2652
Sök

Osäker ang nya kolvar

43 Inlägg
24 mars 2012
Trådstartare
#1
Hej var första gången för mig idag jag bytte kolvar som sagt håller på att smälla ihop en saab med lite effekt så jag köpte mig ett gäng smidda wössner kolvar och monterade i mina nyhonade cylindrar , dock blev jag jävligt osäker på en sak idag jag kollade alla ringgap noga att dom var inom toleranserna och innan monteringen så oljade jag in cylinderloppen noga samt även lite på kolvarna innan monteringen dock undrar jag nu om det ska låta något när jag drar runt motorn för hand eftersom kolvringarna inte är inslitna till cylinderloppen än , tänkte inte så mycket mer på det förut men blev så sjukt osäker nu vore trevligt med ett snabbt svar så man ev kunde justera rätt det imorgon bitti om jag gjort något galet xD mvh


5 710 Inlägg
26 mars 2012
#2
Låta?....ja det beror ju helt på hur det låter.
När kolven går upp o ner i loppet får du friktion och friktion ger ljud.

MVH Jonas
..............

43 Inlägg
26 mars 2012
Trådstartare
#3
jo men det låter nästan som att kolvringen skrapar mot cylinderväggen utan olja fast jag vet att olja finns där blir liknande skrapljud som jag tycker känns fel


185 Inlägg
26 mars 2012
#4
Klart kolvringen skrapar mot cylinderväggen om det är nya ringar.


925 Inlägg
26 mars 2012
#5
Det ska låta så om kolvringarna ska bli inkörda. Ingenting att oroa sig för!

Mats

1 290 Inlägg
26 mars 2012
#6
Låter inte helt friskt.... inga skrapljud i min nybyggda motor...

Tokig maskinmekaniker
469 Inlägg
27 mars 2012
#7
Filma och släng upp på Youtube eller nått så blir det lättare att avgöra

43 Inlägg
27 mars 2012
Trådstartare
#8
jo jag får göra det men tyvärr har min andra bil gått sönder nu så måste laga den innan,  jag kommer tyvärr inte ut
till garaget just nu xD


371 Inlägg
30 mars 2012
#9
Du skrev att blocket var nyhornat, och då har du skapat repor som kolvringarna åker ner i och skapar ljud/friktion, slits snabbt ner och blir tyst och bra.


43 Inlägg
1 april 2012
Trådstartare
#10
så nu har jag laddat upp en film på youtube med ljudet så lyssna och kom med åsikter mvh.
http://www.youtube.com/watch?v=qU9WQ2KN02o


1 290 Inlägg
1 april 2012
#11
tomten71 skrev:
så nu har jag laddat upp en film på youtube med ljudet så lyssna och kom med åsikter mvh.
http://www.youtube.com/watch?v=qU9WQ2KN02o

Spontant skulle jag säga att det låter ok...

Tokig maskinmekaniker
469 Inlägg
1 april 2012
#12
Tycker också det låter OK

43 Inlägg
1 april 2012
Trådstartare
#13
ok va bra nu blir jag lugnare känns inte som att det är en del man vill ha fel på tongue tack för hjälpen alla mvh


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
1 april 2012
#14
Provat och olja in loppen rikligt och lyssnat?
cylinderloppen är inte direkt torra under körning smile

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

Pedal To The Metal
750 Inlägg
2 april 2012
#15
Fast det blir ju alltid ett litet "fräsande" ljud när man drar runt med nya ringar och hornade lopp.

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
2 april 2012
#16
Man oljar inte in lopp/ringar med olja för då slits inte ringarna in korrekt.
Tvätta ur de nyhonade loppen med ATF-olja för att få bort all skit, spån och honingsvätska. Sen monterar man ringar/kolvar torrt i cylindern.
Senast redigerat av hotrodder (2 april 2012)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

5 710 Inlägg
3 april 2012
#17
hotrodder skrev:
Man oljar inte in lopp/ringar med olja för då slits inte ringarna in korrekt.
Tvätta ur de nyhonade loppen med ATF-olja för att få bort all skit, spån och honingsvätska. Sen monterar man ringar/kolvar torrt i cylindern.

Det där har jag för mig att vi diskuterat förut.
Det sättet du berättar om är en variant, denna används dock långt ifrån som "standard" vid byggnation av motorer.

MVH Jonas
..............

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
6 april 2012
#18
jonTe skrev:
hotrodder skrev:
Man oljar inte in lopp/ringar med olja för då slits inte ringarna in korrekt.
Tvätta ur de nyhonade loppen med ATF-olja för att få bort all skit, spån och honingsvätska. Sen monterar man ringar/kolvar torrt i cylindern.

Det där har jag för mig att vi diskuterat förut.
Det sättet du berättar om är en variant, denna används dock långt ifrån som "standard" vid byggnation av motorer.

Jag är ganska så säker att mina ringar hade en medföljande instruktion som sa att rikligt med olja skulle användas.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

1 938 Inlägg
6 april 2012
#19
Byggde ihop min motor, nyhonad och det lät inget från kolvringarna, jag oljade in för det kändes bäst så, stod inte att man varken skulle eller inte skulle olja in i mina papper ja fick med.
Olja får du ju alltid i cylinderloppen när du startar ändå så ja fattar inte riktigt varför man inte skulle olja in?

Pedal To The Metal
750 Inlägg
6 april 2012
#20
Glesmark skrev:
Byggde ihop min motor, nyhonad och det lät inget från kolvringarna, jag oljade in för det kändes bäst så, stod inte att man varken skulle eller inte skulle olja in i mina papper ja fick med.
Olja får du ju alltid i cylinderloppen när du startar ändå så ja fattar inte riktigt varför man inte skulle olja in?

Slita in kolvringarna litegrann tongue

Martin Karlsson -Plötsligt händer det


Sök