3860
Sök

Vit rök och olja/vatten sprejat under huvet

12 Inlägg
15 mars 2012
Trådstartare
#1
hej mitt första inlägg blir en fråga om vår gamla mazda 323 -87 1,6i

jag körde den nyss och varvade upp den lite på treans växel, inget vansinnigt utan från 50 till 70 och sedan växla upp, när jag två minuter senare stannade så rök det från under huven, jag öppnar och det kommer vit typ kondensrök och över insug så har det "sprejats" nåt som såg mest ut som vatten, men kan kanske varit olja kändes lite fett, se mina bilder, det lät som om nåt droppade och förånagdes upp i rök.  det droppar under bilen.. den startar och går har jag smällt en packning??

tacksam för hjälp!!!

12 Inlägg
15 mars 2012
Trådstartare
#2
https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176542/176542-92fa4abce1367ff679478153084e03cd.jpg

12 Inlägg
15 mars 2012
Trådstartare
#3
https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176542/176542-8295cc9570dd0c7d1b88899d178e5f10.jpg

Forummoderator
26 373 Inlägg
15 mars 2012
#4
Undersök dina kylarslangar noga efter sprickor. Om det inte är dessa, undersök slangarna till och från värmepaketet mellan motorn och torpeden.
Det hade i alla fall jag börjat med om jag hade varit du.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

12 Inlägg
15 mars 2012
Trådstartare
#5
hmm ok tack, ska börja med att kolla kylarslangarna....

Forummoderator
18 092 Inlägg
15 mars 2012
#6
mazda323karlstad skrev:
hmm ok tack, ska börja med att kolla kylarslangarna....

Oops!

Gör som Mack säger. Står gärna på tomgång när bilen blivit varm och dra lite i gasvajer och ha värmen i bilen avstängd. Felet bör ge sig själv. Kanske ha glasögon eller skyddsglasögon på dig?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

12 Inlägg
15 mars 2012
Trådstartare
#7
hittade slangen, frugan satt i och varvade och efter lite varv blev det en fontän från en liten slang som sitter på framsidan ganska långt ner, mitt på motor blocket... stor!! fet spricka där, dock såg jag ingen slangklämma eller dylikt som höll fast den mot blocket mest en massa skit... vågar man köra med bilen till en verkstad??

Forummoderator
26 373 Inlägg
15 mars 2012
#8
mazda323karlstad skrev:
hittade slangen, frugan satt i och varvade och efter lite varv blev det en fontän från en liten slang som sitter på framsidan ganska långt ner, mitt på motor blocket... stor!! fet spricka där, dock såg jag ingen slangklämma eller dylikt som höll fast den mot blocket mest en massa skit... vågar man köra med bilen till en verkstad??

Beror på hur långt du har till verkstaden?
Fyll på fullt med vatten i expansionskärlet och ta med dunkar med vatten, så lär du nog ta dig en bit i alla fall.
Var bara noga med att inte låta bilen koka.
Och kan du, så försök få stopp på läckan någorlunda. Tejpa med eltejp eller vad som helst.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

12 Inlägg
16 mars 2012
Trådstartare
#9
https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176542/176542-7d7624e0fd0d3f7af083190f50a2ceb8.jpg

12 Inlägg
16 mars 2012
Trådstartare
#10
så här ser slangen ut, blev tvungen att beställa via mazda verkstad...., men det skumma e att jag inte ser nån slangklämma på ovansidan, där den kommer ut från motorn, vågar man bara dra av den?

43 Inlägg
16 mars 2012
#11
e det en kylarslang?

12 Inlägg
16 mars 2012
Trådstartare
#12
jepp! kylslang som blev fontän, man ser sprickan ovanpå

245 Inlägg
18 mars 2012
#13
en motortvätt så hittar du nog slangklämman ska du se wink

S.v.r

Forummoderator
18 092 Inlägg
18 mars 2012
#14
Turbo_Davve skrev:
en motortvätt så hittar du nog slangklämman ska du se wink

Alternativt har klämman rostat av och med känt resultat!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

245 Inlägg
18 mars 2012
#15
Dieselsmurfen skrev:
Turbo_Davve skrev:
en motortvätt så hittar du nog slangklämman ska du se wink

Alternativt har klämman rostat av och med känt resultat!

TYcker jag anar en klammer under smutsen, dock ingen skruvklammer utan en snabbklammer

S.v.r


Sök