3697
Sök

Ojämn tomgång, dör ibland, hjälp...

76 Inlägg
22 mars 2012
Trådstartare
#1
Har en BMW 320 e36 -92 "utan vanos" som går väldigt ojämnt på tomgång och dör ibland, har kollat och tätat så den inte tar tjuvluft från insugsröret men det hjälper inte.
ägaren innan har gjort något konstigt hemmameck med kontakterna till luftmassemätaren som går in i ett sporluftfilter, kan det vara här det inte är som det ska vara ?

Tacksam för svar, bilder/video kan fixas om så önskas om det blir lättare att förstå vad jag menar..

1 365 Inlägg
22 mars 2012
#2
Att omplacera luftmassemätare och kontakter är inte helt ovanligt på sportluftfilter kit. Men menar du att han satt på sportluftfiltret direkt på lmm huset? Det blir nog inte riktigt bra. sportluftfilter, rör lmm, rör. Hemmameck med kontakterna, har dessa skarvats om eller motsvarande?



A-K skrev:
Har en BMW 320 e36 -92 "utan vanos" som går väldigt ojämnt på tomgång och dör ibland, har kollat och tätat så den inte tar tjuvluft från insugsröret men det hjälper inte.
ägaren innan har gjort något konstigt hemmameck med kontakterna till luftmassemätaren som går in i ett sporluftfilter, kan det vara här det inte är som det ska vara ?

Tacksam för svar, bilder/video kan fixas om så önskas om det blir lättare att förstå vad jag menar..


76 Inlägg
22 mars 2012
Trådstartare
#3
Richtenb skrev:
Att omplacera luftmassemätare och kontakter är inte helt ovanligt på sportluftfilter kit. Men menar du att han satt på sportluftfiltret direkt på lmm huset? Det blir nog inte riktigt bra. sportluftfilter, rör lmm, rör. Hemmameck med kontakterna, har dessa skarvats om eller motsvarande?



A-K skrev:
Har en BMW 320 e36 -92 "utan vanos" som går väldigt ojämnt på tomgång och dör ibland, har kollat och tätat så den inte tar tjuvluft från insugsröret men det hjälper inte.
ägaren innan har gjort något konstigt hemmameck med kontakterna till luftmassemätaren som går in i ett sporluftfilter, kan det vara här det inte är som det ska vara ?

Tacksam för svar, bilder/video kan fixas om så önskas om det blir lättare att förstå vad jag menar..


Kan ta en bild så får den tala lite för sig själv för jag är inte allt för duktig på detta ämnet men ska försöka göra en förklaring till bilden så du förhoppningsvis förstår vad jag menar.

76 Inlägg
22 mars 2012
Trådstartare
#4
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1571254

Här är två bilder som kanske gör det lättare att förstå "hemmamecket" som har gjort på luftfiltret
Senast redigerat av A-K (22 mars 2012)

1 365 Inlägg
22 mars 2012
#5
Oj han har kopplat den direkt på LMM. Frågan är om inte luftturbulensen kan ställa till det rätt rejält för mättrådarna. Det finns ju en anledning till att lmm brukar sitta en bit från luftfiltret så att luftflödet ska ha lyckats hinna stabilisera sig något.

jag hade inte kört med den där specialaren. Tyvärr är BMW:s nödprogram kasst så du kommer inte märka någon förbättring av att rycka ur kontakten till LMM. Har du orginal luftburk kvar?


76 Inlägg
22 mars 2012
Trådstartare
#6
Vad är det för mättrådar som skall var på lmm ? ser inga på den som sitter in i luftfiltret, och dock har jag ingen original luftburk för en sådan fick jag inte med på köpet, men ska försöka skaffa fram en och ett nytt insugsrör för det var inte det finaste, som du ser så har jag tejpat så att det skall vara tätt...

Var ska jag placera lmm ifall jag gör en tillfällig lösning ? om det går att fixa ?

1 365 Inlägg
22 mars 2012
#7
Ok smile Då är det garanterat inte tätt heller smile Kolla på min 328 så ser du hur det ser ut orginal. insugsröret från orginalburken är väldigt kort men det är ändå ett litet rör innan LMM. Du kan inte göra en tillfällig lösning utan nytt insug om det är ihoptejpat. så då kan du lika gärna köpa alltihopa. Kolla skroten också, Laga.se


76 Inlägg
22 mars 2012
Trådstartare
#8
Richtenb skrev:
Ok smile Då är det garanterat inte tätt heller smile Kolla på min 328 så ser du hur det ser ut orginal. insugsröret från orginalburken är väldigt kort men det är ändå ett litet rör innan LMM. Du kan inte göra en tillfällig lösning utan nytt insug om det är ihoptejpat. så då kan du lika gärna köpa alltihopa. Kolla skroten också, Laga.se

Tror du att tomgången kommer gå bättre sedan ? smile om jag köper luftburk och insug för det har jag ändå tänkt att göra smile

1 365 Inlägg
23 mars 2012
#9
Ja det kan vara en stor orsak till att den går dålig... slinker det in en massa luft efter LMM (där insuget inte såg särskilt fräscht ut så får ju motorn mer luft än vad den tror. håll tummarna att han inte förstört LMM bara. Den är svindyr och det är bara BMW orginal som fungerar


A-K skrev:
Richtenb skrev:
Ok smile Då är det garanterat inte tätt heller smile Kolla på min 328 så ser du hur det ser ut orginal. insugsröret från orginalburken är väldigt kort men det är ändå ett litet rör innan LMM. Du kan inte göra en tillfällig lösning utan nytt insug om det är ihoptejpat. så då kan du lika gärna köpa alltihopa. Kolla skroten också, Laga.se

Tror du att tomgången kommer gå bättre sedan ? smile om jag köper luftburk och insug för det har jag ändå tänkt att göra smile



Sök