Inlägg
14 mars 2012
#17
masseT5R skrev:
Growe skrev:
masseT5R skrev:
eller så skilljer det så pass mycket på varven på fjädrarna, att mina KL Racing fjädrar är lite högre än dina.

bra fråga kör med kittet från Ge motorsport med deras hårdare dämpare på den gröna

den svarta tror jag det är kapat t5r chassi så den är okörbar och allmänt dryg

ska köpa nya däck till den svarta och då blir det 215/35-19 får hoppas att tanten ger fan i kantstenarna smile

ahaaa tänkte just fråga det, en polare hade GE fjädrar oxå..den blev toklåg, så när jag hade funderingar på att köpa nya sa han att jag ska ta från KL istället, för dom var lite högre å inte lika störiga att köra med. hehe men då verka få nån klarhet iaf hehe

dom är hårda när man har deras värsta dämpare men långt ifrån för hård
bra vägkontakt i höga farter samtidigt som att man faktist inte behöver njurbälte

men kör man med 60/40 satsen med bara fjädrar kan jag tänka mig att det blir okörbart då blir det som min svarta med kapade fjädrar och den blir farlig i vissa lägen då den slår igenom så man slår halvt ihjäl sig

kan dock säga att jag inte kapat fjädrarna på den

Kör fort så hinner inget hända...

820 Inlägg
14 mars 2012
#18
Growe skrev:
masseT5R skrev:
Growe skrev:

bra fråga kör med kittet från Ge motorsport med deras hårdare dämpare på den gröna

den svarta tror jag det är kapat t5r chassi så den är okörbar och allmänt dryg

ska köpa nya däck till den svarta och då blir det 215/35-19 får hoppas att tanten ger fan i kantstenarna smile

ahaaa tänkte just fråga det, en polare hade GE fjädrar oxå..den blev toklåg, så när jag hade funderingar på att köpa nya sa han att jag ska ta från KL istället, för dom var lite högre å inte lika störiga att köra med. hehe men då verka få nån klarhet iaf hehe

dom är hårda när man har deras värsta dämpare men långt ifrån för hård
bra vägkontakt i höga farter samtidigt som att man faktist inte behöver njurbälte

men kör man med 60/40 satsen med bara fjädrar kan jag tänka mig att det blir okörbart då blir det som min svarta med kapade fjädrar och den blir farlig i vissa lägen då den slår igenom så man slår halvt ihjäl sig

kan dock säga att jag inte kapat fjädrarna på den

nä ha bilarna som jag hade förut funkar inte med småbarn heller, så jag måste hålla den rätt banan, för ungarna inte ska få gå med ryggstöd resten av livet haha


Fri fart för ett fritt folk!
14 338 Inlägg
14 mars 2012
#19
masseT5R skrev:
Growe skrev:
masseT5R skrev:

ahaaa tänkte just fråga det, en polare hade GE fjädrar oxå..den blev toklåg, så när jag hade funderingar på att köpa nya sa han att jag ska ta från KL istället, för dom var lite högre å inte lika störiga att köra med. hehe men då verka få nån klarhet iaf hehe

dom är hårda när man har deras värsta dämpare men långt ifrån för hård
bra vägkontakt i höga farter samtidigt som att man faktist inte behöver njurbälte

men kör man med 60/40 satsen med bara fjädrar kan jag tänka mig att det blir okörbart då blir det som min svarta med kapade fjädrar och den blir farlig i vissa lägen då den slår igenom så man slår halvt ihjäl sig

kan dock säga att jag inte kapat fjädrarna på den

nä ha bilarna som jag hade förut funkar inte med småbarn heller, så jag måste hålla den rätt banan, för ungarna inte ska få gå med ryggstöd resten av livet haha

haha har mina ungar överlevt alla skumma bilar jag haft så är det nog lungt
min golf mk2 med racelands coils var så hård att man slog ihjäl sig av ett gruskorn men ungarna springar runt obehindrat fortfarande

Kör fort så hinner inget hända...

820 Inlägg
14 mars 2012
#20
hahaha..så jag är en nojjig mamma nu då? haha



Sök