Impulsköpte en 750 tidigare i sommar, rostig, gick bara på halva motorn, massa givarfel och ena med det andra, MEN, den kostade ungefär som en storhandling på ICA varpå jag inte tvekade ![smile](img/smilies/smile.png)
För er som inte är bekanta med 750 så är det BMW´s V12;a på 300hk original, jag siktar på 400 innan hösten.
Nackdelen med denna motortyp är att det är dubbelt av det mesta, dubbla LMM, dubbla soppapumpar, dubbla kammar, dubbla uppsättningar ventiler, ja, dubbelt av det mesta.
Avsikten med detta projekt är inte att bygga årets fetaste kokainsläde utan att lära mig mer om just avancerad motorteknik och kunna prova på lösningar utan att det kostar massa pengar om projektet går åt pipan. Å andra sidan är det en extremt skön bil att glida runt i, rena ångloket efter vägarna och biter de flesta japsar vid stopplysena (visste ni t.ex. att E32;an spöar en M3;a i 100-200km/h
)
Följande är statusen nu när jag bestämt mig för vad som ska göras och fixat pengar till det och en hel del sponsorer bl.a. Soundcenter, AVD, 4Cars, Boxmen CCA (förvisso mitt eget bolag), TM Tuning.
Redan gjort:
Motorns elektronik genomgången u.a.
Soppapumparna bytta (anledningen till att den gick på 6cyl. istället för 12.
Advanti Racing 18" fälgar ordnade, 255;or runtom.
Framsystem byggt, Amega Q-Comp 60 Gold
Nytt golv lagt i bagaget inför bas-bygget.
Kastat på dubbla öppna filter från ITG
Ström & signal redan draget för stereon.
Ska göras:
Sänkas runtom 30mm (möjligen 40 fram)
Rostlagas (blästring påbörjad 12;e sept.)
Kofångarna ska plockas ner och plastas om till något eget, skisser kommer längre fram.
En hel del slangar och rör som ska bytas.
Stag och framvagnsdetaljer skall bytas.
Bromsar runtom ska bytas mot ventilerade skivor och större bromsar.
Utsidan ska rubbas, poleras och totalrekondas
Insidan ska kemtvättas och lister ska lackas upp
Soppaledningarna samt bromsledningarna ska dras om.
Motorn:
Ska hängas på en 850CSi-motor, original har denna 380hk vilket gör att mitt mål med 400 nås med chip från IT´S FUN (Qvarnis).
Sen ska det slipas lite i toppen, säten och ventiler m.m.
Måste mappas om helt då det är annan motor än bl.a. insprutet tillåter samt chippet ställer till lite.
Insugsrören och ventilkåporna ska lackas svart / champagne (bilens färg), vilket som blir vilken färg är inte klart.
Billjudet:
Huvudenheten är för ögonblicket en Alpine 9854R
Framsystem: Amega Q-Comp 60 Gold drivs av ett Hifonics Zeus ZX4000
Hatthylla, Alpine MRS (?) 5,25" coaxialer bara för lite rearfill, drivs av ett Kicker KX150.1
Basar: 2st Digital Designs 9910;or, dom vill egentligen ha runt 3000 watt var men jag softar lite med 1500w per bas istället, pucklas på av 2st Hifonics Brutus BX1500D monoblock.
Lutar mot totalt 3st optima yellowtop, ett på originalplatsen och två bak.
Bilder då?:
Bakifrån nyss hemkommen.
![http://www.boxmen.se/bmwprojekt/1.jpg]()
Motorutrymmet när jag nyss köpt den.
![http://www.boxmen.se/bmwprojekt/motor.jpg]()
Kickpanelen plastad första varvet.
![http://www.boxmen.se/bmwprojekt/kickpanel1.jpg]()
Kickpanelen plastad och spacklad. (de fula monteringshålen är fixade).
![http://www.boxmen.se/bmwprojekt/kickpanel.jpg]()
Kickpanelen lackad. Blänker p.g.a. belysningen, är matt. Ska lackas i bilens inredningsfärg senare.
![http://www.boxmen.se/bmwprojekt/kickpanel2.jpg]()
More to come, skall strax iväg på jobbet sen är det dags att fortsätta blästringen och lägga på zink och börja spackla. Kommer mer bilder.
![smile](img/smilies/smile.png)
För er som inte är bekanta med 750 så är det BMW´s V12;a på 300hk original, jag siktar på 400 innan hösten.
Nackdelen med denna motortyp är att det är dubbelt av det mesta, dubbla LMM, dubbla soppapumpar, dubbla kammar, dubbla uppsättningar ventiler, ja, dubbelt av det mesta.
Avsikten med detta projekt är inte att bygga årets fetaste kokainsläde utan att lära mig mer om just avancerad motorteknik och kunna prova på lösningar utan att det kostar massa pengar om projektet går åt pipan. Å andra sidan är det en extremt skön bil att glida runt i, rena ångloket efter vägarna och biter de flesta japsar vid stopplysena (visste ni t.ex. att E32;an spöar en M3;a i 100-200km/h
![wink](img/smilies/wink.png)
Följande är statusen nu när jag bestämt mig för vad som ska göras och fixat pengar till det och en hel del sponsorer bl.a. Soundcenter, AVD, 4Cars, Boxmen CCA (förvisso mitt eget bolag), TM Tuning.
Redan gjort:
Motorns elektronik genomgången u.a.
Soppapumparna bytta (anledningen till att den gick på 6cyl. istället för 12.
Advanti Racing 18" fälgar ordnade, 255;or runtom.
Framsystem byggt, Amega Q-Comp 60 Gold
Nytt golv lagt i bagaget inför bas-bygget.
Kastat på dubbla öppna filter från ITG
Ström & signal redan draget för stereon.
Ska göras:
Sänkas runtom 30mm (möjligen 40 fram)
Rostlagas (blästring påbörjad 12;e sept.)
Kofångarna ska plockas ner och plastas om till något eget, skisser kommer längre fram.
En hel del slangar och rör som ska bytas.
Stag och framvagnsdetaljer skall bytas.
Bromsar runtom ska bytas mot ventilerade skivor och större bromsar.
Utsidan ska rubbas, poleras och totalrekondas
Insidan ska kemtvättas och lister ska lackas upp
Soppaledningarna samt bromsledningarna ska dras om.
Motorn:
Ska hängas på en 850CSi-motor, original har denna 380hk vilket gör att mitt mål med 400 nås med chip från IT´S FUN (Qvarnis).
Sen ska det slipas lite i toppen, säten och ventiler m.m.
Måste mappas om helt då det är annan motor än bl.a. insprutet tillåter samt chippet ställer till lite.
Insugsrören och ventilkåporna ska lackas svart / champagne (bilens färg), vilket som blir vilken färg är inte klart.
Billjudet:
Huvudenheten är för ögonblicket en Alpine 9854R
Framsystem: Amega Q-Comp 60 Gold drivs av ett Hifonics Zeus ZX4000
Hatthylla, Alpine MRS (?) 5,25" coaxialer bara för lite rearfill, drivs av ett Kicker KX150.1
Basar: 2st Digital Designs 9910;or, dom vill egentligen ha runt 3000 watt var men jag softar lite med 1500w per bas istället, pucklas på av 2st Hifonics Brutus BX1500D monoblock.
Lutar mot totalt 3st optima yellowtop, ett på originalplatsen och två bak.
Bilder då?:
Bakifrån nyss hemkommen.
![http://www.boxmen.se/bmwprojekt/1.jpg](http://www.boxmen.se/bmwprojekt/1.jpg)
Motorutrymmet när jag nyss köpt den.
![http://www.boxmen.se/bmwprojekt/motor.jpg](http://www.boxmen.se/bmwprojekt/motor.jpg)
Kickpanelen plastad första varvet.
![http://www.boxmen.se/bmwprojekt/kickpanel1.jpg](http://www.boxmen.se/bmwprojekt/kickpanel1.jpg)
Kickpanelen plastad och spacklad. (de fula monteringshålen är fixade).
![http://www.boxmen.se/bmwprojekt/kickpanel.jpg](http://www.boxmen.se/bmwprojekt/kickpanel.jpg)
Kickpanelen lackad. Blänker p.g.a. belysningen, är matt. Ska lackas i bilens inredningsfärg senare.
![http://www.boxmen.se/bmwprojekt/kickpanel2.jpg](http://www.boxmen.se/bmwprojekt/kickpanel2.jpg)
More to come, skall strax iväg på jobbet sen är det dags att fortsätta blästringen och lägga på zink och börja spackla. Kommer mer bilder.
0
0
0
0